인문계와 가사.실업 전문계 고등학생의 '성공적인 노후생활 준비교육'을 위한 가정과 수업의 적용과 효과 -실천적 문제 중심 수업과 강의식 수업을 중심으로- The Effect of Home economic education teaching plans for students in academic and those in vocational high schools' 'Preparation for Successful aging' in the 'Family life in old age' unit -A comparative study between practical problem-teaching lesson plans and instructor-led teaching and learning plans-원문보기
본 연구는 고령화사회에 대비하기 위하여 인문계와 가사 실업 전문계 고등학생을 대상으로 기술 가정, 가정과학, 인간발달 수업 시간에 자신의 노후를 성공적으로 준비하기 위한 실천적 문제 중심 수업과 강의식 수업을 적용하고, 그 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 인문계 고등학교와 가사 실업 전문계 고등학교의 정규 교과목 수업 시간에 실험집단은 실천적 문제 중심으로 총 5차시의 수업을 실시하고, 비교집단에는 강의식으로 총 5차시의 수업을 실시하였다. 그리고 실험집단과 비교집단의 사전-사후검사를 분석하여 교수법의 차이, 학교계열의 차이를 알아보았으며, 교수법과 학교계열에 따라 노인에 대한 이해 변인과 노후생활 준비 변인에 차이가 있는지를 알아보았다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 인문계 고등학교 4개교, 가사 실업 전문계 고등학교 2개교를 임의표집 하여 총 41학급, 1,263명을 대상으로 하였으며, 2009년 10월부터~2010년 11월까지 총 9명의 교사가 실험집단과 비교집단에 각각 수업을 실시하였다. 자료분석과 통계처리는 SPSS 12.0프로그램을 이용하여 평균과 표준편차, t-검증, 공분산분석을 실시하였다. 인문계와 가사 실업 전문계 고등학생을 대상으로 노후 준비를 위한 가정과 수업을 적용한 결과, 가사 실업 전문계 보다는 인문계에서, 강의식 수업보다는 실천적 문제 중심 수업이 고등학생들의 노인에 대한 이미지, 노인에 대한 지식, 자녀로부터의 부양의식, 노후생활준비도, 노인복지서비스 필요도를 향상시키는데 더 효과가 있는 것으로 나타났다. 이에 따라 실천적 문제 중심 노후 준비 교육의 후속연구로서, 고등학생의 노후준비교육을 일반화 할 수 있도록 보다 많은 학교에서 기술 가정, 가정과학, 인간발달의 정규 교과목 수업에 적용하고 그 효과를 검증하는 연구가 실시되기를 바라며, 고령화 사회에 대한 교육적 대응으로 노후생활 준비교육은 새로운 교육과정에서도 지속적으로 반영되어야 할 것을 제언하였다.
본 연구는 고령화사회에 대비하기 위하여 인문계와 가사 실업 전문계 고등학생을 대상으로 기술 가정, 가정과학, 인간발달 수업 시간에 자신의 노후를 성공적으로 준비하기 위한 실천적 문제 중심 수업과 강의식 수업을 적용하고, 그 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 인문계 고등학교와 가사 실업 전문계 고등학교의 정규 교과목 수업 시간에 실험집단은 실천적 문제 중심으로 총 5차시의 수업을 실시하고, 비교집단에는 강의식으로 총 5차시의 수업을 실시하였다. 그리고 실험집단과 비교집단의 사전-사후검사를 분석하여 교수법의 차이, 학교계열의 차이를 알아보았으며, 교수법과 학교계열에 따라 노인에 대한 이해 변인과 노후생활 준비 변인에 차이가 있는지를 알아보았다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 인문계 고등학교 4개교, 가사 실업 전문계 고등학교 2개교를 임의표집 하여 총 41학급, 1,263명을 대상으로 하였으며, 2009년 10월부터~2010년 11월까지 총 9명의 교사가 실험집단과 비교집단에 각각 수업을 실시하였다. 자료분석과 통계처리는 SPSS 12.0프로그램을 이용하여 평균과 표준편차, t-검증, 공분산분석을 실시하였다. 인문계와 가사 실업 전문계 고등학생을 대상으로 노후 준비를 위한 가정과 수업을 적용한 결과, 가사 실업 전문계 보다는 인문계에서, 강의식 수업보다는 실천적 문제 중심 수업이 고등학생들의 노인에 대한 이미지, 노인에 대한 지식, 자녀로부터의 부양의식, 노후생활준비도, 노인복지서비스 필요도를 향상시키는데 더 효과가 있는 것으로 나타났다. 이에 따라 실천적 문제 중심 노후 준비 교육의 후속연구로서, 고등학생의 노후준비교육을 일반화 할 수 있도록 보다 많은 학교에서 기술 가정, 가정과학, 인간발달의 정규 교과목 수업에 적용하고 그 효과를 검증하는 연구가 실시되기를 바라며, 고령화 사회에 대한 교육적 대응으로 노후생활 준비교육은 새로운 교육과정에서도 지속적으로 반영되어야 할 것을 제언하였다.
To achieve this objective, practical problem-teaching lesson plans and instructor-led teaching and learning plans were developed and integrated into the Technology Home Economics, and Human Development curricula at both academic and vocational high schools. The impact of these plans was examined, as...
