최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.23 no.1, 2012년, pp.41 - 50
최영희 (수원대학교 아동가족복지학과) , 조문교 (수원대학교 아동가족복지학과)
This study was performed to understand the depression of children with hearing impairment with relation to their mothers' nurturing attitude and sign language level. The subjects were 131 hearing impaired children aged from 9 to 16 years and their mothers, who had no hearing impairments. The childre...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
청각장애(hearing impairment)란 무엇인가? | 하지만 아이가 예상하지 못한 장애를 갖고 있거나 성장 과정 중에 질병이나 사고 등의 이유로 장애를 갖게 되면 부모는 매우 큰 충격과 좌절을 경험하게 된다. 청각장애(hearing impairment)란 청각기관의 일부 또는 전부가 손상을 입어 음성언어를 비롯하여 소리를 듣는 능력에 결함을 지니게 됨으로써 일상적인 의사소통 기능이 제한되는 것(Son 2003)으로 농과 난청으로 구분된다. 농은 보청기를 사용하든 그렇지 않든 간에 청각을 통한 언어적 정보의 성공적 절차가 불가능한 것이고, 난청은 일반적으로 청각을 통한 언어적 정보의 활용이 가능한 것이다(Won & Rhee 1991). | |
청각장애 아동의 가장 큰 특징은 무엇인가? | 농은 보청기를 사용하든 그렇지 않든 간에 청각을 통한 언어적 정보의 성공적 절차가 불가능한 것이고, 난청은 일반적으로 청각을 통한 언어적 정보의 활용이 가능한 것이다(Won & Rhee 1991). 청각장애 아동의 가장 큰 특징은 청각능력의 결함으로 소리의 일부 또는 전부를 듣지 못하거나 지각하지 못하는 것이다. 의학적인 방법이나 특수훈련 등의 특별한 조치가 있지 않고서는 음성언어의 자연스러운 발달이 이루어지기 어렵고 이로 인해 사회, 정서적으로 적응하는데 여러 가지 어려움이 따른다. | |
건청 어머니가 청각장애 아동과의 의사소통에 가장 큰 어려움을 경험하고 있음을 알 수 있는 배경은? | 그러나 건청 부모는 청각장애 아동과 의사소통이 되지 않는 것에 대해 무력감을 느끼고 의사소통 방법을 배우고자 하는 것으로 나타났다. Oh와 Whang(2008)은 청각장애 아동을 둔 건청 부모에게 자녀와 의사소통을 향상시킬 수 있는 프로그램을 개발하고자 요구도 조사를 한 결과 자녀와의 의사소통 방법과 언어교육을 배우고 싶어하는 정도가 45.8%로 가장 높았고 다음으로 자녀와 상호작용하는 방법(27.7%)이라고 보고하였다. 이를 보면 건청 어머니는 청각장애 아동과의 의사소통에 가장 큰 어려움을 경험하고 있음을 알 수 있다. |
Angold A, Rutter M(1992) Effects of age and pubertal stratus on depression in a large clinical sample. Development and Psychopathology, Vol II. New York: John Wiley.
Bae DR(2001) A study of attitudes toward sign language in deaf students, teachers and deaf students' parents. Graduate School of Education of Busan University, Master's Thesis.
Beck AT(1967) Depression: Clinical, experimental and theoretical aspects. New York: Harper & Row.
Cho SC(1993) Depressive disorder in children and adolescents. Korean J Psychopharmacol 4(2), 116-129.
Cho SC, Lee YS(1990) Development of Korean form of the Kovacs' Children's Depression Inventory. J Korean Neuropsychiatry Assoc 29 (4), 943-956.
Choi SK(1997) Psychology of hearing impairment children. Seoul: Special Education Books.
Choi WS, Lee KS(1998) A study on the parent-child bonding relationship and depression of the university students. Saemaul Community Development of Youngnam University 22(1). 67-83.
Kim JK, Kim JY, Kim NJ(2007) Anxiety, depression and school adaptability of middle school students with hearing impairment. J Educ Special Children 9(4), 231-247.
Kim YS(1991) Comparison study of marital satisfaction and nurturing attitude between mothers of hearing impairment children and mothers of normal children. Sungshin Women's University, Master's Thesis.
Kovacs M(1983) The children's depression inventory: A self-rated depression scale for school-aged youngsters. Unpublished Manuscript, University of Pittsburgh.
Kwon OS(1981) A study of personality traits of hearing impairments. Chungang University, Master's Thesis.
KYCI(1999) Depression of adolescents. Report of Youth Counseling.
Lee ES, Yoo HJ, Seok DI(2005) A study on the comparison of hearing impaired young adult and normals with CDI. J Special Educ: Theory & Pract 6(3), 213-227.
Lee JM, Ahn SW, Choi SB(2002) Comparative research on the behavioral features of students with hearing impairment and hearing students. J Educ Special Children 4(2), 155-177.
Lee KS(1980) Parents' role of hearing impairment children. J Communication Disord 3(1), 1.
Levin E(1981) The ecology of early deafness: Guides to fashioning environments and psychological assessments. New York: Columbia University Press.
Lewinsohn PM, Clarke GN, Seeley JR, Rohde P (1994) Major depression in community adolescents: Age at onset, episode duration, and time to recurrence. Am J Academy Child & Adolescent Psychiatry 33, 809-818.
Lim SH(1988) A study on the relationships between the parental child-rearing attitudes perceived by the children and children's self-concept and social adjustment. Sookmyung Women's University. Master's Thesis.
Meadow KP(1976) Personality and social development of deaf persons, J Rehabilitation Deaf 9, 1-12.
Moon BO(2000) The differences in hearing impaired students' communication characteristics and socialemotional satisfaction by parental hearing status. Dankuk University, Master's Thesis.
Oh HJ, Whang DS(2008) A study on the contents of parents support-home based intervention programs for the communication skills of children with hearing impairments. J Educ Special Children 10 (1), 1-21.
Oh KJ, Lee H(1990) Empirically derived syndromes of Korean shildren and adolescents I. Korean J Psychology 9(1), 33-55.
Oh SS, Lee JS(1982) Relationship between child's perception of parents' nurturing type and child's affective trait. Seoul: Korean Institute of Behavior Science.
Park JR(2003) A study on the effect of sign language used level to mental health of Korean deaf adolescents. The Graduate School of Rehabilitation Services, Korea Nazarene University, Master's Thesis.
Shim HK(2005) The study on the relationship between child depression and acknowledged friend relationship, caring attitude of teacher and parents. Graduate School of Education of Sookmyung Women's University, Master's Thesis.
Sim HO(1997) Factors influencing internal and external problem behaviors in late elementary school children : Depression and Antisocial Behavior. J Child Develop 18(1), 39-52.
Son HJ(2003) A study on the factors that affect on the social and emotional development of the hearing handicapped students. Catholic University of Daegu, Master's Thesis.
Won YJ, Rhee KT(1991) A theoretical study on language acquisition possibility of the deaf children. J Communication Disord 14(1), 11-31.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.