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비디오 게임 산업의 진화: 미국 비디오 게임 시장에 대한 산업조직론적 접근
The Evolution of Video Game Industry: Applying the Industrial Organization Model to the U.S. Video Game Market 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.12 no.6, 2012년, pp.47 - 58  

서상호 (건국대학교 신문방송학과)

초록
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지난 40년간 비디오 게임 산업은 비약적인 발전을 이루었다. 이에 본 연구는 산업조직론을 이론적 분석틀로 이용하여 미국 비디오 게임 산업의 진화를 살펴보았다. 분석 결과 미국 비디오 게임 산업의 시장 구조 및 시장 행위의 역사적 변화를 확인할 수 있었으며, 특히 미국 비디오 게임 산업의 시장구조의 변화와 시장행위의 변화간에 밀접한 연관이 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 비디오 게임 산업에 대한 경제학적 분석을 실시하는 후속 연구에 기초가 될 것으로 여겨진다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Video game industry has undergone the drastic changes for forty-year history. The purpose of this study was to gain an understanding of the historical evolution of the U.S. video game industry. To achieve this goal, this study has chosen the industrial organization model as the theoretical framework...

주제어

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문제 정의

  • In this study, the changes of percentage in each variable were used to explain the real-time difference of the market structure and conduct of the U.S. video game industry
  • The overall aim of this study is to trace the evolution of the U.S. video game industry. Thus, following research questions were established based on the theoretical framework and reviews of previous studies.
  • This finding coincides with the findings of previous studies which maintain that market competition has a negative relationship with innovation[16,17]. Thus, this study concludes that the change of the market structure of the U.S. video game industry relates to the change of market conduct. This fact coincides with the theory of the industrial organization which maintains that the structure of markets affects the conduct of participants in those markets[4].
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참고문헌 (36)

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