$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

영아 어머니의 양육행동지원을 위한 맞춤형 예방 중재 프로그램 개발 및 효과: 저소득층을 중심으로
The Effects of a Preventive Tailored Early Intervention Program for the Quality of Parenting of Low Income Families 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.49 no.6, 2011년, pp.67 - 83  

박신진 (연세대학교 생활과학연구소) ,  이영 (연세대학교 아동학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purposes of this study were to a develop a preventive tailored early intervention program and to investigate the effects of the program on the quality of parenting for low income families. The subjects were eighty five infants, aged 13 to 32 months, and their mothers. Of the 85 mother-infant dya...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 영아기 자녀를 둔 각 가정의 양육 환경의 취약성을 보완하고, 일상생활에서 민감하고 반응적인 상호작용을 증진시키며 양육스트레스를 감소시키도록 영아 어머니의 바람직한 양육행동을 지원하는 내용의 맞춤형 예방 중재 프로그램 모형을 개발하고자 한다. 양육관련 위험요인을 개별적으로 점검하고 어머니-영아 상호작용의 강점 역시 개별적으로 강화하여, 각 개인에게 적합한 융통적 일상생활 기반 맞춤형 중재 프로그램을 개발하고 프로그램의 효과를 알아보고자 한다.
  • 또한 본 연구에서는 위와 같은 교육적, 지지적 중재프로그램이 맞춤형으로 진행되기 위하여 프로그램 절차 모형이 개발되었다. Fox와 Dunlap(2003)의 교수 피라미드 모델(Teaching Pyramid Model for Supporting Social Competence and Preventing Challenging Behavior)과 Walker와 Greenwood(2002)가 주창한 아동과 가족의 요구에 기초한 3단계 개별화 지원 모델(3-Tiered Model for Individualizing Services Based on Child & Family Needs)을 응용하여 3단계 개별화 진행 절차 모형을 개발하였다.
  • 본 연구에서는 영아기 자녀를 둔 가정을 대상으로 취약한 가정의 양육환경을 보완하고 일상생활에서 어머니의 긍정적 양육행동을 지원하는 ‘영아 어머니 양육행동지원을 위한 맞춤형 예방 중재 프로그램’을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다.
  • 문항의 ‘예’응답이 높을수록 부모-자녀 상호작용 질이 양호함을 의미한다. 본 연구자는 2008년 4월 NCAST 중재도구를 교육할 수 있는 교사양성 자격(NCAST Instructor Certification)을 취득하였으며, 이중 언어가 가능한 유아교육전문가와 의학 전문가에게 본 연구자가 번역한 문항을 역번역하도록 하여 역번역본을 NCAST 교육 담당자에게 제시해 원본과의 번안 타당도를 검토하였다.
  • 본 프로그램은 다양한 배경의 저소득층 부모들을 대상으로 단기적이면서도 예방적인 중재 프로그램을 실시하는 것을 목표로 하여 다음의 절차를 거쳐 개발하였다. 첫째단계에서는 국내외 조기중재 및 저소득층을 위한 부모교육 문헌을 통해 프로그램을 위한 이론적 고찰을 하였다.
