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도심지 대단면 복합지반 NATM 과 TBM 터널공법의 비교위험도 분석
Comparative risk analysis of NATM and TBM for mixed-face large-diameter urban tunneling 원문보기

한국터널지하공간학회논문집 = Journal of Korean Tunnelling and Underground Space Association, v.13 no.1, 2011년, pp.19 - 32  

김영근 (Underground Engineering Division, Samsung C&T Corp.) ,  문준식 (Underground Engineering Division, Samsung C&T Corp.) ,  심재범 (Samsung C&T Corp.) ,  이승복 (Underground Engineering Division, Samsung C&T Corp.) ,  최창림 (Geotechnical Division, Sambo Engineering Co. Ltd.) ,  천윤철 (Civil Engineering Business Division, Samsung C&T Corp.)

초록
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터널 공사 중 많은 문제를 야기시킬 수 있는 불확실한 지반상태 및 터널 공법에 따른 여러 리스크를 최소화 할 수 있도록 전반적인 위험도 평가를 터널 설계 시 반드시 수행하여야 한다. 본 연구에서는 도심지 및 하저터널 구간의 터널공법으로 NATM 또는 쉴드 TBM 적용시 공법별 발생할 수 있는 리스크에 대하여 분석하였다. 우선 연구대상 지역의 주요 리스크 항목을 선정한 후 공법적용시 발생 가능한 리스크와 그 영향을 검토하고, 각각의 리스크 발생가능성과 터널공사에 미치는 위험도에 따라 정량적으로 등급화 하였다. 이러한 리스크 분석을 통하여 주요 위험도 영향을 고려한 공사비 및 공기분석을 수행하고 터널공법별 비교위험도를 평가하였다. 본 연구결과를 바탕으로 복합지반으로 구성된 도심지 대단면 터널에 대해 리스크 발생을 최소화 할 수 있는 안전하고 경제적인 터널공법을 선정하였다. 단, 본 연구는 국한된 지층 및 특별조건에서의 비교위험도를 평가한 결과임을 밝혀둔다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The risk assessment is essential for tunnel design in order to minimize risks associated with uncertainty about geological conditions and tunneling method. This paper provides a comparative risk analysis of a large single bore TBM driven tunnel against sequentially excavated NATM tunnel for a mixed-...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • A comparative risk analysis of TBM against NATM tunneling was carried out in this paper. The main purpose of this study is to assess whether the project using NATM or TBM method can achieve the planned excavation duration and bring the project within the estimated bid price. The analysis results would help to decide which tunneling method alternative needs to be selected to complete the mixed-face large urban tunnel project with the least time and cost.
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참고문헌 (10)

  1. Barla, G., Pelizza, S. (2000), TBM Tunnelling in Difficult Ground Conditions. 

  2. Barton, N. (2000), TBM Tunneling in Jointed and Faulted Rock, Taylor & Francis, p. 184. 

  3. Holen, H., Anlegg, S. (1998), TBM vs drill & blast tunnelling, Norwegian TBM Society, pp. 95-98. 

  4. Huang, R. (2008), The Shanghai Yangtse River Tunnel: Theory, Design, and Construction, p. 360. 

  5. Parsons Brinckerhoff, Inc. (2010), Tunnel Options Risk Assessment for OOO Road Expansion Project. 

  6. Samsung C&T (2010a), OOO Road Expansion Project - Geotechnical Investigation Report. 

  7. Samsung C&T (2010b), OOO Road Expansion Project - Tunnel Design Report. 

  8. Tarkoy, P.J. (1996), "Comparing TBMs with drill and blast excavation", Int'1 J. of Rock Mech. and Mining Sci. and Geomech. Abst., Vol. 33, No. 4, pp. 186A-186A(1). 

  9. URS Corporation (2005), OOO Tunnel Project - Qualitative Risk Assessment Report. 

  10. Kim, Y., Hencher, S.R., Yoon, Y., Cho, S. (2002), "Determination of the construction method for Young Dong Tunnel by risk assessment", Tunneling Technology, Vol. 4, No. 1, pp. 13-25. 

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