최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한임상전기생리학회지 = Journal of the Korean Academy of Clinical Electrophysiology, v.9 no.1, 2011년, pp.15 - 21
송종철 (5튼튼병원 물리치료실) , 황태연 (전남과학대학 물리치료과) , 강종호 (남부대학교 물리치료학과) , 윤세원 (광주여자대학교 물리치료학과) , 김문정 (광주여자대학교 물리치료학과) , 김용남 (남부대학교 물리치료학과)
Purpose : This study aims to examine the effects of action observation of ski simulation on electroencephalogram (EEG). Methods : Thirty healthy subjects were randomly divided into three groups: 10 participants in an AM (actual movement) group; 10 participants in an OM (observation) group; and 10 pa...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
jackson 등에 의하면 운동상상의 문제점은 무엇이 있나? | 5-6 이와 같은 효과에도 불구하고 운동상상은 몇 가지 문제점을 가지고 있다. Jackson 등7 에 의하면 대뇌피질의 두정엽(parietal cortex) 손상시 신경학적 재활을 위한 중재방법으로 운동상상을 적용할 경우, 운동표상(representation) 생성에 제한되어 심상능력을 감소시키므로 운동의 효과가 미비하다고 보고하였다. 따라서 이러한 운동상상의 문제점을 보완하면서 기존효과를 지닐 수 있는 새로운 인지적 중재방법으로 행동관찰이 대두되고 있다. | |
운동상상이란? | 운동학습 증진을 위한 방법 중의 하나인 운동상상(motor imagery)은 직접 운동을 수행하지 않고 운동형상을 상상하는 방법인데,4 이는 환자의 침범된 마디의 사용을 증가시킬 수 있고, 신체의 움직임에 대한 인지적 예행연습으로서 운동수행력을 보다 숙련되고 정확하게 향상시킬 수 있다고 보고하고 있다.5-6 이와 같은 효과에도 불구하고 운동상상은 몇 가지 문제점을 가지고 있다. | |
운동학습이란? | 운동학습은 복잡한 과제를 빠르고 정확하며, 효율성 있게 수행하기 위하여 새로운 운동 순서를 형성하는 과정이다.1 특히, 뼈대계통 및 뇌 손상으로 인한 운동기능 장애의 재활에 운동학습은 필수적이며, 많은 연구들에서 운동학습에 대한 중요성을 언급하고 있다. |
Lenonard CT. The Neuroscience of Human Movement. Missouri. St. Louis : Mosby. 1997:203-230.
Wulf G, McConnel N, Gartner M et al. Enhancing the learning of sport skills through external-focus feedback. J Mot Behav. 2002;34(2):171-82.
Hashimoto K, Higuchi K, Nakayama Y et al. Ability for basic movement as an early predictor of functioning related to activities of daily living in stroke patients. Neurorehabil Neural Repair. 2007;21(4):353-7.
Page SJ, Levine P, Leonard AC. Effects of mental practice on affected limb use and function in chronic stroke. Arch Phys Med Rehabil. 2005;86(3):399-402.
Lotze M, Halsband U. Motor imagery. J Physiol Paris. 2006;99(4-6):386-95.
Perry A, Bentin S. Mirror activity in the human brain while observing hand movements: a comparison between EEG desynchronization in the mu-range and previous fMRI results. Brain Res. 2009;1282:126-32.
Jackson PL, Lafleur MF, Malouin F et al. Potential role of mental practice using motor imagery in neurologic rehabilitation. Arch Phys Med Rehabil. 2001;82(8):1133-41.
Park SB, Kim MH. Motor imagery and action observation as cognitive intervention strategies for the rehabilitation of stroke patients. Korean Journal of Adapted Physical Activity. 2005;13(2):109-120.
Kim TH, Park SB, Ha JH. Differences in learning facilitatory effect of motor imagery and action observation. Journal of Sport and Leisure Studies. 2009;36(2):643-653.
Filimon F, Nelson JD, Hagler DJ et al. Human cortical representations for reaching: mirror neurons for execution, observation, and imagery. Neuroimage. 2007;37(4):1315-28.
Fadiga L, Craighero L, Olivier E. Human motor cortex excitability during the perception of others' action. Curr Opin Neurobiol. 2005;15(2):213-8.
Mulder T, Hochstenbach JB, van Heuvelen MJ et al. Motor imagery: the relation between age and imagery capacity. Hum Mov Sci. 2007;26(2):203-11.
Lee SE. Effect of action observation on ther learning of fundamental kicking activities of Taekwondo in female university students. Keimyung. Dissertation of Doctorate Degree. 2006.
Buccino G, Binkofski F, Fink GR et al. Action observation activates premotor and parietal areas in a somatotopic manner: an fMRI study. Eur J Neurosci. 2001;13(2):400-4.
Buccino G, Vogt S, Ritzl A et al. Neural circuits underlying imitation learning of hand actions: an event-related fMRI study. Neuron. 2004;42(2):323-34.
Muthukumaraswamy SD, Johnson BW, McNair NA. Mu rhythm modulation during observation of an object-directed grasp. Brain Res Cogn Brain Res. 2004;19(2):195-201.
Porro CA, Facchin P, Fusi S et al. Enhancement of force after action observation: behavioural and neurophysiological studies. Neuropsychologia. 2007;45(13):3114-21.
Ertelt D, Small S, Solodkin A et al. Action observation has a positive impact on rehabilitation of motor deficits after stroke. Neuroimage. 2007;36 Suppl 2:T164-73.
Jasper HH. The ten-twenty electrode system of the International Federation. Electroencephalogr Clin Neurophysiol. 1958;10:371-75.
Ko DS. EEG changes of kumdo player's following the image training. Yousei University. Dissertation of Master's Degree. 2001.
Kim YJ, Chang NK. Changes of the prefrontal EEG(Electroencephalogram) activities according to the repetition of audio-visual learning. Journal of the Korean Association for Research in Science Education. 2001;21(2):516-528.
Shim JY. Competitive state anxiety and competition performance and EEG changes of frontal in shooting players according to EEG bio-feeback training. Korean Journal of sport psychology. 2004;15(2):75-92.
Fernandez T, Harmony T, Rodriguez M et al. EEG activation patterns during the performance of tasks involving different components of mental calculation. Electroencephalogr Clin Neurophysiol. 1995;94(3):175-82.
Cassim F, Monaca C, Szurhaj W et al. Does postmovement beta synchronization reflect an idling motor cortex? Neuroreport. 2001;12(17):3859-63.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.