  • 따라서 본 연구에서는 영아기 자녀를 둔 각 가정의 양육 환경의 취약성을 보완하고, 일상생활에서 민감하고 반응적인 상호작용을 증진시키며 양육스트레스를 감소시키도록 영아 어머니의 바람직한 양육행동을 지원하는 내용의 맞춤형 예방 중재 프로그램 모형을 개발하고자 한다. 양육관련 위험요인을 개별적으로 점검하고 어머니-영아 상호작용의 강점 역시 개별적으로 강화하여, 각 개인에게 적합한 융통적 일상생활 기반 맞춤형 중재 프로그램을 개발하고 프로그램의 효과를 알아보고자 한다. 프로그램 효과를 알아보기 위하여 가장 포괄적인 위험요인 중 하나인 저소득 가정을 대상으로 우선 실시한 후 가정의 양육환경과 어머니-영아 상호작용의 질이 향상되었는지, 어머니의 양육 스트레스가 감소되었는지의 측면에서 프로그램 효과를 규명해 보고자 한다.
  • 양육관련 위험요인을 개별적으로 점검하고 어머니-영아 상호작용의 강점 역시 개별적으로 강화하여, 각 개인에게 적합한 융통적 일상생활 기반 맞춤형 중재 프로그램을 개발하고 프로그램의 효과를 알아보고자 한다. 프로그램 효과를 알아보기 위하여 가장 포괄적인 위험요인 중 하나인 저소득 가정을 대상으로 우선 실시한 후 가정의 양육환경과 어머니-영아 상호작용의 질이 향상되었는지, 어머니의 양육 스트레스가 감소되었는지의 측면에서 프로그램 효과를 규명해 보고자 한다.
  • 주 1회 총 8회기, 1회 실시 시간은 약 1시간 내외의 가정방문 형식으로 진행되었다. 프로그램의 진행은 체계적 관찰자 훈련 및 상담의 기초를 교육받은 자가 진행하였다. 프로그램 진행을 돕거나 형제자매가 있을 경우 자녀 돌보아 주기 등을 통해 프로그램의 진행이 방해되지 않도록 보조 연구자와 동행하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
조기 중재는 무엇인가요? 조기 중재란 환경적 문제나 신체적 문제로 장래의 학교생활이나 삶에서 문제를 가질 가능성이 있는 영유아들의 건강, 복지, 초기 능력 향상을 위하여 예방적 의미의 개별화된 발달적, 교육적, 치료적 서비스를 제공하는 것이다. 즉 적응적인 부모 역할과 전반적 가족기능 향상을 지원하는 다학문적 서비스라고 할 수 있다(Meisels & Shonkoff, 2000).
상호교류 모델에 대한 결과를 통해 결정적 역할을 한다고 보는 것은 무엇인가요? 상호교류 모델에 의하면 영아기 발달은 일상생활에서 어머니-영아의 역동적 상호작용의 결과라고 본다. 즉 사회-정서적 요구를 가진 영아들이 그들의 어머니와 일상생활 동안에 얼마나 반응적 상호작용을 일관성있게 할 수 있었는가의 여부가 건강한 발달에 결정적 역할을 한다고 보는 것이다. 이때 상호작용에서 보이는 어머니 반응성은 영아의 요구 및 신호에 대한 민감성을 전제로 한다.
NCAST 상호 반응적 교수척도는 어떤 연구결과이며 어떤 도구인가요? NCAST 상호 반응적 교수척도는 Barnard에 의해 1978년부터 개발된 Nursing Child Assessment Project (NCAP)의 연구 결과로써 0~36개월 영아들의 초기 발달에 영향을 주는 차원들을 포함하여 후에 아동의 발달을 예측하도록 구성된 관찰 및 중재도구들이다. NCAST 상호 반응적 교수척도는 어머니의 반응을 측정하는 4개의 하위영역(신호에 대한 민감성, 괴로움에 대한 반응, 사회-정서적 성장 촉진 양육 행동, 인지적 성장 촉진을 위한 양육행동)과 영아 반응을 측정하는 2개의 하위영역(신호의 명확성, 부모에 대한 반응)에 총 73개 문항(어머니 문항 50개, 아동 문항 23개, 동시성 문항 32개)으로 예, 아니오의 이분 문항으로 구성되어 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (93)

