$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아보육·교육기관 교사의 직무만족에 대한 원장의 변혁적 리더쉽과 교사의 집합주의의 상호작용 효과
The Relationship between Supervisors' Transformational Leadership and Collectivism on the Job Satisfaction of Kindergarten and Childcare Center Teachers 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.30 no.6 = no.120, 2012년, pp.13 - 21  

민하영 (대구가톨릭대학교 아동학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the relationship between supervisors' transformational leadership, collectivism and the job satisfaction of teachers in kindergartens and childcare centers. The subjects were 240 teachers employed at kindergartens or childcare centers in Daegu and Gyeongb...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 대구경북지역에 소재하고 있는 어린이집과 유치원 등 유아보육·교육기관에 근무하는 교사 240명을 대상으로 원장의 변혁적 리더쉽이 직무만족에 영향을 미치는지 이러한 영향이 교사의 개인 내적 가치 특성인 집합주의에 의해 영향받는지를 중회귀분석의 상호작용 효과를 통해 알아본 이 연구는 분석결과를 토대로 다음과 같은 논의 및 결론을 도출하였다.
  • 이에 이 연구에서는 유아보육·교육기관 원장의 변혁적 리더쉽과 교사의 직무만족 간 관계를 이해하는 데 있어 교사의 개인 내적 특성을 고려하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
직무만족이란 무엇인가? 조직 내 개인의 긍정성은 직무만족으로 대표될 수 있다. 직무만족이란 직무에서 얻어지거나 경험되는 욕구만족의 정도를 말하는 것으로 자신의 직무 또는 직무경험에 대한 즐거움 또는 긍정적 정서상태(Locke, 1976)를 의미한다. 이러한 직무만족은 조직이 규정한 행태를 의무적으로 준수하는데 그치지 않고 자발적이고 적극적인 자세로 업무에 임하는 행위인 조직몰입(Porter et al.
관리자의 변혁적 리더쉽이 교사의 직무만족이나 조직몰입 등 조직행동에 미치는 영향력에서 차이를 나타낼 수 있는 이유는 무엇인가? 이들 연구에서는 유아보육·교육기관 관리자인 원장의 변혁적 리더쉽이 교사의 조직헌신(Go, 2009; Gwon & Min, 2009), 직무스트레스(Go, 2009; Song, 2009), 조직몰입(Kuh, Steers, & Tergong, 1995; Boo & Kweon, 2009a; Han, 2009a), 임파워먼트(Boo & Kweon, 2009b; Han, 2009b)에 유의한 영향을 미치는 것으로 보고되고 있다. 그러나 여기서 고려해야 할 점은 관리자의 변혁적 리더쉽이 조직원의 직무만족이나 조직몰입 등 조직행동에 긍정적 효과를 미칠 수 있으나, 관리자의 변혁적 리더쉽이 조직원의 조직행동에 미치는 영향은 조직원의 개인적 인성 특성에 따라 달라질 수 있다는 점이다. 동일한 자극에 대해서도 개인에 따라 서로 다른 반응을 나타내는 것처럼 관리자의 변혁적 리더쉽도 조직원의 개인적 인성 특성에 따라 다른 반응 결과를 나타낼 수 있다. 따라서 관리자의 변혁적 리더쉽이 교사의 직무만족이나 조직몰입 등 조직행동에 미치는 영향력에서 차이를 나타낼 수 있다.
실질적으로 교사의 직무만족은 어떠한 요인이 되는 것으로 알려져 있는가? 직무 만족이 지니는 직무 활동 내 긍정성을 고려할 때 유아보육․ 교육기관 교사의 직무만족은 최적의 보육 및 교육 활동을 이끌어 낼 수 있는 의미있는 요인이라 할 수 있다. 실질적으로 교사의 직무만족은 원아에 대한 인간적 유대감을 높이는 토대가 되며, 교사의 지적 도전과 자율성을 높임으로서 수업 활동을 증진시키는 요인이 되는 것(Papanastasiou & Papanastasiou, 1998; Shann, 1998)으로 알려져 있다. 또한 교사 이직을 낮추고 업무를 지속시키는 동기 요인으로 기능함으로써 보육 및 교육 활동의 지속성과 일관성을 유지하게 하는 요인이 되는 것(Shen, 1997; Tye & O’Brien, 2002)으로 알려져 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (51)

  1. 박광배(2003). 변량분석과 회귀분석. 서울: 학지사. 

