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종곡선과 평면곡선 경합을 고려한 승차감 평가기법에 관한 연구
A Study on Evaluation Method of Ride Comfort Considering Superimposition of Vertical and Horizontal Curve 원문보기

한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.13 no.3 = no.58, 2010년, pp.309 - 316  

엄주환 (한국철도기술연구원) ,  양신추 (한국철도기술연구원) ,  김은겸 (서울산업대학교 토목공학과) ,  최일윤 (한국철도기술연구원) ,  강윤석 (한국철도기술연구원)

초록
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철도선형에서 평면곡선과 종곡선의 경합은 차량의 주행안정성, 승차감, 그리고 궤도유지보수비에 많은 영향을 끼친다. 그러나 신선건설 혹은 기존선 개량 시 기존의 고정점(터널, 교량, 분기기, 전차선주 등)들과 예기치 않은 주위 환경조건들에 의해 부득이 부설될 경우가 발생된다. 본 연구에서는 평면곡선과 종곡선 경합 시 승차감 측면에서의 최적 평면선형 설계를 위한 승차감 목적함수를 도출하고 차량동역학 해석을 통해 검증하였다. 또한 제시된 승차감 목적함수를 이용해 승차감이 최대가 되는 선형조건을 간단히 평가할 수 있는 해법알고리즘을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

When the horizontal and vertical curves are superimposed in railway alignments, which affects the running stability, ride comfort, and track maintenance costs. However, when designing new lines or realigning existing ones, there are many cases of superimposition caused by the existing fixed points (...

주제어

참고문헌 (10)

  1. European Prestandard (2002) Railway Applications-Track Alignment Design Parameters - Track Gauges 1435mm and Wider, prENV 13803-1. 

  2. Technical Standard Research Committee for Civil Engineering (2002) Technical standard for railway (Civil Engineering Part)[土木關係技術基準調査硏究會 (2002) 鐵道に關する技 術基準(土木編)]. 

  3. H. Baluch (1983) Optimation of transition length increase, Rail International, Vol 13. No.10 

  4. Shoichi Hashimoto (1989) Analysis of relationship between transition curve profile and railway vehicle's vibration, RTRI Report, 3(2). 

  5. Bjorn Kufver (1997) Optimization of single horizontal curves in railway alignments, VTI report 424A. 

  6. Bjorn Kufver (2000) Optimization of horizontal alignments for railways, Doctorial thesis. 

  7. J.H. Um, E.K. Kim, S.C. Yang (2009) A study on determination method of radius and transition curve length for optimum design in curve, Journal of the Korean Society for Railway, 12(2), pp 199-204. 

  8. UIC Code 518-OR (2005) Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour- Safety-Track fatigue-Ride quality, 3rd edition, International Union of Railway. 

  9. ERRI B 153/RP 21 (1993) Application of ISO Standard 2631 to railway vehicles. 

  10. BSI (2006) Draft BS EN 12299 Railway applications (2006)- Ride comfort for passengers-Measurement and evaluation. 

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