To achieve this objective, practical problem-teaching lesson plans and instructor-led teaching and learning plans were developed and integrated into the Technology Home Economics, and Human Development curricula at both academic and vocational high schools. The impact of these plans was examined, as were connections between the teaching methods and types of schools. As part of this study, a survey was conducted on 1,263 students in 46 classes at 6 randomly selected high schools: 4 academic and 2 vocational. A total of 9 teachers conducted classes for both experimental and comparative groups between October 2009 and November 2010. Pre- and post-tests were used to study the impact of the lessons on the experimental and comparative groups. In terms of data analysis and statistics processing, this study implemented mean and standard deviations, t-test, and analysis of covariance using the SPSS 12.0 program. The results of this study are as follows. The practical problem-teaching lessons produced more positive results in the students than the instructor-led lessons, in terms of their image of the elderly, their level of knowledge about them, their understanding of their need for welfare services, and preparation for Successful aging. When comparing the results by type of school, the experimental groups at academic high schools appeared to have a more positive image and better understanding of the elderly and their need for welfare services, and were better prepared for Successful aging than during their previous lessons. They also showed an increase in independence from their children in aging. As for the comparative groups, students at academic high schools showed an increase in preparation for Successful aging compared to the previous lessons. Finally, as for future research on preparation for aging in high schools, more schools should include this subject in their regular curriculum for Technology Home Economics, Human Development and Home Economics in order to generalize the results, and they need to evaluate the content. Additionally, this study suggests that new high school curricula should include lessons on preparation for aging so that students can deal successfully with our aging society.
To achieve this objective, practical problem-teaching lesson plans and instructor-led teaching and learning plans were developed and integrated into the Technology Home Economics, and Human Development curricula at both academic and vocational high schools. The impact of these plans was examined, as were connections between the teaching methods and types of schools. As part of this study, a survey was conducted on 1,263 students in 46 classes at 6 randomly selected high schools: 4 academic and 2 vocational. A total of 9 teachers conducted classes for both experimental and comparative groups between October 2009 and November 2010. Pre- and post-tests were used to study the impact of the lessons on the experimental and comparative groups. In terms of data analysis and statistics processing, this study implemented mean and standard deviations, t-test, and analysis of covariance using the SPSS 12.0 program. The results of this study are as follows. The practical problem-teaching lessons produced more positive results in the students than the instructor-led lessons, in terms of their image of the elderly, their level of knowledge about them, their understanding of their need for welfare services, and preparation for Successful aging. When comparing the results by type of school, the experimental groups at academic high schools appeared to have a more positive image and better understanding of the elderly and their need for welfare services, and were better prepared for Successful aging than during their previous lessons. They also showed an increase in independence from their children in aging. As for the comparative groups, students at academic high schools showed an increase in preparation for Successful aging compared to the previous lessons. Finally, as for future research on preparation for aging in high schools, more schools should include this subject in their regular curriculum for Technology Home Economics, Human Development and Home Economics in order to generalize the results, and they need to evaluate the content. Additionally, this study suggests that new high school curricula should include lessons on preparation for aging so that students can deal successfully with our aging society.
또한, 노인문제 등의 사회문제에 대해 학습자가 개인, 가정, 사회와의 상호 관계 속에서 가정생활을 이해하고 문제해결에 필요한 능력을 기르도록 하고 있다(교육인적자원부, 2007). 노인관련 내용은 사회, 도덕, 실과(기술, 가정)에서 다루고 있으나, 특히 고등학교의 가정교과는 국민공통기본교과인 10학년의 기술·가정과 11~12학년의 선택교과인 가정과학 및 가사·실업계의 계열필수교과인 인간발달 과목에서 집중적으로 다루고 있다. 기술·가정에서는 ‘미래의 가족생활’단원에서 고령사회의 노인문제, 다양한 가족문제 등을 개인, 가정, 사회와의 상호관계 속에서 이해하도록 하고 있다.
앞으로 저출산 및 고령사회 대응책 등 교육적 대안을 추진할 때, 노인에 대한 이해와 노후생활 준비를 높이는데 효과가 있는 실천적 문제 중심 수업을 적극 활용해야 하는 이유는 무엇인가?
전체적으로 이러한 결과는 실천적 문제 중심 수업의 효과가 2007년 개정 실과(기술·가정)교육과정에서 노인복지서비스를 알게 하여 노인 및 가족생활의 질을 향상시키도록 하는 교육적 목표를 달성한 것으로 볼 수 있다. 또한, 실천적 문제 중심 교수·학습 과정안이 저출산․고령화사회를 대비한 교육적 요구에 적합하다는 것을 증명한 것으로 볼 수 있다. 따라서 앞으로 저출산․고령사회 대응책 등 교육적 대안을 추진할 때, 노인에 대한 이해와 노후생활 준비를 높이는데 효과가 있는 실천적 문제 중심 수업을 적극 활용해야 할 것이다.
미래의 노인 세대 어떤 문제로 부양자녀와의 어려움과 갈등이 커질 것으로 예상되는가?
이렇듯 고령화사회에 대한 대비의 필요성이 대두 되고 있는 가운데, 노후생활 안정대책과 젊은 세대의 노인부양에 대한 부담을 완화시킬 수 있는 방안을 본격적인 고령화가 시작되기 이전에 마련하여 실천할 필요성이 제기된다. 또한, 미래의 노인 세대는 저출산으로 부양자녀와의 어려움과 갈등이 커질 것으로 예상되므로 개인적 차원, 가족적 차원, 사회적 차원에서 노후에 대한 대비가 필요함이 강조되고 있다(박충선, 손화희, 전혜정, 2008; 보건복지부, 2006, 2010; 조병은, 2007; 이종희, 조병은, 2011). 이에 보건복지부(2006)는 가치관 형성시기인 초·중·고등학교 시기에 생애주기별 교육·홍보가 필요함을 제기하였고, 그 추진 계획으로 저출산·고령사회와 관련하여 초~고등학교에서 수업과 연계하여 활용할 수 있는 지도 방안을 개발하였으며(왕석순, 2006), 사회, 도덕, 실과(기술․ 가정)를 중심으로 저출산·고령화사회를 대비한 학교교육 프로그램을 개발하였다(윤인경, 2006).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.