지리교육의 핵심은 지리학적 지식을 이해하고 조직하는 개념과 방법을 학생들에게 제공하는 데 있다. 지도는 공간에 관한 정보를 정확하게 전달해 주는 의사전달 수단이다. 따라서 지리교육이 주어진 목적을 달성하기 위해 지도를 읽고 그릴 수 있는 능력이 향상되도록 체계적으로 지도에 관한 교수ㆍ학습이 이루어져야 한다. 특히 초등학교 3학년은 저학년에서 고학년으로 넘어가는 과도기적 단계로서 구체적인 지도학습이 시작되는 시기이므로 지도학습에서 아주 중요한 위치를 차지한다. 초등학교 3학년에서 실시되는 지도 교수에서 교사들은 교사 자신도 지도 자료 자체에 대한 이해가 부족하거나 교수 방법적 지식이 부족하기 때문에 지도를 통한 공간구조를 교수ㆍ학습 할 때 많은 어려움이 있다. 실례로 2006년 안동시 초등학교 3학년 교사 총 75명 중 44명을 설문 조사한 결과 85%의 교사들이 3학년 1학기 1단원 ‘우리 고장의 모습’의 수업이 어렵다고 응답하였다. 이 단원을 지도하는 일반적인 방법은 학생들이 조망한 경관을 그림지도로 나타내는 것이다. 하지만 대다수의 교사들이 학생의 인지지도(mental ...
지리교육의 핵심은 지리학적 지식을 이해하고 조직하는 개념과 방법을 학생들에게 제공하는 데 있다. 지도는 공간에 관한 정보를 정확하게 전달해 주는 의사전달 수단이다. 따라서 지리교육이 주어진 목적을 달성하기 위해 지도를 읽고 그릴 수 있는 능력이 향상되도록 체계적으로 지도에 관한 교수ㆍ학습이 이루어져야 한다. 특히 초등학교 3학년은 저학년에서 고학년으로 넘어가는 과도기적 단계로서 구체적인 지도학습이 시작되는 시기이므로 지도학습에서 아주 중요한 위치를 차지한다. 초등학교 3학년에서 실시되는 지도 교수에서 교사들은 교사 자신도 지도 자료 자체에 대한 이해가 부족하거나 교수 방법적 지식이 부족하기 때문에 지도를 통한 공간구조를 교수ㆍ학습 할 때 많은 어려움이 있다. 실례로 2006년 안동시 초등학교 3학년 교사 총 75명 중 44명을 설문 조사한 결과 85%의 교사들이 3학년 1학기 1단원 ‘우리 고장의 모습’의 수업이 어렵다고 응답하였다. 이 단원을 지도하는 일반적인 방법은 학생들이 조망한 경관을 그림지도로 나타내는 것이다. 하지만 대다수의 교사들이 학생의 인지지도(mental map)에 의존하여 교실 수업을 실시하고 있다. 따라서 이러한 환경적 제한과 현실적인 안전, 조직 및 시간적 제한을 극복할 수 있고 학생들의 공간인지력 및 흥미를 향상시킬 수 있는 GIS(Geographic Information System)교수 방법의 도입이 필요하다. GIS는 학생들의 공간인지력을 향상시켜 줄 뿐만 아니라 학생들이 지리적 안목과 지리적인 관점에서 사고할 수 있는 힘을 길러 준다. 그리고 GIS는 정보화 사회에서 요구하는 자기 주도적 학습 및 문제 해결 학습을 수행할 수 있게 할 뿐만 아니라 지표현상의 사상을 요소별로 이해하는 것이 아니라, 현상간의 상호관련성 즉 공간구조를 밝히는 데 도움을 준다. 본 연구의 목적은 초등학교 3학년 1학기 1단원 ‘우리 고장의 모습’ 교수ㆍ학습에서 기존에 야기되는 문제를 극복할 수 있고 컴퓨터에 익숙한 학생들의 흥미와 공간인지력의 개인차를 극복할 수 있는 GIS 수업 매체의 활용 방안을 모색하는 데 있다. 