$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

예비 보육교사의 전문성 계발을 위한 교육 프로그램 예비 연구
A Preliminary Study of Educational Program for the Professional Development of Early Childhood Pre-service Teachers 원문보기

한국생활과학회지 = Korean journal of human ecology, v.21 no.1, 2012년, pp.113 - 128  

최혜영 (창원대학교 아동가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify key components in developing educational programs designed to enhance pre-service teachers' professionalism. Key program characteristics identified and implemented through this study are as follows: First, programs should provide opportunities for trainees t...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
유능한 교사의 전문성에서 가장 중요하게 생각해야 할 것은 무엇인가? 유능한 교사의 전문성에서 가장 중요하게 생각해야할 것은 무엇인가? 일반적으로 유능한 교사되기 위해서는 교육과 관련된 전문적 지식이나 효율적인 교수방법을 알고 유능하게 실천하는 것이라고 이야기할 수 있다. 최근에 Hagger와 Malmberg(2011)은 21세기의 교사는 자기 주도적으로 자신의 미래에 대한 목적을 설정하는 것이 필요하다고 보았다.
자녀를 보다 건강하게 성장시키고 교육 하기 위한 부모들의 관심은 어떤 현상으로 이어지고 있는가? 최근 들어 우리나라에서는 가구 당 출산 비율은 점차 감소하고 있으나, 자녀를 보다 건강하게 성장시키고 교육 하기 위한 부모들의 관심은 오히려 증가하고 있다. 이러한 관심은 적은 수의 자녀에게 보다 우수한 교육을 제공하고자 이른 시기부터 영유아들을 교육기관에 보내는 현상으로 이어지고 있다. 특히 기혼여성의 경제활동 참여가 증가하면서 이들의 자녀를 양육하고 보호하는 일이 더 이상 가정 안에 머무는 것이 아니라 사회의 역할로 확대되고 있다.
현재 시행되고 있는 보육교사를 양성하는 과정을 살펴보면 어떠한가? 이들 다양한 유형의 보육교사 양성기관에서는 국가가 제시하고 있는 보육교사 자격기준에 합당한 교과목을 개설하고 교육을 진행하고 있다. 현재 시행되고 있는 보육교사를 양성하는 과정을 살펴보면 교양, 전공, 실습과 관련된 교과목을 통해 예비 보육교사가 갖추어야 할 지식, 기술, 태도를 익히게 되어 있다. 현재 대학교의 비사범계 학과에서 양성하는 보육교사 자격을 위한 교과과정은 현행법상 총 12과목 35학점 이상을 이수하면 보육교사 자격을 취득할 수 있게 된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. Ahn, H. J. (2005). Studying conflict during in a preservice teachers' practicum. Korean Journal of Early Childhood Education. 25(3). 289-309. 

  2. Ahn, J. K. (2006). The effects of using portfolio assessment in preservice teacher education for early childhood mathematics on preservice early childhood teacher's mathematics teaching efficacy beliefs and perception of the porfolio assessment. Korean Journal of Early Childhood Education. 26(5). 173-190. 

  3. Baik, E. J. (2006). The relations between the difficulties experienced by new kindergarten teachers, their self-concepts, and the organizational climate. Korean Journal of Early Childhood Education. 26(2), 27-46. 

  4. Bernovitavicz, F.(1995). Competence based hiring and selection of child care teachers. Esmund S Muskie Institute of Public Affairs. University of southern Maine, Portland. 

  5. Cho, H. J. (2007). Understanding the difficulties and adjustment of beginning teachers in charge of toddler classes. Early Childhood Education Research & Review, 11(2). 237-262. 

  6. Cho, H. J. (2009). The difficulties of experienced teachers in mentoring beginning teachers and identifying the essential elements of effective mentoring. Korean Journal of Early Childhood Education. 29(5), 21-43. 

  7. Grorgi, D., & Crowe, J. (1998). Digital portfolios: A confluence of portfolio assessment and technology. Teacher Education Quarterly, 25(1), 73-84. 

  8. Hagger, H. & Malmberg, L-E. (2011). Pre-service teahers' goals and future-time extension, concerns, and well-being. Teaching and Teacher Education. 27(3), 598-608. 

