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조타장치 제어에 의한 횡동요 감소 효과
Effects for reduction of roll motion by the control of steering gear 원문보기

한국어업기술학회지 = Journal of the Korean Society of Fisheries Technology, v.47 no.1, 2011년, pp.37 - 45  

최찬문 (제주대학교 해양과환경연구소) ,  이창헌 (제주대학교 해양과환경연구소) ,  안장영 (제주대학교 해양과학대학 해양산업경찰학과) ,  요시무라 야스오 (북해도대학대학원 수산과학연구원 해양생물자원과학부)

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Reduction of ship's rolling is the most important performance requirement for improving the safety of the crew on board and preventing damage to cargo as well as improving the comfort of the ride. It is a common experience for mariners, to see that steering with a rudder generally induces rolling of...

주제어

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문제 정의

  • 그래서 본 연구에서는 선박의 안전 운항에 관한 기초적 자료를 얻기 위한 목적으로, 시험선을 이용하여 자동 조타 (auto-pilot)로 항해 중, 1호기 및 1·2호기를 병행 작동하면서, 조타수 개인별 조타능력과 함께 횡동요 감소 효과를 정량적으로 검토·분석하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
횡동요를 줄이는 세 가지 방법 중 감쇠계수를 증가시키는 방법이 있는데, 횡동요 감쇠장치로는 무엇이 있는가? 횡동요 감쇠장치로는 bilge keel, fin-stabilizer 및 active and passive anti-rolling tank (A.R.T) 등이 있는데, 이러한 장비들은 넓은 공간과 고 비용이 발생하여 어선 및 소형선박에서는 설치가 불가능한 문제들을 가지고 있다.
파랑 중에 있는 선박은 어떤 운동을 하는가? 파랑 중에 있는 선박은 6 자유도 운동을 한다. 이러한 선박 운동의 영향이 인간공학적인 측면에서 보면 탑승자에게 불쾌감을 줄 수 있고 승무원들의 피로가 누적되어 임무수행에 문제가 발생하거나 위험상황에서의 판단 오류 등을 일으켜 안전운항에 장애가 된다.
횡동요란 무엇인가? 횡동요 (rolling)는 6 자유도 운동 가운데에서 가장 주된 운동이며, 선박들이 근본적으로 횡동요에 대하여 낮은 감쇠특성을 갖고 있기 때문에 안정성 측면에서 볼 때에 가장 많이 제어되어 왔다. 횡동요를 줄이는 세 가지 방법은 감쇠계수 (damping coefficient)를 증가시키는 방법, 선박의 고유주기를 변화시키는 방법, 기진력 (Exciting force) 및 모멘트를 감소시키는 방법 등이 있다 (bhattacharyya Rameswar, 1978).
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참고문헌 (12)

  1. Bang, I.N., 2000. An experimental study for practical application of active anti-rolling tank system. Seoul University, Korea, pp. 1-48. 

  2. Bhattacharyya Rameswar, 1978. Dynamics of marine vehicles (ocean engineering awiley series). John wiley & Sons, Inc., New delhi, pp. 278-307. 

  3. Choi, C.M and J.Y. Ahn, 2009. Influence of sail on the reduced rolling motion of small ship. Fish. Mar. Sci. Edu., 21 (1), 68-78. 

  4. Cowley, W.E., 1974. Development of an autopilot to control yaw and roll. The Navel Architect, 1, 18-19. 

  5. Kim, Y.B., 2002. A study on rudder-roll stabilizer system design for ship. The society of Mechanical Engineers of Korea, 26 (2), 329-339. 

  6. Lee, S.K., G.W. Lee, S.J. Hwang and D.H. Kang, 2005. Development of the rudder roll control system of a vessel in irregular waves. Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 29 (10), 839-845. 

  7. Oda, H., K. Ohtsu, M, Sasaki, Y. Seki. and T. Hotta, 1991. Roll stabilization by rudder control through multi-variate auto-regression model. J.Kansai SNAJ, 216, 165-173. 

  8. Oda, H., K. Ohtsu and T. Hotta, 1996. Statistical analysis and design of a rudder roll stabilization system. Control Eng. Practice, Vol. 4 (3), 351-358. 

  9. Han, J.C., S.K. Lee and T.P. Ha, 2004. A Study on the roll motion of a ship a transient irregular wave. Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 28 (5), 353-358. 

  10. Sellars, F. H., and J.P. Martin, 2004. Selection and evaluation of ship roll stabilization systems. Marine Technology, Vol. 29 (2), 84-101. 

  11. Yoshimura Y., T. Kuroda, M. Kikumoto and Y. Igarashi, 2003. A simple roll-damping control by steering for fishing vessels. Journal of The Society of Naval Architects of Japan Symposium Proceeding, 2, 85-86. 

  12. '74 SOLAS (Including 2007 Amendments), 2008. Translated and compiled by korean register of shipping under the supervision of the Ministry of Maritime Affairs & Fisheries. Republic of Korea, pp. 1086-1087. 

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