  2. 양병화(2002). 다변량 자료분석의 이해와 활용. 서울: 학지사. 

  3. Bass, B. M. & Avolio, B. J.(1990). Transformational leadership development: Manual for the multifactor questionnaire. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 

  4. Bass, B. M.(1985). Leadership and performance beyond expectation. N.Y.: Free Press. 

  5. Bass, B. M. & Avolio, B. J.(2000). MLQ-multifactor leadership questionnaire. Redwood City, CA: Mindgarden. 

  6. Boo, J. M. & Kweon, S. Y.(2009a). Child care teachers` empowerment, job satisfaction, and commitment to the organization with different levels of directors` transformational leadership and transactional leadership. Korean Journal of Family Welfare, 14(3), 51-74. 

  7. Boo, J. M. & Kweon, S. Y.(2009b). Child care teachers' perceptions of directors' transformational leadership and transactional leadership and mediated effects of self-esteem on child care teachers' empowerment. The Journal of Korea Early Childhood Education, 16(2), 23-48. 

  8. Burns, J. M.(1978). Leadership. N.Y.: Harper & Row 

  9. Chang, H. S., Lee, J. H. & Cho, I. H.(2007). The influence of manager`s transformational leadership and transactional leadership styles on organizational relationship in hotel. Journal of Hospitality and Tourism Studies, 26, 94-112. 

  10. Chang, S, I.(2009). A study on the effect of transformational leadership and transactional leadership on the organizational commitment by structural equation modeling. Journal of Human Resource Management Research, 16(2), 213-229. 

  11. Cho, S. B. & Kwon, H. S.(2007). Effects of transformational leadership on the hotel employees' empowerment, job satisfaction and organizational commitment. Korean Journal of Hospitality Administration, 16(5), 63-76. 

  12. Cho, Y. H. & Choi, W. J.(2010). The effects of value-orientation on organizational citizenship behavior -The role of trust in organization as a mediator-. Journal of Human Resource Management Research, 17(4), 403-429. 

  13. Cho, Y. H., Cho, Y. H. & Ahn, J. H.(2002). A study on the individualism-collectivism orientation and psychological contracts in organizations. The Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, 15(3), 89-111. 

  14. Churchill, G., Neil, M. F. & Orville, C. W.(1974). Measuring the job satisfaction of industrial salesman. Journal of Marketing Research, 11(8), 254-260. 

  15. Downton, J. V.(1973). Rebel leadership: Commitment and charisma in the revolutionary process. N.Y.: Free Press. 

  16. GO, H.(2009). The analysis on the causal relations among the kindergarten principal`s transformational leadership, teacher's job stress, and teacher commitmen. The Journal of Korea Early Childhood Education, 16(4), 447-469. 

  17. Greenleaf, R. K.(1977). Servant-leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. Mahwah, NJ: Paulist Press. 

  18. Greenleaf, R. K.(2002). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. Indianapolis, Indiana: The Robert K. Greenleaf Center. 

  19. Greenleaf, R. K.(2003). The servant-leader within: A transformative path. N.Y.: Paulist Press. 

  20. Gwon, G. N. & Min, H. Y.(2009). The relationships among principal's transformational and transactional leadership, subjective quality of life of teacher, and organizational commitment of teacher in kindergarten and day care center. Korean Journal of Human Ecology, 18(4), 857-867. 

  21. Han, M. K.(2009a). The influence of early childhood educational institutes director's transformational leadership and teachers' empowerment on tracher's organizational commitment. The Journal of Korea Early Childhood Education, 16(2), 193-215. 

  22. Han, M. K.(2009b). The influence of kindergarten assistant directors' transactional and transformational Leadership on kindergarten' teacher's empowerment and kindergarten organizational effectiveness. Journal of Early Childhood Education, 29(3), 49-71. 