본 논문의 자료는 2006년 3월 6일부터 1학기 동안 경북 안동시 고층 아파트 단지 옆에 위치한 Y초등학교 3학년 5개 반 중 실험집단 1개 학급과 비교집단 1개 학급으로 각각 32명과 30명을 대상으로 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, GIS를 활용한 교수ㆍ학습이 학생들의 공간인지력 및 공간인지 발달에 효과가 있었다. 실험반 학생들은 비교반 학생들과 비교했을 때 공간 구성 요소 중 방위, 거리, 지표물, 공간인지 조작 단계에서 높은 향상도를 나타냈다. 둘째, GIS를 활용한 수업이 학생의 수준별 교수ㆍ학습에 적합할 뿐만 아니라 공간인지력이 낮은 학생들에게 적합한 학습 매체임을 알 수 있었다. 공간인지력의 상ㆍ중ㆍ하 그룹 모두 실험반이 비교반보다 평균이 높을 뿐만 아니라 표준편차도 낮았다. 특히 하위 그룹 학생들 공간인지력의 향상도가 높았는데 이를 통해 학생들의 수준에 맞는 수치지도 구축과 학생들의 관심과 현실 상황을 반영한 수치지도가 학습자의 개인차를 고려한 수준별 교수ㆍ학습 방법에 적합한 학습 매체임을 알 수 있다. 셋째, GIS를 활용한 실험반이 비교반보다 지도 수업 시 학습 흥미도가 높음을 알 수 있었다. 이것은 정보화시대 컴퓨터와 친숙한 학생들이 GIS의 장점인 다양한 기호의 변화, 화려한 색채와 지도의 확대나 축소를 통해 공간을 인지하기 쉽고, 화면이 360˚ 회전함으로 여러 각도에서 고장을 조망함으로써 역동적으로 지도를 체험하여 흥미진진하게 수업에 참여하기 때문으로 해석된다. GIS는 의미 전달의 매체로서 매우 뛰어나 학생들이 지표현상의 사상들을 조망하고 공간을 구조적으로 이해하는 데 도움이 되었다. 학생들은 GIS를 활용한 수업 활동을 통해 공간 조망력과 공간 구조 이해력을 기르고, 이 속에서 형성된 공간 이미지를 지도화 과정을 통해 표상하는 능력을 길렀다. GIS를 활용한 수업은 보다 흥미롭고 공간구조를 이해하기 쉽고 조작하기 쉬워 공간인지력을 향상시키는 데 효과가 있었다.
지리교육의 핵심은 지리학적 지식을 이해하고 조직하는 개념과 방법을 학생들에게 제공하는 데 있다. 지도는 공간에 관한 정보를 정확하게 전달해 주는 의사전달 수단이다. 따라서 지리교육이 주어진 목적을 달성하기 위해 지도를 읽고 그릴 수 있는 능력이 향상되도록 체계적으로 지도에 관한 교수ㆍ학습이 이루어져야 한다. 특히 초등학교 3학년은 저학년에서 고학년으로 넘어가는 과도기적 단계로서 구체적인 지도학습이 시작되는 시기이므로 지도학습에서 아주 중요한 위치를 차지한다. 초등학교 3학년에서 실시되는 지도 교수에서 교사들은 교사 자신도 지도 자료 자체에 대한 이해가 부족하거나 교수 방법적 지식이 부족하기 때문에 지도를 통한 공간구조를 교수ㆍ학습 할 때 많은 어려움이 있다. 실례로 2006년 안동시 초등학교 3학년 교사 총 75명 중 44명을 설문 조사한 결과 85%의 교사들이 3학년 1학기 1단원 ‘우리 고장의 모습’의 수업이 어렵다고 응답하였다. 이 단원을 지도하는 일반적인 방법은 학생들이 조망한 경관을 그림지도로 나타내는 것이다. 하지만 대다수의 교사들이 학생의 인지지도(mental map)에 의존하여 교실 수업을 실시하고 있다. 따라서 이러한 환경적 제한과 현실적인 안전, 조직 및 시간적 제한을 극복할 수 있고 학생들의 공간인지력 및 흥미를 향상시킬 수 있는 GIS(Geographic Information System)교수 방법의 도입이 필요하다. GIS는 학생들의 공간인지력을 향상시켜 줄 뿐만 아니라 학생들이 지리적 안목과 지리적인 관점에서 사고할 수 있는 힘을 길러 준다. 