$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

현행 치과위생사 국가시험 개선에 관한 조사
A study on improvement for national examination of dental hygienists in Korea 원문보기

한국치위생교육학회지 = The Journal of Korean Academy of Dental Hygiene Education, v.10 no.2, 2010년, pp.425 - 440  

남용옥 (원광보건대학) ,  장선희 (원광보건대학) ,  김선영 (전남과학대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적 : 현재 우리 사회는 건강증진에 대한 욕구가 증가함에 따라 보건의료에서 질적 서비스향상이 요구되고 있고, 구강진료를 분담하는 치과위생사들도 보다 전문적인 역할을 수행하기 위해서는 지식과 기술의 수준향상이 필요하다. 이에 치과위생사의 질적 수준을 향상시키는 데 가장 빠르고 효과적인 방법이 국가시험제도이며 국가시험에서의 타당성과 신뢰성을 높이고 필요한 과목과 내용을 직무를 중심으로 조정한다면 가장 좋은 방법이라고 사료되어 현행 우리나라 치과위생사 국가시험제도에 따른 문제점을 파악하고 캐나다 국가시험 제도와의 비교를 통해 문제점을 분석하고 이에 따른 개선책을 알아보았다. 방법 : 전국 치과위생사 교육기관에 근무하는 교수와 의료기관에 종사하는 치과위생사 중에서 최근 국가시험 응시경험자를 대상으로 2008년 6월 9일부터 6월 23일까지 설문조사를 실시하였으며 E-mail 과 Fax를 이용하였다. 캐나다 국가시험제도는 National Dental Examinations American Dental Association. National Board Dental Hygiene Examination Candidate Guide자료를 사용하여 비교하였다. 자료의 분석은 SPSS통계프로그램(Version 11.0)을 이용, Chi-square 검정을 하였으며, Fisher's Exact Test에 의한 검정을 실시하였다. 결과 : 1. 국가시험과목구성은 현행 국가시험과목구성에 문제가 있는 것으로 사료되어 과목조정 필요성이 큰 것으로 나타났고, 특히 대학근무자가, 나이가 많을수록, 재직기간이 길수록 더 높았다. 2. 국가시험 문제의 유형은 암기해석 문제가 대부분이었고 난이도는 비교적 양호하였으며, 전문성도 있는 것으로 조사되었다. 3. 과목조정 필요성은 구강생물학개론, 치과임상학 순으로 상대적으로 높았다. 캐나다 국가시험과 비교해 보면 치과임상학과 구강위생학개론 분야의 조정이 더욱 필요한 것으로 나타났다. 4. 한국과 캐나다의 국가시험제도는 형식은 비슷하나 내용과 과목의 구성에서는 큰 차이가 있었다. 5. 캐나다의 국가시험과 비교 시 한국은 치과위생사의 포괄적인 치과위생관리능력을 평가하기 어려웠다. 결론 : 이상의 결과로 보면 현행 국가시험은 과목 구성이 부적절하므로 조정의 필요성이 시급한 것으로 조사되었으며, 캐나다 국가시험과는 과목구성에서 큰 차이가 있었고 치과위생사에게 요구되는 포괄적 치과위생관리능력을 평가할 수 없는 것으로 조사되어 현행 국가시험 개선이 요구되었다.

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • Survey contents were composed of 13 questions, including 3 questions on common characteristics related questions, 3 questions on the subjects of the national exam, 1 question on the educational goal of the national exam, 3 questions on the question types of the national exam, 2 questions on the validity of the national exam, and 1 question on the necessity of the teacher's training of the national exam.
  • The investigator has carried out a convenience sampling on the population composed of participants of the national exam and professors who work for dental hygiene education and health facilities in the country, surveyed for 15 days, from June 9th of 2008 to June 23rd of 2008, by using fax and email. Total of 172 survey papers were retrieved and 160 results, excluding dishonest results, were used as the total research data for this study.
  • Therefore, the Korean national exam exhibits a drastic difference with the Canadian exam in the education curriculum. The study has found that the introduction to oral biology as the first and the dental clinical practice as the second in the list of subjects that need to be adjusted urgently, but instead the Canadian national exam allotted 60 questions, which is larger than the Korean exam, on the basic subjects for dental hygiene practice, and the subjects were composed of anatomical science(anatomy, histology, embryology), physiology, biochemistry, dietetics, microbiology, immunology, pathology, and pharmacology, which is larger than the Korean exam subjects composed of oral anatomy, tooth morphology, oral histology, oral pathology, and oral physiology. Also, the dental clinical practice section is irrelevant to the professional role of dental hygienists and not tested in the U.

