Objectives: The main objectives of the article are to review roles and prospective of the Health Education Specialist on the globalized World, and develop the new positions and jobs of the Health Education Specialists on health promotion. Results and Conclusion: There are many rapid changes, these d...
Objectives: The main objectives of the article are to review roles and prospective of the Health Education Specialist on the globalized World, and develop the new positions and jobs of the Health Education Specialists on health promotion. Results and Conclusion: There are many rapid changes, these days, in the Medical and Health Environments, because of Globalization. Modern society needs health professionals who are equipped with new knowledge and information to correspondence with various Health Problems, such as the appearing and disappearing of new contagious diseases, problems of improper health barriers for foreign products, health problems from poverty and also health inequalities are known to be rising. Globalization has induced new needs for Health Professional manpower. After the Ottawa Charter, international society is training and utilizing Health Education Specialists as the propulsive core member of the Health Promotion Era. And also society now expects and requests the activities of Health Education Professionals as a group effort, not only in their own countries, but also across the barriers of international society. Health Professionals are working in WHO, UNICEF KOICA or other international organizations. Especially England and USA are utilizing Health Education Professionals in Health Planning and Education Work to keep up with Health Promotion Era. Now, we need to establish ideal and proper strategies in Health Promotion Work, as a one of the pioneer countries to lead Internationalization. To accomplish this task, Health Education Specialists should be well utilized in the field of Health Promotion Work, such as communities, schools, industrial sites and international health organizations.
Objectives: The main objectives of the article are to review roles and prospective of the Health Education Specialist on the globalized World, and develop the new positions and jobs of the Health Education Specialists on health promotion. Results and Conclusion: There are many rapid changes, these days, in the Medical and Health Environments, because of Globalization. Modern society needs health professionals who are equipped with new knowledge and information to correspondence with various Health Problems, such as the appearing and disappearing of new contagious diseases, problems of improper health barriers for foreign products, health problems from poverty and also health inequalities are known to be rising. Globalization has induced new needs for Health Professional manpower. After the Ottawa Charter, international society is training and utilizing Health Education Specialists as the propulsive core member of the Health Promotion Era. And also society now expects and requests the activities of Health Education Professionals as a group effort, not only in their own countries, but also across the barriers of international society. Health Professionals are working in WHO, UNICEF KOICA or other international organizations. Especially England and USA are utilizing Health Education Professionals in Health Planning and Education Work to keep up with Health Promotion Era. Now, we need to establish ideal and proper strategies in Health Promotion Work, as a one of the pioneer countries to lead Internationalization. To accomplish this task, Health Education Specialists should be well utilized in the field of Health Promotion Work, such as communities, schools, industrial sites and international health organizations.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
건강영향평가는 사업이나 정책이 인구집단의 건강 혹은 인구집단 내에 미치는 잠재적인 영향력을 측정하기 위한 절차, 방법 및 도구로서(Gothenburg Consensus paper on HIA WHO, 1999). 건강영향평가 시범사업을 하는 경우도 있는데, 이의 목적은 건강 이외의 다른 부분의 정책 결정 과정에서 건강을 고려할 수 있는 학습의 기회를 제공할 수 있고, 건강영향평가 수행지침을 개발하는데 활용하기 위해서이고, 건강도시의 건강영향평가 수행을 위한 역량을 키우기 위해서이다(강은정, 2010). 그러므로 보건교육사는 보건프로그램 평가 기법은 물론이고 건강영향평가에 대한 기본 지식을 숙지할 필요가 있다.
제안 방법
이러한 강조점에 따라서 1차보건의료의 실현을 위해 “1차의료와 교육”을 제공해줄 인력을 필요로 하였고, 건강증진시대를 위해 라이프스타일을 변화시킬 수 있는 “보건교육” 인력을 필요로 하였다.
후속연구
보건교육사는 우리나라의 건강증진을 추진할 핵심인력이다. 그러므로 과거의 1차보건의료 제공을 위한 인력에서 라이프스타일변화와 건강한 환경을 구축하여 건강증진을 수행할 보건교육사를 활용할 수 있는 법체계를 갖추어야 할 것이다. 이제는 ”새 술을 새 포대에“ 담아야하는 역사적 전환기에 있다.
따라서 향 후 개도국을 대상으로 하는 보건교육 전략으로는 해당국가 지역의 교육기관 및 보건의료기관과 협력하여, 주민과의 접촉이 원활하도록 하고, 인력, 시설, 장비와 같은 필요한 자원이 효과적으로 확보되도록 하여야 한다. 아울러, 적절한 보건교육 자료를 지역 교육기관과의 회의를 통해 수정하여 완성한다.
