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[국내논문] ISO 26262 제품개발 프로세스와 연계된 DFSS 로드-맵의 개발
Development of a DFSS Road-map Associated with the ISO 26262 Product Development Process 원문보기

산업공학 = IE Interfaces, v.25 no.4, 2012년, pp.393 - 404  

홍성훈 (전북대학교 산업정보시스템공학과) ,  권혁무 (부경대학교 시스템경영공학과) ,  김동준 (전북대학교 산업정보시스템공학과) ,  이민구 (충남대학교 정보통계학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Increasing safety requirements of automobile are asking companies to find out solutions, based on the ISO 26262 which is a functional safety standard. ISO 26262 is an adaptation of the IEC 61508 for automotive electric/electronic systems. ISO 26262 provides a V model for ECU (Electronic Control Unit...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
일반적인 고급승용차 한 대에 장착되는 전자제어장치 수는? , 2012). 현재 일반적인 고급승용차 한 대에 장착되는 전자제어장치(ECU: Electronic Control Unit)의 수가 적어도 70개 이상으로 추정되며(Bellotti and Mariani, 2010; Mad et al., 2011), 향후 석유자원 고갈 및 기후변화 대응과 관련하여 개발이 되었거나 개발 중인 하이브리드 자동차와 전기자동차의 등장은 이와 같은 추세를 더욱 가속화시킬 전망이다.
자동차의 기능안전 설계가 매우 중요한 이유는? , 2005), 일례로 한 미국 자동차회사의 내부조사에 의하면, 사용현장에서의 고장문제 중 35~40%가 시스템 간 상호작용과 관련이 되어 있다고 한다(Yadav and Singh, 2008). 급발진 등 원인을 규명하기 어려운 고장은 단순한 고장의 문제뿐만 아니라 고객에게 재산상, 신체상 치명적인 손상을 입힐 수도 있다. 따라서 자동차의 기능 편의성도 중요하지만 이를 뒷받침할 수 있는 자동차의 기능안전 설계가 매우 중요하다.
전자제어장치 도입 증가로 인한 결과는? 또한 국내외적으로 자동차의 급발진 사고와 규명되지 않은 자동차와 관련된 안전사고 등이 끊이지 않고 발생하고 있어 자동차의 기능안전성과 관련된 관심이 어느 때 보다도 높아지고 있다. 이와 같이 전자제어장치의 도입 증가는 자동차의 조작을 편하게 해주고, 보다 안락한 차량운전 환경을 제공하지만, 기술적으로는 자동차를 대단히 복잡한 시스템으로 바꿔 이에 따른 여러 가지 부작용을 동반하게 되었다(Kwon et al., 2012).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (16)

  1. Bellotti, M. and Mariani, R. (2010), How future automotive functional safety requirements will impact microprocessor design, Microelectronics Reliability, 50, 1320-1326. 

  2. Brombacher, A. C., Sander, P. C., Sonnemans, P. J. M. and Rouvroye, J. L., (2005), Managing product reliability in business processes under pressure, Reliability Engineering and Systems Safety, 88, 137-146. 

  3. Chae, S. Y. (2011), Changes in the automotive market by ISO 26262, Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, 29(1), 42-47. 

  4. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-1 Road vehicles- Functional safety-Part 1 : Vocabulary. 

  5. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-2 Road vehicles-Functional safety-Part 2 : Management of functional safety. 

  6. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-3 Road vehicles-Functional safety-Part 3 : Concept phase. 

  7. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-4 Road vehicles-Functional safety-Part 4 : Product development at the system level. 

  8. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-5 Road vehicles- Functional safety-Part 5 : Product development at the hardware level. 

  9. International Organization for Standardization, 'ISO 26262-6 Road vehicles- Functional safety-Part 6 : Product development at the software level,' 2011. 

  10. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-7 Road vehicles-Functional safety-Part 7 : Production and operation. 

  11. International Organization for Standardization. (2011), ISO 26262-8 Road vehicles-Functional safety-Part 8 : Supporting processes. 

  12. International Organization for Standardization (2011), ISO 26262-9 Road vehicles- Functional safety-Part 9 : Automotive Safety Integrity Level(ASIL)-oriented and safety-oriented analyses. 

  13. Kim, K. Y. and Jang, J. S. (2011), Quantitative assessment procedure for the hardware of ISO 26262 ASIL, 2011 Spring Conference on the Korea Reliability Society, 271-279. 

  14. Kwon, H. M., Hong, S. H., Lee, M. K., and Koh, S. G. (2012), ECU Development and Design process for Asil requirements and Some Considerations, Spring Conference on the Korea Reliability Society, 1-13. 

  15. Mader, R., Griessnig, G., Leitner, A., Kreiner, C, Bourrouilh, Q., Armengaud, E., Steger, C., and Weiss, R. (2011), A Computer-Aided Approach to Preliminary Hazard Analysis for Automotive Embedded Systems, 18th IEEE International Conference and Workshops on Engineering of Computer-Based Systems, 169-178. 

  16. Yadav, O. P. and Singh, N. (2008), Perspectives and challenges for product reliability assurance in the product development process, Int. J. Product Development, 5, 4-16. 

저자의 다른 논문 :

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