  23. Hofstede, G.(1980). Culture's consequences. Beverly Hills, CA: Sage. 

  24. Hofstede, G.(1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill. 

  25. Hui, H. C. &, Candice Yee, C. (1999). The impact of psychological collectivism and workgroup atmosphere on Chinese employees' job satisfaction. Applied Psychology, 48(2), 175-185. 

  26. Jorde Bloom, P.(1989). Factor influencing overall job satisfaction and organizational commitment in early childhood work environment. Journal of Research in Childhood Education, 3(2), 107-122. 

  27. Kim, H. J.(2001). The effects of transformational leadership on the organizational commitment: A comparison of public and private sector employees. Korean Public Administration Review, 35(2), 197-217. 

  28. Kuh, W. L., Steers, R. M., & Tergong, J. R.(1995). The effects of transformational leadership on teacher attitudes and student performance in Singapore. Journal of Organizational Behavior, 16, 319-333. 

  29. Kwon, J. W. & Cha, I. H.(2002). Specific measurement of individualism-collectivism and organizational performance in Korea. Journal of International Trade and Industry Studies, 7(1), 1-24. 

  30. Locke, E. A.(1976). The nature and causes of job satisfaction. In M. D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology(pp. 1297-1349). Chicago, IL: Rand McNally. 

  31. McCormick, J.(1997). Occupational stress of teachers: Biographical differences in a large school system. Journal of Educational Administration, 35(1), 18-38. 

  32. Meyer, J. P. & Allen, N. J.(1991). A three component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 61-89. 

  33. Oldham, G. R. & Cummings, A.(1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal, 39, 607-634. 

  34. Papanastasiou, C. & Papanastasiou, E. C.(1998). What influences students to choose the elementary education major: The case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3(1), 35-45. 

  35. Park, Y. B.(1996). The effects of work values and leadership style on job satisfaction of the employees. Korean Management Review, 25(4), 133-160. 

  36. Park, Y. S. & Cho, Y. J.(1996). The effects of transactional and transformational leadership on subordinate's work motivation. The Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, 12(2), 1-21. 

  37. Parkes, L. P., Bochner, S., & Schneider, S. K.(2001). Person-organization fit across cultures: An empirical investigation of individualism and collectivism. Applied Psychology: An International Review, 50, 81-108. 

  38. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P.(1974). Organizational commitment, job satisfaction and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609. 

  39. Shann, M.(1998). Professional commitment and satisfaction among teachers in urban middle schools. The Journal of Educational Research, 92, 67-73. 

  40. Shen, J.(1997). Teacher retention and attrition in public schools. The Journal of Educational Research, 91, 81-88. 

  41. Shin, K. B.(2009). Empirical relationships among servant, transformational, and transactional leadership. Journal of Human Resource Management Research, 16(1). 87-101. 

  42. Song, M. S.(2009) A study on the relationship between principals' transformational leadership and teachers' job stress as perceived by teachers. Journal of Young Child Studies, 12, 5-17. 

  43. Song, Y. J.(1993). A study on organizational climate in institute for education of young children and teachers' job satisfaction. Unpublished Master's Thesis, Ewha Women's University, Seoul. 

  44. Spector, P. E.(1997). Job satisfaction: Application, assessment, cause, and consequences. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. 

  45. Triandis, H. C.(1989). Cross-cultural studies of individualism and collectivism. Nebraska Symposium on Motivation, 37, 43-133. 

  46. Triandis, H. C.(1994). Theoretical and methodological approaches to the study of collectivism and individualism. In U. Kim, H. C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. Choi & G. Yoon(Eds.), Individualism and collectivism(pp. 41-51). Thousand Oaks, CA: Sage. 

  47. Triandis, H. C.(1995). Individualism and collectivism. Boulder, CO: Westview Press. 

  48. Triandis, H. C.(2001). Individualism-collectivism and personality. Journal of Personality, 69, 907-924. 

  49. Tye, B. B. & O'Brien, L.(2002). Why are experienced teachers leaving the profession? Phi Delta Kappan, 84(1), 124-132. 

  50. Yukl, G. A.(1994). Leadership in organization(3rd ed.). NJ: Prentice-Hall. 

  51. Yukl, G. A.(1999). An evaluation of conceptual weaknesses in transformational and charismatic leadership theories. Leadership Quarterly, 10(2), 285-305. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로