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난방기 출력에 따른 철도차량 객실 내부 온도 분포 분석
Study on the Temperature Distribution of Cabin under Various Car Heating Modes 원문보기

한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.15 no.6 = no.73, 2012년, pp.558 - 565  

조영민 (Testing and Certification Center, Korea Railroad Research Institute) ,  윤영관 (Eco-Transport Systems Research Division, Korea Railroad Research Institute) ,  박덕신 (Eco-Transport Systems Research Division, Korea Railroad Research Institute) ,  김태욱 (Testing and Certification Center, Korea Railroad Research Institute) ,  권순박 (Eco-Transport Systems Research Division, Korea Railroad Research Institute) ,  정우성 (Eco-Transport Systems Research Division, Korea Railroad Research Institute) ,  김희만 (Environmental Management Department, Planning & Coordination Headquater)

초록
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최근 기후변화에 따른 이상 기상현상이 증가하고 있는데, 특히 동절기의 혹한은 승객의 열적 쾌적성을 크게 저하할 우려가 있다. 이에 본 연구에서는 철도차량 실대형 환경챔버를 이용하여 저온 조건에서 철도차량의 난방장치 가동시 객실 내부의 온도변화 및 분포를 알아보았다. 실험결과 난방시스템 가동 직후에는 객실 내부온도가 급격하게 증가하였으나, 일정 시간 경과 후에는 더 이상 증가하지 않았으며, 객실의 위쪽이 아래쪽보다 온도가 더 높게 나타났다. 이러한 결과들을 통해 승객의 온열 쾌적감 저하를 최소화할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Abnormal climate or weather is more frequently reported nowadays due to the global climate change. Especially, extremely low temperature in winter season may cause bad thermal discomfort of passengers. In this study, the effect of car heating modes on cabin temperature change and distribution was st...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 다양한 기후 환경 조건을 인위적으로 구현할 수 있는 철도차량 실대형 환경챔버를 이용하여 저온 조건에서 철도차량의 난방 장치 가동시 객실 내부의 온도변화 및 분포를 알아 보았다. 또한, 얻어진 결과의 분석을 통해 승객의 온열 쾌적감 저하를 최소화할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
  • 이에 본 연구에서는 다양한 기후 환경 조건을 인위적으로 구현할 수 있는 철도차량 실대형 환경챔버를 이용하여 저온 조건에서 철도차량의 난방 장치 가동시 객실 내부의 온도변화 및 분포를 알아 보았다. 또한, 얻어진 결과의 분석을 통해 승객의 온열 쾌적감 저하를 최소화할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
서울메트로의 2011년 승객 민원의 다수를 차지한 것은? 서울 지하철을 운영하는 서울메트로의 경우 2011년에 승객이 제기한 민원의 92.5%가 냉난방에 관한 것이었다[1]. 이처럼 승객들이 냉난방에 대하여 민감해하고 있기 때문에 철도차량의 냉난방 성능 평가가 매우 중요하다.
혹한이나 혹서가 승객의 열적 쾌적성에 미치는 영향은? 최근 전지구적으로 기후변화에 따른 이상기후 현상이 크게 증가하고 있다. 특히 동절기의 혹한이나 하절기의 혹서 현상 등이 자주 보고되고 있는데, 혹한이나 혹서는 철도차량의 냉난방 용량을 거의 최대로 사용하여야 하며, 때로는 구현 가능한 냉난방 용량을 초과하는 경우가 발생할 수 있기 때문에 승객의 열적 쾌적성이 크게 저하될 우려가 있다. 이러한 승객의 열적 쾌적성은 철도운영에 있어서 가장 중요한 부분 중의 하나인데, 실제로 철도를 이용하는 승객들이 가장 자주 제기하는 민원 중의 하나가 바로 객실 내부의 온도 등의 열적 쾌적성에 관한 것이다.
철도차량 실대형 환경챔버를 이용하여 저온 조건에서 철도차량의 난방장치 가동시 객실 내부의 온도변화 및 분포를 알아본 결과는? 이에 본 연구에서는 철도차량 실대형 환경챔버를 이용하여 저온 조건에서 철도차량의 난방장치 가동시 객실 내부의 온도변화 및 분포를 알아보았다. 실험결과 난방시스템 가동 직후에는 객실 내부온도가 급격하게 증가하였으나, 일정 시간 경과 후에는 더 이상 증가하지 않았으며, 객실의 위쪽이 아래쪽보다 온도가 더 높게 나타났다. 이러한 결과들을 통해 승객의 온열 쾌적감 저하를 최소화할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
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참고문헌 (21)

