과학 협동학습에서 중학생들의 집단주의 성향에 따른 집단구성의 효과 및 학생들의 인식 The Effects of Grouping by Middle School Students' Collectivism in Science Cooperative Learning and Their Perceptions원문보기
이 연구에서는 중학교 과학 수업에 협동학습 전략을 적용하여 학생들의 집단주의 성향을 고려한 소집단 구성이 학업 성취도, 과학 학습 동기, 과학 수업 환경에 대한 인식에 미치는 효과를 조사하였다. 또한, 협동학습에 대한 인식도 설문과 면담을 통하여 조사하였다. 188명의 학생들을 통제 집단과 이질 및 동질집단으로 무선 배치하고, 12차시 동안 수업을 실시하였다. 분석 결과, 학업 성취도, 과학 학습 동기, 관련성에서 수업 처치와 집단주의 성향 수준 사이의 상호작용 효과가 나타났으며, 자신감, 과학 수업 환경에 대한 인식, 친화성, 규칙의 명확성 영역에서 수업 처치의 주 효과가 나타났다. 집단주의 성향 하위 학생들의 학업 성취도는 이질 집단에서보다 동질 집단에서 더 높았다. 집단주의 성향 상위 학생들은 이질 및 동질 집단에서 과학 학습 동기와 관련성이 높게 나타났다. 또한, 동질 집단과 이질 집단의 자신감과 친화성 검사 점수가 통제 집단에 비하여 유의미하게 높았다. 동질 집단의 과학 수업 환경에 대한 인식과 규칙의 명확성 검사 점수가 통제 집단에 비하여 유의미하게 높았다. 집단주의 성향 수준에 따라 학생들이 가진 협동학습에 대한 인식의 차이가 있었다.
이 연구에서는 중학교 과학 수업에 협동학습 전략을 적용하여 학생들의 집단주의 성향을 고려한 소집단 구성이 학업 성취도, 과학 학습 동기, 과학 수업 환경에 대한 인식에 미치는 효과를 조사하였다. 또한, 협동학습에 대한 인식도 설문과 면담을 통하여 조사하였다. 188명의 학생들을 통제 집단과 이질 및 동질집단으로 무선 배치하고, 12차시 동안 수업을 실시하였다. 분석 결과, 학업 성취도, 과학 학습 동기, 관련성에서 수업 처치와 집단주의 성향 수준 사이의 상호작용 효과가 나타났으며, 자신감, 과학 수업 환경에 대한 인식, 친화성, 규칙의 명확성 영역에서 수업 처치의 주 효과가 나타났다. 집단주의 성향 하위 학생들의 학업 성취도는 이질 집단에서보다 동질 집단에서 더 높았다. 집단주의 성향 상위 학생들은 이질 및 동질 집단에서 과학 학습 동기와 관련성이 높게 나타났다. 또한, 동질 집단과 이질 집단의 자신감과 친화성 검사 점수가 통제 집단에 비하여 유의미하게 높았다. 동질 집단의 과학 수업 환경에 대한 인식과 규칙의 명확성 검사 점수가 통제 집단에 비하여 유의미하게 높았다. 집단주의 성향 수준에 따라 학생들이 가진 협동학습에 대한 인식의 차이가 있었다.
In this study, the effects of grouping by students' collectivism in cooperative learning strategy applied to middle school science classes on their academic achievement, science learning motivation, and perceptions of science learning environment were investigated. Students' perceptions of cooperati...
In this study, the effects of grouping by students' collectivism in cooperative learning strategy applied to middle school science classes on their academic achievement, science learning motivation, and perceptions of science learning environment were investigated. Students' perceptions of cooperative learning were also studied through survey and interview. The students were assigned to the control, heterogeneous, and homogeneous groups, and taught for 12 class hours. The analyses of results revealed that interactive effects between the instruction and the level of collectivism were found in the test scores of achievement, science learning motivation, and relevance, and that there were main effects in the test scores of confidence, perceptions of science learning environment, affiliation, and rule clarity. The achievement test scores of the students with low collectivism in the homogeneous group were significantly higher than those in the heterogeneous group. The test scores on science learning motivation and relevance of the students with high collectivism in the homogeneous and heterogeneous groups were significantly higher than those in the control group. In addition, the test scores of confidence and affiliation in the treatment groups were significantly higher than those in the control group. The test scores on perceptions of science learning environment and rule clarity in the homogeneous groups were significantly higher than those in the control group. There were also differences in the perceptions of science cooperative learning by students' collectivism.
In this study, the effects of grouping by students' collectivism in cooperative learning strategy applied to middle school science classes on their academic achievement, science learning motivation, and perceptions of science learning environment were investigated. Students' perceptions of cooperative learning were also studied through survey and interview. The students were assigned to the control, heterogeneous, and homogeneous groups, and taught for 12 class hours. The analyses of results revealed that interactive effects between the instruction and the level of collectivism were found in the test scores of achievement, science learning motivation, and relevance, and that there were main effects in the test scores of confidence, perceptions of science learning environment, affiliation, and rule clarity. The achievement test scores of the students with low collectivism in the homogeneous group were significantly higher than those in the heterogeneous group. The test scores on science learning motivation and relevance of the students with high collectivism in the homogeneous and heterogeneous groups were significantly higher than those in the control group. In addition, the test scores of confidence and affiliation in the treatment groups were significantly higher than those in the control group. The test scores on perceptions of science learning environment and rule clarity in the homogeneous groups were significantly higher than those in the control group. There were also differences in the perceptions of science cooperative learning by students' collectivism.
협동학습은 학업 성취도 향상에는 대체로 효과적이며(Sharan, 2010), 자아 효능감 및 만족감이나 관련성과 같은 과학 학습 동기를 향상시킬 수 있는 것으로 알려져 있다(노태희 등, 2000; 박종윤, 유혜숙, 2001). 그러나 협동학습이 과학 학습 환경에 대한 인식에 부정적인 영향을 미치는 경우도 있었다(한재영등, 2005).
현대 사회에서 학생들의 인성 교육이 강조되어야 하는 이유는 무엇인가?
현대 사회에서는 급속한 과학 기술 및 문화의 발달, 정보의 팽창으로 인해 경쟁이 더욱 치열해지면서도 협력이 요구되기 때문에 학생들의 인성 교육이 강조되어야 한다(우종옥, 2010). 특히 사회 전반에 걸친 개인중심적인 가치의 팽배로 청소년들이 타인을 배려하지 않거나 다른 사람의 고통에 무관심한 태도를 보이는 현상에 대한 해결 방안이 필요하다(박서영, 박성연, 2012).
집단주의 성향 검사지인 collectivism scale의 특징은 무엇인가?
집단주의 성향 검사지는 collectivism scale(Han & Park, 1995) 15문항을 사용하였다. 이는 Hui(1988)에 의해 정의된 친구와의 관계에서 알 수 있는 집단주의의 특성을 모아 초등학교 고학년이‘예’또는 ‘아니오’로 응답하도록 만든 것이다. 본 연구에서는 검사지 개발자와 의견을 교환하면서 적용 대상과 응답 방식에 대한 논의를 거친 후, 중학교 1학년을 대상으로 하는 5단계 리커트 척도 검사지를 구성하였다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.