최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한지역사회영양학회지 = Korean journal of community nutrition, v.15 no.1, 2010년, pp.50 - 60
김경아 (경북대학교 교육대학원 영양교육) , 이연경 (경북대학교 식품영양학과)
The purpose of this study was to conduct nutrition education using animations for the establishment of proper eating habits among elementary school students and to evaluate its effectiveness. The subjects of this study were two classes of fourth grade students in an elementary school located in Daeg...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
편식으로 인해 학령기에 나타날 수 있는 문제점은? | 편식이 심각한 경우에는 영양소의 결핍으로 인해 여러 가지 질병을 유발하게 되며, 특히 학령기에는 단 것이 많이 들어간 과자, 사탕류, 청량음료, 인스턴트식품을 많이 먹기 때문에 당질 편중으로 인한 단백질과 무기질, 비타민의 결핍을 초래할수 있다(Ku & Lee 2000). 또한 편식이 심한 경우 신장, 체중, 시력 등의 평균치가 낮고 성격 측면에서 지배성, 책임감, 정서적 안정감, 사교성, 자신감에 결함이 있었고, 식습관이 좋지 못한 집단은 식습관이 좋은 집단에 비하여 안정성, 사교성이 낮고 의타성이 높았으며, 육식에 대한 기호도가 높은 집단은 자신감, 성취감, 인내력, 자율성이 높았다(Kim 1982). | |
식습관을 효과적으로 학습시킬 수 있는 방법은? | 초등학교 시기는 일생의 건강상태에 중요한 영향을 미치는 식습관이 형성되는 시기이므로 이 시기에 올바른 식습관을 형성하도록 하는 것이 매우 중요하다. 식습관은 반복학습이라고 볼 수 있으므로 가치관이 완전히 확립되어 있지 않은 상태에서 지속적으로 영양교육을 시키는 것이 가장 효과적이다(Lee 등 2000). | |
초등학교 영양교육에 대한 학생과 학부모의 인식도 조사 연구에서 학생들이 원하는 것은? | 8%가 실습을 병행한 교육이 적당하다고 답하였고, 도시형 급식학교 학부모의 경우 특별활동반을 활용한 교육을, 농어촌형 급식학교 학부모의 경우는 재량활동시간을 활용하는 것을 더 원하는 것으로 나타났다. 또한 학생들은 특별활동반을 활용하여 일주일에 1시간씩 영양교육을 받기를 원하는 것으로 조사되었다. |
Belfry MJ, Winne PH (1998): A review of the effectiveness of computer assisted instruction in nursing education. Comput Nurs 6(2): 77-85
Cullen KW, Eagan J, Baranowski T, Owens E, de Moor C (2000): Effect of a loa carte and snack bar foods at school on children's lunchtime intake of fruits and vegetables. J Am Diet Assoc 100(12): 1482-1486
Han HY (1997): Effects of nutrition education program on nutrition knowledge, attitude, food habits, food preference and plate wastes of elementary school children attending national school lunch program. MS thesis, Gangneung National University
Jang JY (2006): The influence of elementary schools' nutrition classes on the knowledge, eating habits, and intake of condiments of elementary school students. MS thesis, Graduate School of Education, Kosin University
Jung MK (1999): Implementation and evaluation of nutrition education program for elementary school students. MS thesis, Graduate School of Education, Seoul Women's University
Kim HJ (2007): Development and evaluation of nutrition education program for prevention of unbalanced diet of elementary school students. MS thesis, Graduate School of Education, Kyungpook National University
Kim JY (2007): Changes of the dietary knowledge, attitude, and behavior of elementary school students through nutrition education. MS thesis, Graduate School of Education, Wonkkang University
Kim KN (1982): A study on relationship between food habits and personality. Korean J Nutr 15(3): 94-201
Kleinman RE (2002): Diet, breakfast and academic performance in children. Annals Nutr Metabolism 46 (1): 24-30
Ku PJ, Lee KA (2000): A survey on dietary habit and nutritional knowledge for elementary school children's nutritional education. Korean J Dietary Culture 15(3): 201-213
Lee OH, Chang SO, Park MJ (2008): Comparison of nutrition knowledge, dietary attitude and dietary habit in elementary school children with and without nutrition education. J Korean Soc Food Sci Nutr 32(11): 1427-1434
Lee YK (2005): Report on development and evaluation of childhood obesity management program, Gumi public health center
Lee YK, Kim YH, Shin KH, Bae IS (2007a): Guidebook for Special Activity Time In Elementary School - Health Management Class, Korean Dietetic Association
Lee YK, Shin KH, Kim YH, Bae IS (2007b): Guidebook for Special Activity Time In Elementary School - Unbalanced Diet Management Class, Korean Dietetic Association
Lee YK, Son HK (2006): Report on development and evaluation of health promotion, Gumi public health center
Lee YK (2002): Report on development and evaluation of health promotion, Gumi public health center
Lee YM, Lee MJ, Kim SY (2005): Effects of nutrition education through discretional activities in elementary school - Focused on improving nutrition knowledge and dietary habits in 4th, 5th and 6th-grade students. J Korean Diet Assoc 11(3):331-340
Lopez-Sobaler AM (2003): Relationship between habitual breakfast and intellectual performance (logical reasoning) in well-nourished schoolchildren of Madrid (Spain). European J Clin Nutr 57(1): 49-53
Moon HK, Park Y, Park JH (2008): Evaluation of a nutrition education program for 5th grade students provided by community health centers in the Seoul metropolitan area. J Korean Diet Assoc 14(3): 259-275
Shin EK, Kim KH, Park YH, Bae IS, Lee YK (2006): A survey on the needs of educators, learners and parents for implementing nutrition education by nutrition teachers in elementary schools. J Korean Diet Assoc 12(1): 89-101
Yamajaki K, Murata M (1990): Frequency of atherogenic risk factors in Japanese obese children. Diabetes Research Clinical Practice 10(1): 211-219
Yang IS (1997): Enhancing the school foodservice management through national school breakfast program. J Korean Diet Assoc 3(2): 223-238
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.