본 연구에서는 2009 개정 수학과 교육과정을 바탕으로 개발된 중학교 1학년 수학교과서 중에서 스토리텔링의 적용을 그 특성으로 하였다고 기술한 교과서 3종을 선택하여 현행 교육과정 기본 방향과 내용 및 수학교육 선진화 방안의 일부인 스토리텔링의 구성요소를 분석해 보고 그 대안을 제시해 보는 것을 연구의 목적으로 한다. 교수 학습 맥락에서의 스토리텔링의 6가지 요소인 '페르소나', '감정이입', '비유', '플롯', '심미적 경험', '시간성'을 이용하여 중학교 1학년 수학교과서에서 수학적 개념이나 성질을 도입하기 위해 사용한 스토리텔링의 자료를 분석하였다. 즉, 스토리텔링 자료가 스토리텔링의 요소를 얼마나 잘 갖추고 있는지를 교수 학습 맥락에서의 스토리텔링 요소의 반영 유무와 비율을 통해 살펴보고, 각 교과서의 특징을 살펴보았다. 이 연구의 결과가 수학을 실생활과 관련하여 흥미 있게 공부할 수 있는 방법과 자료를 개발하는데 필요한 정보와 자료를 제공할 것으로 기대한다.
본 연구에서는 2009 개정 수학과 교육과정을 바탕으로 개발된 중학교 1학년 수학교과서 중에서 스토리텔링의 적용을 그 특성으로 하였다고 기술한 교과서 3종을 선택하여 현행 교육과정 기본 방향과 내용 및 수학교육 선진화 방안의 일부인 스토리텔링의 구성요소를 분석해 보고 그 대안을 제시해 보는 것을 연구의 목적으로 한다. 교수 학습 맥락에서의 스토리텔링의 6가지 요소인 '페르소나', '감정이입', '비유', '플롯', '심미적 경험', '시간성'을 이용하여 중학교 1학년 수학교과서에서 수학적 개념이나 성질을 도입하기 위해 사용한 스토리텔링의 자료를 분석하였다. 즉, 스토리텔링 자료가 스토리텔링의 요소를 얼마나 잘 갖추고 있는지를 교수 학습 맥락에서의 스토리텔링 요소의 반영 유무와 비율을 통해 살펴보고, 각 교과서의 특징을 살펴보았다. 이 연구의 결과가 수학을 실생활과 관련하여 흥미 있게 공부할 수 있는 방법과 자료를 개발하는데 필요한 정보와 자료를 제공할 것으로 기대한다.
Education, Science and Technology Department in January 2012, announced the advancement of mathematics education scheme. Select a textbook of storytelling method in policy by this, it is easy to understand the math, and that you can learn happily, was fabricated and spread. In this study, we selecte...
Education, Science and Technology Department in January 2012, announced the advancement of mathematics education scheme. Select a textbook of storytelling method in policy by this, it is easy to understand the math, and that you can learn happily, was fabricated and spread. In this study, we selected three of the textbook that describes the set to its characteristics the application of storytelling in a textbook of mathematics 13 different middle school that will be used from March 2013. And of research that the textbook is to analyze the reflected reality of storytelling that is part of the advancement scheme of mathematics education content and direction and basic curriculum of current. View by presenting instead I is an object of the present invention. Six components of storytelling in the teaching and learning context that is proposed in the Park's study (2012) are used to analyze. Those are 'Persona', 'empathy', 'analogy', 'aesthetic experience ', 'plot' and 'time'. The data were analyzed storytelling was used to introduce the nature and mathematical concepts in math textbook based on these elements 6. That is looking at the ratio of the presence or absence of reflecting elements of storytelling on teaching and learning context that the data storytelling meets much the elements of storytelling to investigate the characteristics of each textbook. It is expected to provide the information and resources needed to develop methods and materials that can be studied to be interested in conjunction with real life mathematics as a result of this study.