  9. Hawkey, K. (1998). Mentor pedagogy and student teacher professional development: A study of two mentoring relationships. Teaching and Teacher Education, 14(6), 657-670. 

  10. Hoper, L. J. (1999). Portfolio assessment as summative documentation in a teacher preparation program. (ERIC Document Reproduction Service No, ED 435754). 

  11. Kim, H. J., Kim, H. S., & Yang, M. H. (2007). A preliminary study of developing an introduction programme for beginning kindergarten teachers. Journal of Young Child Studies. 10, 103-127. 

  12. Kim, J. Y & Kwak, A. J. (2007). Development of a training program model for preliminary preschool teachers. Journal of Young Child Studies. 10. 129-149. 

  13. Kim, S. Y. (2005). Change in perception of difficulties as a newly appointed teacher: before and after supervised student teaching. Korean Journal of Early Childhood Education. 25(4). 211-234. 

  14. Korea Childcare Promotion Institute. (2010). Standard course overview. Seoul: KCPI. 

  15. Kunselman, J., Hensley, C., & Tewsbury, R. (2003). Mentoring in academe(오타수정): Models for facilitating academic development. Journal of Criminal Justice Education, 14(1), 147-163. 

  16. Lee, B. N. & Kim, S. Y. (2007) Transforming the content of early Childhood teacher education programs in colleges and universities. Korean Journal of Early Childhood Education. 27(5), 111-133. 

  17. Lee, B. R, Kim, J, H., & Kang, J. W. (2005) A study of directions for the standard pre-service education curriculum for early childhood teachers. Early Childhood Education Research & Review, 9(1), 53-79. 

  18. Lee, E. W., Bae, S. Y., & Cho, B. K. (2003). Early Childhood Teacher Education. Gyeonggi: Yswpub. 

  19. McDermott, P., Gormeley, K., Rothenberg, J., & Hammer, J. (1995). The influence of classroom practica experiences on student teachers' thoughts about teaching. Journal of Teacher Education, 46(3), 184-191. 

  20. Ministry of Gender Equality and Family. (2005) The Revisions of Infant and Early Childhood Edu-care Act. 

  21. National Association for the Education of Young Children. (2009). NAEYC standards for early childhood professional preparation programs. Position Statement. NAEYC. 

  22. Opfer, V. D., Pedder, D. G., & Lavicza, Z. (2011). The role of teachers' orientation to learning in professional development and change: A national study of teachers in England. Teaching and Teacher Education. 27(2), 443-453. 

  23. Paik, Y. S. & Kim, J. J. (2011). The recognition and the demands on the mentoring of the child care teachers. The Journal of Child Education. 20(2). 111-129. 

  24. Park. E. H. (2004). Early Childhood Teacher Education. Seoul: Changjisa. 

  25. Park, E, H., Lee, E. H., Lee, H. O., Lim, S, R., & Cho, E. J. (1998). The Study of the Development of an Induction Program for the First-year Teacher. The Journal of Korean Teacher Education, 15(진하게X)(1), 220-239. 

  26. Pultorak, E. G. (1993). Facilitating reflective thought in novice teacher. Journal of Teacher Education, 44(4), 288-295. 

  27. Son, Y. J. & Hwang, H. I. (2005). The effect of portfolio use in online education on the self-efficiency and interactivity of pre-service kindergarten teachers. 25(1). 217-235. 

  28. Song, Y. S. (2004). A study on portfolio teaching application and recognition to preservice early childhood teachers' science teaching attitude promotion. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education. 9(4), 155-174. 

  29. Stout, C. J. (1989). Teacher' view of the emphasis on reflective teaching skill during their student teaching. The Elementary School Journal, 89(4), 511-527. 

  30. Woo, M. J., Kim, J. H., & Han, J. H. (2009). A study on the difficulties and direction of teacher education in interviewing parents of beginning teacher. Early Childhood Education Research & Review, 13(2), 59-80. 

  31. Yoo, S. Y. (2000). Using portfolio as tools to implement preservice teachers' professional development and reflective thinking in early science education. Korean Journal of Early Childhood Education. 20(1), 163-184. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로