최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.41 no.11, 2012년, pp.1639 - 1644
This study analyzed the Importance-Performance Analysis of selective attributes of Home Meal Replacement (HMR). This study was conducted using a primary field survey on department stores and wholesale markets in Seoul and Gyeonggi province. A total of 201 out of 234 questionnaires were analyzed. Fir...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
가정식사 대용식(HMR)에 대한 연구로 어떤 것들이 보고되는가? | 가정식사 대용식(HMR)에 대한 연구로는 라이프스타일에 따른 가정식사 대용식(HMR)의 선택 동기 및 이용 행태에 관한 연구(7)와 선택속성과 지출에 관한 연구(8) 등이 보고되었으며, 또한, 가정식사 대용식의 분류체계 및 개념정립에 관한 연구(4,9)와 선택 속성을 심층 분석한 연구(10), 가정식사 대용식 이용자의 편의성향 분석(2), 백화점과 온라인 홈쇼핑 고객의 가정식사 대용식의 선택속성이 지각된 가치와 재 구매에 미치는 영향에 관한 연구(5,11) 등이 보고되었다. 이 중에 몇몇 연구들을 자세히 살펴보면 홈쇼핑 온라인 몰을 통한 HMR 선택속성에 관한 연구에서는 음식품질과 배송이 모두 지각된 가치와 재 구매 의도에 유의한 영향을 미치는 중요한 요인으로 보고되었다(11). | |
가정식사 대용식으로 쓰이는 용어는 어떻게 사용되는가? | 가정식사 대용식(Home Meal Replacement: HMR)은 소비자들의 견해와 필요에 따라 ‘즉석식품’, ‘간편식’, ‘테이크아웃’, ‘배달음식’, ‘포장음식’ 등으로 다양하게 사용되며, 아직까지 통일화된 용어 정의는 미비한 실정이다(4,5). | |
생활 유형의 변화로 가정 내외로 어떤 변화가 확산되었는가? | 또한, 생활 유형의 변화는 간편식에 대한 소비자들의 요구 증가 및 전통적인 식생활의 편이성을 추구하는 경향까지 보이게 되는 계기가 되었다(1,2). 이러한 가족 구성 형태와 생활양식의 변화로 인해 외식이나 단체급식의 증가 경향 이외에도 가정에서 조리한 음식과 같은 정성이 담긴 음식을 구매하려는 경향이 증가하고 있으며, 이로 인해 백화점과 할인마트, 홈쇼핑 등을 중심으로 가정식사 대용식의 소비가 점차 일상적으로 확대되었다(2-4). |
Lee KE. 1997. Perception research of housewives for Korean home meal replacement and quality assesment of cook/chilled soy sauce glazed Mackarel. MS Thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. p 1-108.
Lee HY, Chung LN, Yang IS. 2007. Consumer inclination to convenience toward home meal replacement. J Foodservice Manag Soc Korea 10: 285-315.
Kim JY, Song HJ. 2004. The research of the consuming behavior analysis on the life style - focused on HMR consumers of Shinsegae department store - . The First International Symposium For Restaurant, Culinary, Hotel, Food and Beverage. Seoul, Korea. p 193-207.
Lee HY, Chung LN, Yang IS. 2005. Conceptualizing and prospecting for home meal replacement (HMR) in Korea by Delphi technique. Korean J Nutr 38: 251-258.
Seo KH, Choi WS, Lee SB. 2011. A study on the influence of the selective attributes of home meal replacement on perceived utilitarian value and repurchase intention: Focus on consumers of large discount and department stores. J East Asian Soc Dietary Life 21: 934-947.
Kwak TK, Ryu ES, Lee HS, Ryu K, Choi SK, Hong WS, Chang MR, Shin ES, Moon HK, Chang HJ, Park SJ, Choi EH, Lee KE. 2008. Institutional Foodservice Operations. SinGwang Publish, Seoul, Koera. p 32-34.
Kwon TS, Lee YN, Choi W. 2005. HMR selection motive and behaviorism by lifestyle type. Korea Hotel Resort Research 4: 395-408.
Kim SH, Kwon SM 2007. The study on selection attributes and expenditures according to the HMR (home meal relacement) customers' lifestyle. J Hospitality Tourism Studies 9: 16-30.
Na JG, Kim KA. 2012. A study on the classification of home meal replacement. Korean J Tourism Hospitality Research 26: 233-248
Chung LN, Lee HY, Yang IS. 2007. What's the consideration attribute on purchasing the HMR? Korean J Food Culture 22: 315-322.
Yoo YH, Seo KH, Choi WS, Lee SB. 2012. The effect of consideration attribute of HMR featured in home shopping online mall on perceived value and repurchasing intention. J Foodservice Management 15: 197-218.
Lee SJ, Chae IS. 2008. Expectation and satisfaction of foreign customers visiting Korean restaurants located in USA: Analysis for food and service attributes through IPA analysis. Korean J Food Culture 23: 152-162.
Jung HS, Yoon HH. 2008. An empirical study of corporate social responsibility in foodservice corporation using an important- performance analysis. J Foodservice Management 11: 171-191.
Lee HR 2005. A study on the importance and performance of banket services in hotels. MS Thesis. Daegu University, Daegu, Korea. p 1-68.
Martilla JA, Jamens JC. 1977. Importance performance analysis. J Marketing 41: 77-79.
Ko SY. 2005. Importance-satisfaction analysis of homestay users divided by location on the home-stay related attributes. MS Thesis. Dong-eui University, Busan, Korea. p 1-49.
Chung LN. 2005. Analysis of consumer in clination to convenience towards home meal replacement in Korea. PhD Dissertation. Yonsei University, Seoul, Korea. p 131.
Hyun YH. 2010. The study of the image change of a destination based on the groups of the festival motivations: focusing on the importance-satisfaction analysis. Hotel Management Research 19: 21-38.
Song JJ. 2010. SPSS/AMOS Method of Statistical Analysis. 21C book, Gyeonggi, Korea. p 1-100.
Ministry of Health and Welfare. 2010. 2010 Korea National Health and Nutrition Examination Survey Report. Ministry of Health and Welfare, Chungbuk, Korea. p 1-300.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.