최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기大韓韓醫學會誌 = Journal of Korean Oriental Medicine, v.32 no.1, 2011년, pp.1 - 11
김경신 (대전대학교 한의과대학 생리학교실) , 김경호 ((주)트리비스) , 최찬헌 (동신대학교 한의과대학 생리학교실) , 이수진 (상지대학교 한의과대학 생리학교실) , 김병수 (대전대학교 한의과대학 생리학교실)
Objectives: The aim of this study was to examine the controversial issues about objective structured clinical examination (OSCE) of pulse diagnosis and investigate the objectification of traditional Korean medicine and technical feasibility of pulse simulation through the suggestion of a pulse simul...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
脈診란? | 脈診은 한의진단의 전통적 四診 중 하나로, 問診을 제외한 望診, 聞診, 切診은 모두 한의사의 주관적 감각에 의존하여 이루어지고 평가된다1). 脈診은 한의학에서 가장 특색 있는 진단 방법으로서, 이를 토대로 치료원칙과 구체적 치료 방법을 확정하는 근거를 마련하게 된다. | |
맥진에 있어 한의학의 교육은 어떻게 이루어졌었나? | 맥진에 있어서 한의학 교육은 예로부터 口傳心授로 이루어졌으나 최근 한의학도 여타 학문과 마찬가지로 대학에서 짧은 시간의 대중교육으로 진행되어 교육에 많은 어려움이 있다. 또한 한 환자의 맥을 놓고 한의사마다 맥진의 결과를 다르게 표현하는 경우로 인해 각자의 개념이 통일화 되지 않아 토론 등의 상호 의견교류에 어려움이 많다3). | |
맥진은 객관화와 표준화 작업에 어려움이 있는 이유는? | 맥진에 있어서 한의학 교육은 예로부터 口傳心授로 이루어졌으나 최근 한의학도 여타 학문과 마찬가지로 대학에서 짧은 시간의 대중교육으로 진행되어 교육에 많은 어려움이 있다. 또한 한 환자의 맥을 놓고 한의사마다 맥진의 결과를 다르게 표현하는 경우로 인해 각자의 개념이 통일화 되지 않아 토론 등의 상호 의견교류에 어려움이 많다3). 이와 같이 맥진은 객관화와 표준화 작업에 어려움이 있지만 환자의 개인 특성을 진단할 수 있는 한의 진단의 매우 중요한 요소이므로 한의학 본질을 유지하면서 체계적일 수 있는 합리적 교육 시스템이 필요한 현실이다. |
Kim JY, Kim KY, Go KD. A Study on the problems and the method for improvement of Pulse Analyzers. The Journal of The Korea Institute Of Oriental Medical Diagnostics. 1999; 3(1):28-36.
Paek JE. Study on origin of pulse diagnosis and I-Ching of pulse diagnosis part 1. Korea Institute of Science and Technology Information 1998; 2(1):225-248.
Park HG. Clinical Application of Objective Structured Clinical Examination(OSCE). Korean journal of medical education. 2004;16(1):13-23.
Small PA Jr, Stevens CB, Duerson MC. Issues in medical education: basic problems and solutions. Acad Med. 1993;68:s89-s98.
Harden RM, Stevenson M, Downie WW, Wilson GM. Assessment of clinical competence using objective structured examination. Br Med J. 1975;22(1)5955:447-51.
Barzansky B, Etzel S. Educational programs in US medical schools, 2003/2004. JAMA. 2005;292(9):1025-1031.
Reznick RK, Blackmore D, Cohen R, Baumber J, Rothman A, Smee S, et al. An objective structured clinical examination for the licentiate of the Medical Council of Canada: from research to reality. Acad Med. 1993;68:s4-s6.
Kim BS, Lee YM, Ahn DS, Park JY. Evaluation of Introduction to Clinical Medicine by Objective Structured Clinical Examination. The Korean Journal of Medical Education. 2001;13:289-298.
Newble D. Techniques for measuring clinical competence: objective structured clinical examinations. Med Educ. 2004;38:199-203.
Sloan DA, Donnelly MB, Schwartz RW, Strodel WE. The objective structured clinical examination. The new gold standard for evaluating postgraduate clinical performance. Ann Surg. 1995;222:735-742.
Valentino J, Donnelly MB, Sloan DA, Schwartz RW, Haydon RC 3rd. The reliability of six faculty members in identifying important OSCE items. Acad Med. 1998;73:204-205.
Tombleson P, Fox RA, Dacre JA. Defining the content for the objective structured clinical examination component of the professional and linguistic assessments board examination: development of a blueprint. Med Educ. 2002;34:566-572.
Hodges B, McIloy JH. Analytic global OSCE ratings are sensitive to level of training. Med Educ. 2003;37:1102-1106.
Issenberg SB, Pringle S, Harden RM, Khogali S, Gordon MS. Adoption and integration of simulation-based learning technologies into the curriculum of a UK Undergraduate Education Programme. Medical Education. 2003;37(Suppl 1): 42-9.
You EY. Medical Simulation. Journal of the Korean Medical Association. 2005;48(3)542:267-276.
Macedonia CR, Gherman RB, Satin AJ. Simulation laboratories for training in obstetrics and gynecology. Obstetrics & Gynecology. 2003;102:388-92.
Tsai TC, Harasym PH, Nijssen-Jordan C, Jennett P, Powell G. The quality of a simulation examination using a high-fidelity child manikin. Medical Education. 2003;37(Suppl 1):72-8.
Srinivasan MA, Basdogan C. "Haptics in Virtual Environments: Taxonomy, Research Status and Challenges," Comp. Graphics. 1997;21:393-404.
Yamamoto A, Nagasawa S, Yamamoto H, Higuchi T. Electrostatic Tactile Display with Thin Film Slider and Its Application to Tactile Telepresentation Systems. Transaction on Visualization and Computer Graphics. 2006;12(2):168-177.
Cholewiak RW, Brill JC, Schwab A. Vibrotactile localization on the abdomen: Effects of place and space. Perception & Psychophysics. 2004;66(6):970-987.
Lee J, Lee YJ, Jeon YJ, Woo YJ, Kim JY. Development of Indentation Training System for Pulse Diagnosis. 2008;45(6)324:117-122.
Kwon YH. Human Tactile Mechanism and Tactile Sensing. Journal of Korean Fiber Society. 1998;2(4):479-484.
Weinstein S. Intensive and extensive aspects of tactile sensitivity as a function of body part, sex, and laterality. The Skin Senses, Edited by DR Kenshalo. Springfield, Ill, Charles C Thomas. 1968;195-222.
Park YB. Present and prospect of pulse diagnostic apparatus. The journal of the Korea institute of oriental medical diagnostics. 1997;1(1):86-94.
曾雪萍, 趙琛, 趙海磊. 中醫學專業應用客觀結?化臨床考試的探索. 山西醫科大學學報:基?醫學敎?育版. 2010;2:211-213.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.