대상 데이터

  • The investigator has carried out a convenience sampling on the population composed of participants of the national exam and professors who work for dental hygiene education and health facilities in the country, surveyed for 15 days, from June 9th of 2008 to June 23rd of 2008, by using fax and email. Total of 172 survey papers were retrieved and 160 results, excluding dishonest results, were used as the total research data for this study. Based on the public opinion from the collected survey data, possible improvements of the current national dental hygienist exam have been reviewed and provided improvements of the national exam using the data of the Canadian national dental hygienist exam.

데이터처리

  • SPSS statistics program(Version 11.0) was used to analyze the collected data, Chi-square test and percentage were used as the analysis technique, and examinations were done with Fisher's Exact Test.

이론/모형

  • This study used the survey paper as a tool, and questionnaires about the national exam was prepared by the investigator based on the studies of Hyuk-soo Moon14) and Young-soon Park15). Survey contents were composed of 13 questions, including 3 questions on common characteristics related questions, 3 questions on the subjects of the national exam, 1 question on the educational goal of the national exam, 3 questions on the question types of the national exam, 2 questions on the validity of the national exam, and 1 question on the necessity of the teacher's training of the national exam.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (18)

  1. In-sik Kim, Ho-sung Choi, Hyun-suk Kwon, Development theory for dental hygienists training curriculum. Seoul: Education Science Corp. 2000. page 2. 

  2. Young-kyung Kim, Study on training dental hygienists resources[Masters degree paper] Danguk University Public Administration Grad School. 2000. 

  3. Bu-wul Kang and others. Introduction to dental hygienics. Seoul: Chunggu house. 2003. Page 25 

  4. Alan L. orkin, Health Manpower. An Economic Perpective, Lexington, Mass. D.C. Health & Co .1978. Page 1. 

  5. Public Oral Health Institute. Conference of training and application of dental hygienist and dental health education development. Seoul: Gomunsa. 1990 

  6. Hyuk-soo Moon. 21st century Korea Oral Health Manpower Management. Symposium for the development of the national exam for public health worker. Seoul:Daehan Dentist Association. 1997;11-15 

  7. Study report 98-1. Studies on problems and improvements of the current national exam. Seoul:Korea Health Worker National Exam Center. 1998;171-184 

  8. Korea Health Worker National Exam Center. Groping for development direction of the national exam for public health worker : Practical test evaluation. Seoul: Korea Health Worker National Exam Center. 2003;73-96 

  9. Hyun-suk Kwon. Analysis of current college faculty of dental hygienics curriculum [Masters degree paper]. Kyungnam: Kyungnam University Grad School. 1995 

  10. Suk-hyang Kim. Dental hygienist focused dental hygiene faculty curriculum model development study[Post doc degree paper]. Danguk University Grad School. 1997 

  11. Se-won Oh, Man-tae Jung, Min-jung Cho. Study on college dental hygiene faculty curriculum improvement and correction. Kwangju Health College Paper Collection. 1989;14:285-321 

  12. Mi-young Hwang. Exploring for dental hygienist role focused dental hygiene faculty curriculum model development[Post doc degree paper]. Seoul: Sungshin Women's University Grad School. 2002 

  13. Kye-won Jang. Oriented direction of school practices and clinical practices education program of dental hygiene faculty[Masters degree paper]. Kyungsan University Education Grad School. 2001 

  14. Hyuk-soo Moon. National dentist exam management status. National dentist exam development conference. Seoul: Daehan Dentist Association. 1998;21-30 

  15. Young-soon Park, Jun-chul Park, Byung-kyu Yu. Study on improvement of national radiology exam. Daehan Radiologist Paper. 1998;33-43, 74-75 

  16. National Dental Hygiene Certification Board. Application Guide 2000. Orleans: National Dental Hygiene Certification Board. 2000;7-16. 

  17. National Dental Examinations American Dental Association. National Board Dental Hygiene Examination Candidate Guide.Chicago:America Dental Association. 2000;3- 4, 27-28. 

  18. Article 3 of enforcement of the Medical technicians, etc. act 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로