  1. 민하영, 김경화(2007). 저소득 가정과 일반 가정 아동의 우울 성향에 대한 부모간 갈등과 양육행동의 영향, 한국가정관리학회지, 25(6), 89-103. 

  2. 박신진(2008). 영아기 모-자녀 상호작용 증진 중재 프로그램 효과 연구. 아동학회지, 29(5), 97-125. 

  3. 이영(1985). 0∼3세용 가정환경자극검사(HOME)의 표준화를 위한 예비연구. 연세논총, 21, 379-397. 

  4. 이영(2009a, 연구 중). 0∼3세용 가정환경자극검사(KHOME)의 타당화 연구 

  5. 이영(2009b, 연구 중). 3∼6세용 가정환경자극검사(KHOME)의 타당화 연구 

  6. 이영, 김온기(2000). 엄마와 함께 하는 영어교육 프로그램이 어머니-영아 관계 및 영아 발달에 미치는 영향. 유아교육학회지, 20(3), 67-84. 

  7. 이영, 김온기, 우현경(2006). 부모, 교사와 함께하는 영아놀이. 파주: 다섯수레. 

  8. 이지연, 곽금주(2008). 아동초기 사회경제적 지위(SES)와 가정환경이 언어발달에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 21(3), 151-165. 

  9. 장영애(1995). 가정환경자극, 사회인구론적 변인과 아동의 언어능력간의 인과모형분석. 대한가정학회지, 33(4), 173-188. 

  10. 정익중(2009). 빈곤과 비행 발달궤적의 역동적 관계. 아동학회지, 30(3), 113-125. 

  11. Abidin, R. R.(1990). Parenting Stress Index-short formmanual. Charlottesville. VA: Pediatric Psychology Press. 

  12. Abidin, R. R.(1992). The determinants of parenting behavior. The Journal of Clinical Child Psychology, 21, 401-412. 

  13. Ackerman, B. P., Izard, C. E., Schoff, K., Youngstrom, E. A., & Kogos, J.(1999). Contextual risk, caregiver emotionality, and the problem behaviors of six-and seven-year-old children from economically disadvantaged families. Child Development, 70, 1415-1437. 

  14. Administration for Children and Families (2001). How Early Head Start programs are enhancing the lives of infant and toddlers. Washington. DC: US Department of Health and Human Services. 

  15. Ainsworth, M. D. S.(1990). Some considerations regarding theory and assessment relevant to attachment beyond infancy. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years: Theory, research, and intervention (pp. 463-489). Chicago:University of Chicago Press. 

  16. Ainsworth, M, D. S., & Bell, S. M.(1974). Mother-infant interaction and the development of competence. In K. J. Connolly & J. Bruner (Eds.), The growth of competence (pp. 97-118). New York: Academic Press. 

  17. Anastasiow. N. J.(1990). Implications of the neurobiological model for early intervention. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds), Handbook of Early childhood intervention (pp. 268-301). New York: Cambridge University Press. 

  18. Baggett, K. M., & Carta J. J.(2007). Using assessment to guide social-emotional intervention for very young children: An individual growth and development indicator(IGDI) of parent-child intervention. Young Exceptional Children Monograph Series, 8, 67-76. 

  19. Baggett, K. M., Carta J. J., & Horn, E. M.(2002). Indicator of parent child interaction user's manual. KS: Juniper Gardens Children's Project, University of Kansas. 

  20. Bakeman, R., & Adamson, L.(1984). Coordinating attention to people and objects in mother-infant and peer-infant interaction. Child Development, 55, 1278-1289. 

  21. Barnard, K. E.(1978). Nursing child assessment satellite training manual. Seattle: NCAST Publications. 

  22. Barnard, K. E.(1979) The nursing child assessment teaching manual. Seattle : NCAST Publications. 

  23. Barnard, K. E.(1994). Nursing research related to infants and young children. Annual Review of Nursing Research, 1, 3-25. 

  24. Barnett, D. W., Elliott, N., Wolsing, L., Bunger, C. E., Haski, J., McKissick, C., et al.(2006). Response to intervention for young children with extremely challenging behaviors: What it might look like. School Psychology Review, 35, 568-582. 

  25. Barnett, M. A.(2008). Economic disadvantage in cpmplex family system: Expansion of family stress models. Clinical Child and Family Psychology Review, 11, 145-161. 

  26. Barocas, R., Seifer, R., Sameroff, A. J., Andrews, T. A., Croft, R. T., & Otrow, E.(1991). Social and interpersonal determinants of developmental risk. Developmental Psychology, 27, 479-488. 

  27. Beckwith, L., Cohen, S. E., & Hamilton, C. E.(1999). Maternal sensitivity during infancy and subsequent life events relate to attachment representation at early adulthood. Developmental Psychology, 35, 693-700. 

  28. Belsky, J.(1984). The determinants of parenting: A process model, Child Development, 55, 83-96. 

  29. Booth, C. L., Mitchell, S. K., Barnard, K. E., & Spieker, S. J.(1989). Development of maternal social skills in multiproblem families: Effects on the mother-child relationship. Developmental Psychology, 25, 403-412. 

