$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년의 척추측만증이 스트레스 및 학습태도에 미치는 영향
The Influence of Adolescent's Scoliosis on Stress and Study-attitude 원문보기

대한물리치료학회지 = The journal of Korean Society of Physical Therapy, v.24 no.1, 2012년, pp.15 - 21  

홍은정 (대구대학교 재활과학대학원 물리치료학과) ,  조성현 (대구대학교 재활과학대학원 물리치료학과) ,  황보각 (대구대학교 재활과학대학원 물리치료학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study was to investigate the influence of adolescent's scoliosis on the stress level and study-attitude, to inform the public that there exist an important correlation between adolescent's scoliosis and stress, as well as, study-attitude, using a questionnaire. Methods: ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 그러나 선행 연구에서는 초등학교 학생 및 중학생의 측만도와 관련된 스트레스와 학습태도에 관한 논문은 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 척추 측만도가 청소년들의 스트레스와 학습 태도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 하였다.
  • 지금까지의 스트레스에 관한 연구의 대부분은 성인을 주 대상으로 삼았고, 아동 스트레스에 관심을 가지기 시작한 것은 매우 최근의 일이다. 이에 본 연구는 척추 측만이 있는 아동과 없는 아동의 스트레스 정도의 차이를 비교하고자 하였다. Oh와 Han18은 아동들이 일상생활 중에 직면하는 스트레스 요인 중에 외모의 변화를 들고 있다.
  • 21 Lee37는 학생들의 바른 자세에 대한 인식의 부족, 잘못된 습관 등의 문제는 학습 문제와 연결되어, 주의력 결핍 등을 초래한다고 하였다. 이에 본 연구는 척추 측만이 있는 아동과 없는 아동의 학습태도를 비교해 보고자 하였다. Moon24은 학생들의 학습 향상을 위해서는 적절한 자세가 필요하다고 하였고, Kim21은 중학생의 앉은 자세와 학교적응과의 관계를 연구하여 자세가 좋을수록 학교적응을 잘한다고 보고하였으며, Suh38도 바른 자세는 곧 건전한 신체발달과 나아가 건전한 심리 그리고 학습 향상에 큰 도움을 준다고 하였다.
  • 건강과 관련된 특히 척추측만증과 관련된 스트레스, 학습태도의 관계를 규명한 연구가 없었다. 이에 본 연구는 초등학생의 척추측만증의 유무에 따른 아동들이 겪는 스트레스와 학습태도와 어떠한 관계가 있는지를 규명하고자 하였다. 연구 결과를 종합해 볼 때 척추측만증이 있는 경우 없는 아동에 비해 스트레스 점수가 높게 나왔고, 학습태도 점수는 낮게 나와 측만증이 있는 아동의 경우 스트레스를 더 받고, 학습태도가 좋지 않을 것으로 생각되나 실제 두 군 간의 스트레스 점수와 학습태도의 점수가 큰 차이가 나지 않아 측만증이 스트레스와 학습태도를 낮춘다고 하기에 다소 어려움이 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. Lee JS. Effects of the lumbar stabilization exercise on scoliosis, local muscle area and VAS in a university student women. Dong-A University. Dissertation of Master's Degree. 2009. 

  2. Suk SI, Choi IH. The incidence of scoliosis in korea-part II: The incidence of scoliosis in the middle and high school male students. Journal of Korean Orthopaedic Assosication. 1978;13(3):317-326. 

  3. Mark Driscoll, Carl-Eric Aubin, Alain Moreau et al. The role of spinal concave-convex biases in the progression of idiopathic scoliosis. Eur Spine J. 2009;18:180-187. 

  4. Moon JH, Kang SW, Lee JS. Evaluation of spinal deformity in Korean female and male high school students. Journal of Korean Academy of Rehabilitation Medicine. 1996;20(4):921-928. 

  5. Xin-Feng Li, Hai Li, Zu-De Liu et al. Low bone mineral status in adolescent idiopathic scoliosis. Eur Spine J. 2008;17:1431-1440. 

  6. Suk SI, Song HS. A clinical observation on idiopathic scoliosis. Journal of Korean Orthopaedic Assosication. 1981;16(2):245-256. 

  7. Song JC. The comparison of correcting effects according to type of thoracolumbosacral brace on idiopathic scoliosis patients in adolescent period. Daegu University. Dissertation of Doctorate Degree. 2008. 

  8. School health center. Yearbook of school health. 1999;94. 

  9. Moon HH, Jang KT. The effect of correction exercise program on primary school students with idiopathic scoliosis. Journal of sport and leisure studies. 2007;31:1033-1041. 