  1. Seoul Metro (2012) Analysis of Customers' Complaints Registered to Call-center of Seoul Metro. 

  2. D.-S. Park, J.-Y. Lee, W.-S. Jung (2002) Evaluation of Comfortableness in Railroad Electric Rolling Stock - Focused on Temperature and Humidity -, 2002 Autumn Conference of the Korean Society for Railway, pp. 954-961. 

  3. D.-S. Park, S.-H. Bae, B.-C. Jung, J.-Y. Lee (2003) A Basic Study on Evaluation of Comfortableness in Electric Rolling Stock, Journal of the Korean Society for Railway, 6(1), pp. 41- 48. 

  4. Y. Choi, S. Kim, C. Lee, M. Kim (2008) The Valuation of Passenger Comfort Benefits in Urban Railroads, 2008 Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 1413-1427. 

  5. H.-S. Kim, C.-Y. Jang, J.-S. Jang (2009) Study to Improvement of the Interior Comfort in the Tilting Train, 2009 Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 1243-1248. 

  6. Y. Cho, Y.-K. Yoon, J.-S. Choi, D.-S. Park, W.-S. Jung, S.-B. Kwon (2012) Study on the Cooling Performance Testing of Newly Manufactured Car Using Real-Scale Climatic Chamber for Passenger Car, 2012 Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 475-480. 

  7. Y. Cho, Y.-K. Yoon, J.-S. Choi, D.-S. Park, W.-S. Jung, S.-B. Kwon (2012) Study on the Effect of Ambient Temperature on Cabin Temperature Change during Car Heating Mode, 2012 Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 469- 474. 

  8. K. T. Yoon, S. I. Lee, J. H. Lee, I. C. Moon, S. H. Seo (2012) A study on Inside Temperature Profile of Vehicle by Air Conditioning and Heating Test for SMRT #7 EMU, 2012 Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 1272-1277. 

  9. Southern California Regional Rail Authority (2006) Technical Specification Requirement, Contract No. EP142-06, Section 17 Testing and Analysis, pp. 17.1-17.79. 

  10. Hyundai-Rotem Co. (2011) Massachusetts Bay Transit Authority Bi-level Coach Climate Room Test Procedure, pp. 1-38. 

  11. Hyundai-Rotem Co. (2010) Turkey Marmaray EMU (440) Climate Room Test Procedure, pp. 1-21. 

  12. Rotem-Hanwha Consortium (2011) Test Procedure of Performance Test of HVAC of Athens Metro, pp. 1-44. 

  13. International Union of Railways (2004) Heating, Ventilation and Air-Conditioning in Coaches, 6th Ed., UIC Code 553. 

  14. International Union of Railways (2005) Heating, Ventilation and Air-Conditioning in Coaches - Standard Tests, 2nd Ed., UIC Code 553-1. 

  15. European Committee for Standardization (2002) Railway applications-Air conditioning for Main Line Rolling Stock - Part 1: Comfort Parameters, BS EN 13129-1:2002. 

  16. European Committee for Standardization (2004) Railway applications-Air conditioning for Main Line Rolling Stock - Part 2: Type tests, BS EN 13129-2:2004. 

  17. European Committee for Standardization (2006) Railway Applications-Air Conditioning for Urban and Suburban Rolling Stock - Part 1: Comfort Parameters, BS EN 14750-1:2006. 

  18. European Committee for Standardization (2006) Railway Applications-Air Conditioning for Urban and Suburban Rolling Stock - Part 2: Type tests, BS EN 14750-2:2006. 

  19. European Committee for Standardization (2010) Railway Applications-Air Conditioning for Driving Cabs - Part 1: Comfort Parameters, BS EN 14813-1:2006+A1:2010. 

  20. European Committee for Standardization (2010) Railway Applications-Air Conditioning for Urban and Suburban Rolling Stock- Part 2: Type Tests, BS EN 14813-1:2006+A1:2010. 

  21. P. Atkins, J. de Paula (2010) Physical Chemistry, W.H. Freeman & Company, Oxford. 

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