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포장도로의 거칠기 변화에 대한 차량 연료소모량 변화율
The Change Rate of Fuel Consumption for Different IRI of Paved Roads 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.12 no.1 = no.43, 2010년, pp.55 - 59  

고광호 (KSRE, Ajou Motor College)

초록
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높은 차량운행비용(VOC : Vehicle Operating Cost)은 포장도로 복구작업의 주요한 원인이고, 차량운행비용(VOC)은 연료소모량, 오일소모량, 부품교체비용 등으로 구성된다. 이중 연료소모량이 VOC에서 차지하는 비중이 높고, 다른 도로조건에 비해 도로 표면 거칠기가 도로의 노화 정도를 대표적으로 지시하는 값이기 때문에, 본 연구에서는 포장도로의 표면 거칠기(IRI : International Roughness Index) 변화에 따른 차량의 연료소모량 변화를 측정하였다. 차량의 연료분사 인젝터의 전압변화를 측정하여 연료소모량을 계산하였고, 속도는 GPS센서를 사용하여 측정하였다. 본 실험 결과를 이용하여 IRI 변화에 대한 연료소모량의 변화율을 계산할 수 있었다. 계산 결과, 40~100km/h 속도영역에서 중형 및 대형 승용차의 연료소모량(L/100km)은 3.5m/km 정도의 IRI 수준에서 IRI(m/lm) 증가율의 7배 정도로 증가하였고, 60km/h의 속도에서 가장 연비가 우수하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

High VOC(Vehicle Operating Cost) is the main reason for the rehabilitation of paved road and VOC is composed of fuel consumption, lubricant oil consumption, parts consumption, etc. Fuel consumption is one of the largest components of VOC and the roughness of road represents the deterioration level o...

주제어

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문제 정의

  • So we measured the change rate of fuel consumption for the road surface roughness and various speeds of Korean vehicles in this study. We can determine to rehabilitate the road or not with the results of this study.
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참고문헌 (3)

  1. Gorski, M. B. (1982), "The Implication of the International Road Roughness Experiment for Belgium," TTR, 59-65 

  2. R. Ul-Islam, M. Nozawa, N. Ooguri & K. Tsunokawa. (2008), "A Preliminary Calibration Exercise of HDM-4's Road User Effect Relationships for Japanese Conditions," Int. J. Civil & Environmental Engineering 

  3. Wilian D. D. Paterson. (1982), "International Roughness Index : Relationship to other measures of roughness and riding quality," TRR 1084, 49-59. 

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