  10. Health Insurance Review & Assessment service. 2010;1-5. 

  11. Yi SJ. Oswestry low back pain disability index and related factors in patients with low back pain. J Kor Soc Phys Ther. 2008;20(4):21-8. 

  12. Kim K, Ko JY, Lee SY. A study on the characteristics of gait in patients with chronic low back pain. J Kor Soc Phys Ther. 2009;21(2):79-85. 

  13. Payne W.K., Oqilve J.W., Resnick M.D. et al. Does scoliosis have a psychological impact and does gender make a difference? Spine 1997;22(12);1380-4. 

  14. Chung KJ. Prevalence of adolescent idiopathic scoliosis through school screening. Korea University. Dissertation of Doctorate Degree. 2007. 

  15. Kim EY. Relation between thoracic scoliosis & gastroenteric disorder. Daejeon University. Dissertation of Master's Degree. 2004. 

  16. Kim KK. The sources of stress and coping strategies in elite speed skaters. Korea National Sport University. Dissertation of Doctorate Degree. 2007. 

  17. Kim MH. A study on stress factors of students in elementary school. Kwandong University. Dissertation of Master's Degree. 2005. 

  18. Oh KS, Han JS.The relation of stressful life events, health problems, coping, social support. Journal of Korean Academy of Nursing. 1990;20(3):414-429. 

  19. Son JS. The effectiveness ofthe tea meditation to attention capability, learning attitude and learning performance of middle school students. Yeungnam University. Dissertation of Master's Degree. 2011. 

  20. Hwang HY. Analysis on learning and situation of activities of elementary school students. Inje University. Dissertation of Master's Degree. 2007. 

  21. Kim JH. A study on correlation between the degree of straight sitting posture of the junior high school students and their depression, anxiety, anger, ADHD, adaptability in school. Dissertation of Master's Degree. 2008. 

  22. Lee DW. The effect that life style influences to middle school student's posture and health-related physical fitness. Kangwon National University. Dissertation of Master's Degree. 2011. 

  23. Kim CG. Health role of right position. Seoul, Hainaim. 2006:37-38. 

  24. Moon HH. The effect of correction exercise program on primary school students with idiopathic scoliosis. Korea National Sport University. Dissertation of Master's Degree. 2007. 

  25. Rogala E.J., Drummond D.S., Gurr J. Scoliosis incidence and natural history. A prospective epidemiological study. J Bone Joint Surg Am. 1978;60(2):173-176. 

  26. Thilagaratnam S. School-based screening for scoliosis, is it cost effective? Singapore Med J. 2007;48(11):1012-7. 

  27. Deacon P., Flood BM., Diskson RA. Idiopathic scoliosis in dimensions. A radiographic and morphometric analysis. J Bone Joint Surg. 1984;66-B(4):509-512. 

  28. Kim JH. The development of children's daily stress scale. Seoul National University. Dissertation of Master's Degree. 2009. 

  29. Min HY, Yoo AJ. Development of daily hassles coping scale for children. Journal of the Korean Home Economics Association. 1998;36(7):83-96. 

  30. Jeong YJ. Differences in satisfaction with school life, learning attitude and learning self-concept between two groups of elementary school students perceiving their homeroom teachers as lead-managers and as boss-managers. Keimyung University. Dissertation of Master's Degree. 2005. 

  31. Shin HK. The effect of negative affect and the moderating effects of emontional expressiveness and self-concept on adolescent's experience of somatic symptoms. Korean Journal of Clinical Psychology. 2006;25(3):727-746. 

  32. Kim SH. A study on daily stress and delinquency of in high-grade elementary school children. Busan University. Dissertation of Master's Degree. 2000. 

  33. Park KA. The relationship between elementary school children's stress and social support. Korea National University of Education. Dissertation of Master's Degree. 1997. 

  34. Lee HS, Sim SK, Won YM. (The) hurried child. Seoul, Changjisa. 1987:61. 

  35. Yu JH, Jung SM. Effects of conservative treatment on scoliosis according to early detection. J Kor Soc Phys Ther. 2010;22(4):65-71. 

  36. Heo JW. Influences of elementary students' stress from extracurricular learning on academic attitude and habits. Pusan National University. Dissertation of Master's Degree. 2009. 

  37. Lee BH. A study on survey of scoliosis for students with mental retardation in special school. Dankook University. Dissertation of Master's Degree. 2005. 

  38. Suh KW. The dynamic research and study of a correct posture. Busan University. 1980;29:207-218. 

  39. Lee MH, Song JM, Kim JS. The effect of neck exercises on neck and shoulder posture and pain in high school students. J Kor Soc Phys Ther. 2011;23(1):29-35. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로