  30. Bradley, R. H.(1995). Environment and portention. In M. H. Bornstein(Ed.), Handbook of parenting (pp. 235-261). Mahtah, NJ: Lawrence Erlbaum Associations. 

  31. Bradley, R. H., Caldwell, B. M., & Rock, S. L.(1988). Home environment and school performance: A ten-year follow-up and examination of three models of environmental action. Child Development. 59, 852-867. 

  32. Brody, G. H., Flore D. L., & Gibson. N. M.(1999). Linking maternal efficacy beliefs, developmental goals, parenting practices, and child competence in rural single-parent African American families. Child Development. 70, 1197-1208. 

  33. Bronfenbrenner, U.(1992). Ecology of human development: Experimental by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press . 인간발달생태학. 이영(역). 서울: 교육과학사. (1979년 원저발간) 

  34. Burchinal, M., Vernon-Feagans, L., & Cox, M.(2008). Cumulative social risk, parenting, and infant development in rural low-income communities. Parenting: Science and Practice, 8, 41-69. 

  35. Caldwell, B. M., & Bradley, R. H.(1984). Home Inventory for Measurement of the Environment. Arkansas: Little RockRock. 

  36. Caldwell, B. M., & Bradley, R. H.(2003). Home Inventory for Measurement of the Environment. Arkansas: Little RockRock. 

  37. Campbell, P. H., & Sawyer, L. B.(2007). Supporting learning opportunities in natural settings through participation-based services. Journal of Early Intervention, 29, 287-305. 

  38. Carr, E. G., Levin, L., McConnachie, G., Carlson, J. I., Kemp, D. C., & Smith, C. E.(1994). Communicationbased intervention for problem behavior: A user's guide for producing positive change. Baltimore: Brookes. 

  39. Conger, R. D., & Elder, G. H.(1994). Families in troubled times: The Iowa Youth and Families Project. In R. D. Conger & G. H. Elder Jr. (Eds.), Troubled times: Adapting to change in rural America (pp. 3-19). New York: Aldine. 

  40. Conger, R. D., & Patterson, G. R.(1995). In takes two or replicate: Abecedarian model for the impact of parents' stress on adolescent adjustment. Child Development, 66, 80-97. 

  41. Crowe, L. K.(2002). The language intervention toolkit. Topeka. KS: Kansas Department of Social and Rehabilitative Services. 

  42. Dishion, T. J., Shaw, D., Connell, A., Gardner, F., Weaver, C., & Wilson, M.(2008). The family check-up with high-risk indigent families: Preventing problem behavior by increasing parents' positive behavior support in early childhood. Child Development, 79, 1395-1414. 

  43. Duncan, G. J.(2003). Modeling the impacts of child care quality on children's preschool cognitive development. Child Development, 7, 1454-1475. 

  44. Dunham, P., & Dunham, R.(1992). Lexical development during middle infancy: A mutually driven infant-caregiver process. Developmental Psychology, 28, 414-420. 

  45. Dunlap, G., Fox, L., Vaugh, B. J., Bucy, M., & Clarke, S.(1997). In quest of meaningful perspectives and outcomes: A response to five commentaries. Journal of The Association for Persons with Severe Handicaps, 22, 221-223. 

  46. Elardo, R., Bradley, R. H., & Caldwell, B. M.(1979). A longitudinal study of the relation of infants home environments to language development at age three. Child Development, 46, 71-76. 

  47. Eler, A., & Lord, E.(1995). Inner-city parents under economic pressure: perspectives on the strategies of parenting. Journal of Marriage and the Family, 2, 276-301. 

  48. Feldman, R., Eidelman, A. I., & Rotenberg, N.(2004). Parenting stress, infant emotion regulation, maternal sensitivity, and the cognitive development of triplets: A model for parent and child influences in a unique ecology. Child Development, 75, 1774-1791. 

  49. Flavell, J. H.(1992). Cognitive development: Past, present and future. Developmental Psychology, 28, 998-1005. 

  50. Fox, L., Dunlap, G., Hemmeter, M. L., Joseph, G. E., & Strain, P.(2003). The teaching pyramid: A model for supporting social competence and preventing challenging behavior in young children. Young Children, 58, 241-287. 