그리고 GIS는 정보화 사회에서 요구하는 자기 주도적 학습 및 문제 해결 학습을 수행할 수 있게 할 뿐만 아니라 지표현상의 사상을 요소별로 이해하는 것이 아니라, 현상간의 상호관련성 즉 공간구조를 밝히는 데 도움을 준다. 본 연구의 목적은 초등학교 3학년 1학기 1단원 ‘우리 고장의 모습’ 교수ㆍ학습에서 기존에 야기되는 문제를 극복할 수 있고 컴퓨터에 익숙한 학생들의 흥미와 공간인지력의 개인차를 극복할 수 있는 GIS 수업 매체의 활용 방안을 모색하는 데 있다. 본 논문의 자료는 2006년 3월 6일부터 1학기 동안 경북 안동시 고층 아파트 단지 옆에 위치한 Y초등학교 3학년 5개 반 중 실험집단 1개 학급과 비교집단 1개 학급으로 각각 32명과 30명을 대상으로 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, GIS를 활용한 교수ㆍ학습이 학생들의 공간인지력 및 공간인지 발달에 효과가 있었다. 실험반 학생들은 비교반 학생들과 비교했을 때 공간 구성 요소 중 방위, 거리, 지표물, 공간인지 조작 단계에서 높은 향상도를 나타냈다. 둘째, GIS를 활용한 수업이 학생의 수준별 교수ㆍ학습에 적합할 뿐만 아니라 공간인지력이 낮은 학생들에게 적합한 학습 매체임을 알 수 있었다. 공간인지력의 상ㆍ중ㆍ하 그룹 모두 실험반이 비교반보다 평균이 높을 뿐만 아니라 표준편차도 낮았다. 특히 하위 그룹 학생들 공간인지력의 향상도가 높았는데 이를 통해 학생들의 수준에 맞는 수치지도 구축과 학생들의 관심과 현실 상황을 반영한 수치지도가 학습자의 개인차를 고려한 수준별 교수ㆍ학습 방법에 적합한 학습 매체임을 알 수 있다. 셋째, GIS를 활용한 실험반이 비교반보다 지도 수업 시 학습 흥미도가 높음을 알 수 있었다. 이것은 정보화시대 컴퓨터와 친숙한 학생들이 GIS의 장점인 다양한 기호의 변화, 화려한 색채와 지도의 확대나 축소를 통해 공간을 인지하기 쉽고, 화면이 360˚ 회전함으로 여러 각도에서 고장을 조망함으로써 역동적으로 지도를 체험하여 흥미진진하게 수업에 참여하기 때문으로 해석된다. GIS는 의미 전달의 매체로서 매우 뛰어나 학생들이 지표현상의 사상들을 조망하고 공간을 구조적으로 이해하는 데 도움이 되었다. 학생들은 GIS를 활용한 수업 활동을 통해 공간 조망력과 공간 구조 이해력을 기르고, 이 속에서 형성된 공간 이미지를 지도화 과정을 통해 표상하는 능력을 길렀다. GIS를 활용한 수업은 보다 흥미롭고 공간구조를 이해하기 쉽고 조작하기 쉬워 공간인지력을 향상시키는 데 효과가 있었다.
The aim of geography in schools is to provide students with the concept and the method of understanding and organizing geographical knowledge. Map is a way of the communication representing the exact information of space. To achieve the given goal of geography, there should be the teaching and the l...