이상의 새로운 보건교육 접근전략은 MDGs 목표 달성에 대한 기여는 물론이고, 한국과 같은 보건의료선진국이 보건교육 분야를 통하여 국제사회에 기여하는 새로운 국제보건교육협력방안이 될 것이다.
WHO는 직원을 채용시 각 지역별로 자율적으로 직원을 채용하는데, 6개의 지역사무국 중아프리카지역(AFRO, Africa Regional Office)의 경우는 다음과 같은 조건으로 채용을 하고 있다(표 1). 인건비 규모가 다른 지역사무소에 비하여 낮은 사례이나, 타 직종과의 비교를 위하여 참고가 될 것이다. 세계보건기구에 필요한 직원의 채용 정보는 WHO 본부 홈페이지(http://who.
특히, 21세기 세계화 시대를 맞이하여 한국의 보건교육사 취업 영역이 세계보건기구 등의 국제기구는 물론이고, 국제협력단 및 각종 NGO로 확대되어 아시아는 물론이고, 아프리카, 유라시아 등지로 진출할 수 있도록 교육과정의 국제화와 더불어 국제보건의료협력 분야에 다양한 연구가 실시되어야 할 것이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
국제화에 대해 일부에서 어떤 비판을 하는가?
국제화는 산업화와 도시화를 촉진하고 소비를 늘려 지구온난화와 같은 새로운 환경 문제를 야기하는데 기여하기도 한다. 일부에서는 국제화가 빈곤을 확대하고 불평등을 심화시켜 건강에 좋지 않은 영향을 미친다는 비판도 있다(Huynen, 2005). 이러한 국제화에 따른 전염병, 질병 양상의 변화, 빈곤, 건강불평등을 해소하기 위해서는 국제적인 협력이 필요하다.
국제화란?
국제화는 한 나라가 경제·환경·정치·문화적으로 다른 여러 나라와 교류하는 것으로서, 국제화가 가장 두드러지는 분야는 경제 부문이다. 경제에서 무역이 차지하는 비율은 말할 것도 없고, 제조업 부문의 생산 과정에서 외국의 기계·부품·원료·기술·디자인 등이 차지하는 비율 또한 상당 수준이며, 자본의 대외 의존도가 만만치 않다.
WHO가 담당하는 4가지 주요 기능은?
WHO는 다음의 네가지 업무를 담당하는 것이 주요 기능이다. 첫째, 국제보건의료사업의 지도, 조정, 연구 둘째, 각국의 보건의료발전을 위한 재정지원, 기술훈련 및 자문 활동이다. 셋째, 각종질병퇴치사업 넷째, 보건관계 단체간의 협력 증진이다(한상태 외 2008).
참고문헌 (28)
강은정. 건강영향평가 시범사업. 2010년도 제2회 건강영향평가세미나 자료집, 한국보건사회연구원, 2010.
Department of Health (1988) Public Health in England: The Report of the Committee of Inquiry into the Future Development of the Public Health Function. The Acheson Report. Cm. 289. London: HMSO.
Donabedian A. Aspects of Medical Care Administration. Harvard University Press 1973.
Gilmore, G. D., Olsen, L. K., Taub, A., & Connell, D. Overview of the national health educator competencies update project, 1998-2004. Health Education and Behavior 2005;32:725-737.
Green J. Roles, job market, and evidence into practice of health education professionals in the UK. 2009 International Conference on Health promotion and Education, 30th, October, 2009.
Lux KM. Health Education Roles, Job Prospects and Evidence into Practice in the United States. 2009 International Conference on Health promotion and Education, 30th, October, 2009
Lysoby L. Job Market and Quality Assurance for Health Education Specialists in the US. 2009 International Conference on Health promotion and Education, 30th, October, 2009.
Maud MTE Huynen, Pim Martens, and Henk BM Hilderink, The health impacts of globalisation: a conceptual framework, Global Health. 2005; 1: 14.
National Commission for Health Education Credentialing (NCHEC). Society for Public Health Education, and American Association for Health Education. A competency-based framework for health educators - 2006. Whitehall, PA: National Commission for Health Education Credentialing, 2006.
National Commission for Health Education Credentialing (NCHEC), Society for Public Health Education (SOPHE), & American Association for Health Education (AAHE). A Competency- Based Framework for Health Education Specialists - 2010. Whitehall, PA: NCHEC. 2010.
Weber M. Economy and Society (2 vols.: G. Roth & C. Wittch, Eds.). Berleley: University of California Press), 1978.
WHO. Gothenburg Consensus paper on HIA WHO. ECHP, 1999
Ragnar Nurkse. Problems of Capital Formation in Underdeveloped Countries. Oxford: Basil Blackwell, 1953.
United Nations. The Millenium Development Goals Report. 유엔새천년개발목표보고서, 한국어판, 2009.
WHO. The International Health Regulation, World Health Organization. 2005.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.