Education, Science and Technology Department in January 2012, announced the advancement of mathematics education scheme. Select a textbook of storytelling method in policy by this, it is easy to understand the math, and that you can learn happily, was fabricated and spread. In this study, we selected three of the textbook that describes the set to its characteristics the application of storytelling in a textbook of mathematics 13 different middle school that will be used from March 2013. And of research that the textbook is to analyze the reflected reality of storytelling that is part of the advancement scheme of mathematics education content and direction and basic curriculum of current. View by presenting instead I is an object of the present invention. Six components of storytelling in the teaching and learning context that is proposed in the Park's study (2012) are used to analyze. Those are 'Persona', 'empathy', 'analogy', 'aesthetic experience ', 'plot' and 'time'. The data were analyzed storytelling was used to introduce the nature and mathematical concepts in math textbook based on these elements 6. That is looking at the ratio of the presence or absence of reflecting elements of storytelling on teaching and learning context that the data storytelling meets much the elements of storytelling to investigate the characteristics of each textbook. It is expected to provide the information and resources needed to develop methods and materials that can be studied to be interested in conjunction with real life mathematics as a result of this study.
스토리텔링의 사전적 의미는 ‘스토리(Story)’와 ‘텔링(Telling)’의 합성어로 말 그대로 ‘이야기하다’라는 의미를 지닌다. 즉, 상대방에게 알리고자 하는 바를 재미있고 생생한 이야기로 설득력 있게 전달하는 행위이다(한국학자료원, 2006).
스토리텔링의 구성 요소 4가지는?
스토리텔링의 구성 요소에 관한 박만구 외(2013)의 연구에 따르면 뛰어난 스토리텔링이 이루어지기 위해서는 일반적으로 메시지, 갈등, 등장인물, 플롯의 4개의 구성요소의 특징이 다음과 같이 포함되어야 한다.
Zazkis & Liljdahl은 수학을 가르칠 때, 학생들의 상상력을 키우고 정서를 함양하며 좀 더 사고할 수 있는 환경을 구축하는데 활용할 수 있는 것은 무엇이라고 하였는가?
수학을 가르칠 때, 학생들의 상상력을 키우고 정서를 함양하며 좀 더 사고할 수 있는 환경을 구축하는데 활용할 수 있는 것은 무엇인가? 학생들이 수학을 더욱 즐겁게 경험하여 오래 기억할 수 있도록 이야기를 활용할수 있는 것은 무엇인가? Zazkis & Liljdahl (2009)은 학생들이 수학적인 활동에 직접 참여하여 스스로 생각하고 탐구하며 수학적인 개념과 아이디어를 바르게 이해할 수 있도록 이야기(story)를 활용할 수 있다고 하였다. 학생이 학습에 대한 호기심을 가지고 적극적으로 참여하여 창의적이고 깊이 있는 사고 과정을 유도하기 위해서는 학습 주체와 학습자를 연결해 줄 매개체가 필요한데 이 역할을 이야기가 할 수 있다(이윤호 외, 2013).
참고문헌 (25)
Bernard, S. C. (2007). Documentary Storytelling: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films, Forcal Press
Burton, L. (2004). Mathematicians as enquirer; Learning about learning mathematics. Dordrecht : Kluwer/Springer
Eills, G. & Brewster, J. (1991). The storytelling handbook for primary teachers, London : Penguin Books
Glynn, S. M., Duit, R., & Thiele, R. B. (1995). Teaching science with analogies: A strategy for constructing knowledge. In S.M. Glynn and R. Duit (Eds.). Learning science in the school: Research reforming practice. Mahwah, NJ : Erlbaum
Neuhauser (1993). P.C. Corporate Legends And Lore: The Power Of Storytellling As A Management Tool. New York : McGraw-Hill
Zazkis, R. & Liljdahl, P. (2009). Teaching mathematics as storytelling. Rotterdam, Taipei : Sense Publisher
강옥기.김수철.이환철 (2013). 수학교육 선진화 방안의 교과서 적용 실태 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A , 52(2), pp.129-147
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.