The aim of geography in schools is to provide students with the concept and the method of understanding and organizing geographical knowledge. Map is a way of the communication representing the exact information of space. To achieve the given goal of geography, there should be the teaching and the learning about systematical maps for the ability of reading and writing maps. As the third grade in the elementary school is a transitional stage moving from the lower classes to the higher classes, this is a very important grade beginning to learn detail maps. The teachers have lots of difficulties to teach the spacial structure with maps because they have less understanding and knowledge of the teaching method of maps. In the result of the survey for teaching 'the shape of our town' in the first unit of the third grade, for example, the 85% of teachers, 44 teachers among 75 teachers of the third grade in Andong, responded it was difficult to teach that unit. The general teaching method is for students to draw what they see onto the maps. But, most teachers depend on the mental map of students. We offer the GIS(Geographic Information System), which gives students more interest and better abilities for the spatial cognition and overcomes the limits of real security, system, time and environment. With GIS students have the better abilities of spatial cognition and the power of thinking in the aspect of geography. GIS makes students do their self-reliable tasks and solve the problems by themselves on demand of the informational communities, and helps understand the spatial structure, the interrelationship of conditions, not the each factor of the earth surface. The aim of this study is to investigate the effect of utilizing GIS in classes to overcome the individual differences from the students' interest and ability of the spatial cognition in the teaching 'the shape of our town' in the first unit of the third grade. The object of this study was 32 students in an experiment group and 30 students in a control group from Y elementary school in Andong, Kyung-Book, from March to July in 2006. The results of this study are as follows. First, the teaching and the learning with GIS are effective to the students' spatial cognition ability and development. The experiment group by using GIS showed more improvement in the step of their spatial cognition, direction and distance than the control group. Second, using GIS in classes is the proper teaching material for the any level, lower or higher one, of students. The ability of the spatial cognition in the experiment group is higher than in the control group. Particularly, the spatial cognition of the lower students in the experiment group has more improvement than any other higher students. This proves that Will reach and to lead it is a studying medium which is suitable in the level star professor studying method where the digital map which reflects the interest and an actual situation of the digital map constructions which hit to the level of the students and the students considers a studying voluntary individual differences there is a possibility of knowing. Third, the experiment group using GIS has more interest in the geography class than the control group. This leads and with information periodic computer change of the sign which is various the students who are familiar are GIS strong points, magnification or abridgment of the color which is gorgeous and the map the price of land which is a space it is easy and the screen 360˚ rotates has a distant view from various angle with the easy movement map about under experiencing, it is in order to participate to the study to under interest developing. GIS is a excellent way of communication in geography. Viewing the phenomena of the earth surface and understanding the space structure are helped. It helps the ability of the representation through drawing the map with the developed space image. Using GIS in classes help the students to understand the space structure interestingly and to have more improvement of the space cognition.
The aim of geography in schools is to provide students with the concept and the method of understanding and organizing geographical knowledge. Map is a way of the communication representing the exact information of space. To achieve the given goal of geography, there should be the teaching and the learning about systematical maps for the ability of reading and writing maps. As the third grade in the elementary school is a transitional stage moving from the lower classes to the higher classes, this is a very important grade beginning to learn detail maps. The teachers have lots of difficulties to teach the spacial structure with maps because they have less understanding and knowledge of the teaching method of maps. In the result of the survey for teaching 'the shape of our town' in the first unit of the third grade, for example, the 85% of teachers, 44 teachers among 75 teachers of the third grade in Andong, responded it was difficult to teach that unit. The general teaching method is for students to draw what they see onto the maps. But, most teachers depend on the mental map of students. We offer the GIS(Geographic Information System), which gives students more interest and better abilities for the spatial cognition and overcomes the limits of real security, system, time and environment. With GIS students have the better abilities of spatial cognition and the power of thinking in the aspect of geography. GIS makes students do their self-reliable tasks and solve the problems by themselves on demand of the informational communities, and helps understand the spatial structure, the interrelationship of conditions, not the each factor of the earth surface. The aim of this study is to investigate the effect of utilizing GIS in classes to overcome the individual differences from the students' interest and ability of the spatial cognition in the teaching 'the shape of our town' in the first unit of the third grade. The object of this study was 32 students in an experiment group and 30 students in a control group from Y elementary school in Andong, Kyung-Book, from March to July in 2006. The results of this study are as follows. First, the teaching and the learning with GIS are effective to the students' spatial cognition ability and development. The experiment group by using GIS showed more improvement in the step of their spatial cognition, direction and distance than the control group. Second, using GIS in classes is the proper teaching material for the any level, lower or higher one, of students. The ability of the spatial cognition in the experiment group is higher than in the control group. Particularly, the spatial cognition of the lower students in the experiment group has more improvement than any other higher students. This proves that Will reach and to lead it is a studying medium which is suitable in the level star professor studying method where the digital map which reflects the interest and an actual situation of the digital map constructions which hit to the level of the students and the students considers a studying voluntary individual differences there is a possibility of knowing. Third, the experiment group using GIS has more interest in the geography class than the control group. This leads and with information periodic computer change of the sign which is various the students who are familiar are GIS strong points, magnification or abridgment of the color which is gorgeous and the map the price of land which is a space it is easy and the screen 360˚ rotates has a distant view from various angle with the easy movement map about under experiencing, it is in order to participate to the study to under interest developing. GIS is a excellent way of communication in geography. Viewing the phenomena of the earth surface and understanding the space structure are helped. It helps the ability of the representation through drawing the map with the developed space image. Using GIS in classes help the students to understand the space structure interestingly and to have more improvement of the space cognition.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.