  51. Fox, L., Dunlap, G., Hemmeter, M. L., Joseph, G. E., & Strain, P.(2003). The teaching pyramid: A model for supporting social competence and preventing challenging behavior in young children. Young Children, 58, 241-287. 

  52. Gassman-Pines, A., Yoshikawa, H., & Nay, S. L.(2006). Can money buy you love? The relationship between dynamic employment characteristics and entry into marriage. In H. Yoshikawa, T. L. Weisner, & E. Lowe (Eds.). Making it work: Low-wage employment, family life and child development (pp. 206-231). New York: Russell Sage Foundation. 

  53. Greenwood, C. R.(2008). Prevention and intervention programs for juvenile offenders. Future of Children, 18, 132-159. 

  54. Greenwood, C. R., Carta, J. J., Baggett, K., Buzhardt, J., Walker, D., & Terry, B.(2007). Best practices in integrating progress monitoring and responseto-intervention concepts into early childhood systems. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology (pp. 535-548). Bethesda MD: National Association of School Psychologists. 

  55. Hemmeter, M. L., Ostrosky, M., & Fox. L.(2006). Social and emotional foundations for early learning: A conceptual model for intervention. School Psychology Review, 35, 583-601. 

  56. Kelly, E. B.(2005). Leaving and losing job: resistance of rural low income mothers. Journal of Poverty, 9(1), 83-103. 

  57. Kelly, J. F., Morriset, C. E., Barnard, K. E., Hammond, M. A., & Booth, C. L.(1996). The influence of mother-child interaction on preschool cognitivelinguistic outcomes in a high-social-risk group. Infants Mental Health Journal, 17, 310-321. 

  58. Kelly, J. F., & Zuckerman, T. G.(2003). Promoting first relationships. Seattle: NCAST-AVENUW. 

  59. Kitzman, H., Olds, D. L., Henderson, C. R., Hanks, C., Cole, R., & Tatelbaum, R.(1997). Effect of prenatal and infancy home visitation. Journal of the American Medical Association, 278, 644-652. 

  60. Luster, T., & Okagaki, L.(1993). Multiple influences on parenting: Ecological and life-course perspective. In T. Luster, & L. Okagaki (Eds.), Parenting: An ecological perspective (pp. 227-251). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates. 

  61. Mantymaa, M.(2003) Infant-mother interaction as a predictor of child's chronic health problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4, 181-189. 

  62. Mantymaa, M., Kaija, P., Luoma, L., & Tamminen, T.(2006). Early mother-infant interaction: Associations with the close relationships and mental health of the mother. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 24, 213-231. 

  63. Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N.(1999). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2, 425-444. 

  64. McLeod, J. D., & Shanahan, M. J.(1993). Poverty, Parenting and children's mental health. American Sociological Review, 58, 351-366. 

  65. Meisels, S. J., & Shonkoff, J. P.(2000). Preface. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of early intervention. New York: Cambridge University Press. 

  66. Miles, M. D., & Peck, L. R.(2008). How proverty and segregation impact child development: Evidence from the chicago longitudinal study. Journal of Poverty, 12, 206-332. 

  67. Moffit, T. E., & Caspi, A.(2001). Childhood predictors differentiate life-course persistent and adolescence-limited antisocial pathways among males and females. Development and Psychopathology, 13, 355-375. 

  68. Moriset, C . E., Barnard, K. E., Greenberg, M. T., Booth, C .L., & Spieker, S. J.(1990). Environmental influences on early language development: The context of social risk. Development and Psycho- pathology, 2, 127-149. 

  69. Morisset, C.(1996). What the Teaching Scale measures: Insights from multiple studies. sites and samples. NCAST National News, 12, 1-7. 

  70. Morrison, G. S.(1978). Parent Involvement in the Home, School, and Community. Columbus: Charles E. Merrill Publishing. 

  71. Murray, L., & Cooper, P.(2007). The effects of maternal social phobia on mother-infant interactions and infant social responsiveness. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 45-52. 

  72. NCCP.(2002). Safety, Permanency, well-being. child welfare outcomes. annual report. Retrieved Dec. 28, from: www.acf.hhs.gov/programs/cb/pubs/cwo02/index.htm 

  73. Olds, D. L., Henderson, C. R., & Kitzman, H.(1994). Does prenatal and infancy nurse visitation have enduring effects on qualities of parental caregiving and child health at 25 to 50 months of life? Pediatrics, 93, 89-98. 

  74. Raikes, H. A., & Thompson, R. A.(2008). Conversations about emotion in high- risk dyads. Attach Human Development. 10, 359-77. 

  75. Ramey, C. T., Campbell, F. A., Pungello, E. P., Kainz, K., Burchinal, M., Wasik, B. H., et al.(2010). Early educational inter- vention, early cumulative risk, and the early home environment as predictors of young adult outcomes within a high-risk sample. Child Development, 81, 410-426. 

  76. Ramey, C. T., & Ramey, S. L.(1998). Early intervention and early experience. American Psychologist, 53, 109-120. 

  77. Rutter, M.(1979). Protective factors in children's responses to stress and disadvantage. In M. W. Kent & J. E. Rolf (Eds.), Primary prevention of psychopathology Social Competence in Children (pp 123-154). Hanover, NH: University Press of New England. 

  78. Rutter, M.(1985). Family and school influence on cognitive development. Journal of child Psychology and Psychiatry, 26, 683-704. 

  79. Sameroff, A. J.(1993). Model of development and developmental risk. In C. H. Zeanah (Ed.), Handbook of infant mental health (pp. 41-68). New York: Guilford Press. 

  80. Sameroff, A. J., & Fiese, B. H.(2000). Transactional regulation : The developmental ecology of early intervention. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of early intervention (pp. 135-160). New York: Cambridge University Press. 

  81. Sameroff, A. J., Seifer, R., Barocas, R., Zax, M., & Greenspan, S.(1987). Intelligence quotient scores of 4-year-old children: Social environ-mental risk factors. Pediatrics, 79, 343-350. 

  82. Stevens, C., Lauinger, B., & Neville, H.(2009). Differences in the neural mechanisms of selective attention in children from different socioeconomic backgrounds: An even-related brain potential study. Developmental Science, 12, 634-646. 

  83. Sumner, G., & Spietz, A.(1994). NCAST caregiver/parentchild interaction teaching manual. Seattle: NCAST Publications. 

  84. Symonds, P. M.(1949). The dynamics of parent-child relationship. New York: Bereau of Publication. 

  85. Tomasello, M.(1990). The role of joint attentional processes in early language development. Language Sciences, 10, 68-88. 

  86. Tomasello, M., & Farrar, M.(1986). Joint attention and early language. Child Development, 57, 1454-1463. 

  87. Turnbull, A. P., & Turnbull, H. R.(1997). Families, professionals, and exceptionality. Upper Saddle River: Prentice-Hall. 

  88. van den Bloom, D. C.(1994). The influence of temperament and mothering on attachment and exploration: An experimental manipulation of sensitive responsiveness among lower-class mothers with irritable infants. Child Development, 65, 1457-1477. 

  89. Van Der Heyden, M. A.(2005). Intervention-driven assessment practices in early childhood/early intervention: Measuring what is possible instead of what is present. Journal of Early Intervention, 28, 28-33. 

  90. van IJzendoorn, M. H.(1995). Adult attachment representation, parental responsiveness, and infant attachment: A meta-analysis on the predictive validity of the Adult Attachment Interview. Psychological Bulletin, 117, 387-403. 

  91. Wachs, T., Uzgiris, I., & Hunt, J. M.(1971). Cognitive development in infants from different age levels and different enveronmental backgrounds: An explanatory investigation. Merrill-Palmer Quarterly, 17, 283-311. 

  92. Walker, D., & Greenwood, C. R.(2002). Early communication indicator(ECI): Determining whether programs and children are on-track. Unpublished Handout Presentation. 

  93. Webter-Stratton, C., & Reid, M. J.(2008). A schoolfamily partnership: Addressing multiple risk factors to improve school readiness and prevent conduct problems in young children. Seattle: University of Washington. Retrieved February 1, 2009, from http://www.incredibleyears.com/Library/paper. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로