Since year 2001 to the present time, the aircraft accidents and serious incidents in our country have surpassed 150 occurrences. The Boeing has published the statistical summary of commercial jet airplane accidents annually for the past 10 years on the basis of the occurrence categories defined by t...
Since year 2001 to the present time, the aircraft accidents and serious incidents in our country have surpassed 150 occurrences. The Boeing has published the statistical summary of commercial jet airplane accidents annually for the past 10 years on the basis of the occurrence categories defined by the CICTT(CAST/ICAO Common Taxonomy Team), and the number of occurrences is in order of loss of control(LOC-I), controlled flight into terrain(CFIT) and runway excursion (RE). Like the NTSB and the EASA, when fatal and non-fatal accidents are aggregated, though fatality rate is low, abnormal runway contact(ARC), system/component failure(SCF-PP/NP), ground handling(RAMP) rank high in the CICTT occurrence categories. With the less occurrence frequency, it is difficult to statistically analyze the aircraft accidents in our country, thus customarily the accidents and the serious incidents on aggregate are consolidated, and the statistical analysis is performed. This study categorizes the accidents and serious incidents to the domestic transportation aircraft in the past 10 years according to the CICTT occurrence categories, that is compared with foreign practices, and the implications have been discussed. From years 2001 through 2010, the accidents to the domestic transportation aircraft occurred in order of system failure(SCF-NP), ARC and power plant failure(SCF-PP), and when the accidents and the serious incidents are consolidated and analyzed, it is verified that a distribution appears similar to the European accident occurrence categories defined from 300 accident occurrence data.
Since year 2001 to the present time, the aircraft accidents and serious incidents in our country have surpassed 150 occurrences. The Boeing has published the statistical summary of commercial jet airplane accidents annually for the past 10 years on the basis of the occurrence categories defined by the CICTT(CAST/ICAO Common Taxonomy Team), and the number of occurrences is in order of loss of control(LOC-I), controlled flight into terrain(CFIT) and runway excursion (RE). Like the NTSB and the EASA, when fatal and non-fatal accidents are aggregated, though fatality rate is low, abnormal runway contact(ARC), system/component failure(SCF-PP/NP), ground handling(RAMP) rank high in the CICTT occurrence categories. With the less occurrence frequency, it is difficult to statistically analyze the aircraft accidents in our country, thus customarily the accidents and the serious incidents on aggregate are consolidated, and the statistical analysis is performed. This study categorizes the accidents and serious incidents to the domestic transportation aircraft in the past 10 years according to the CICTT occurrence categories, that is compared with foreign practices, and the implications have been discussed. From years 2001 through 2010, the accidents to the domestic transportation aircraft occurred in order of system failure(SCF-NP), ARC and power plant failure(SCF-PP), and when the accidents and the serious incidents are consolidated and analyzed, it is verified that a distribution appears similar to the European accident occurrence categories defined from 300 accident occurrence data.
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문제 정의
본 연구는 국내 운송용항공기가 ‘01년부터 ’10년까지 과거 10년 동안 발생한 사고 및 준사고를 집계하여 해외 항공기 사고의 CICTT 발생유형과 비교 검토함으로써 이러한 사고-준사고의 통합적 분석이 주는 시사점을 검토하고자 한다.
2장의 각국의 사고 및 준사고 정보를 바탕으로 CICTT 발생유형에 따라 분류한 결과를 소개하였다. 본 연구에서는 Table 3과 같이 서로 다른 조건의 총 5개 사례를 비교 검토함으로써상위 10개의 CICTT 발생유형에 나타나는 상사성을 검토하였다.
본 연구에서는 국내 운송용항공기가‘01년부터 ’10년까지 과거 10년 동안 발생한 사고 및 준사고를 집계하여 해외 항공기 사고의 CICTT 발생유형과 비교 검토함으로써 이러한 사고-준사고의 통합적 분석이 주는 몇 가지 시사점을 도출하고자 한다.
본 연구에서는 이러한 전략적 검토와 별도로 안전정보를 효율적으로 활용할 수 있는 통합적 분석의 유용성을 검토하였다. 각 기관이 개별적으로 수집 분석하는 사고/준사고, 항공안전장애, 항공안전자율보고 등을 표준화된 Taxonomy에따라 통합적으로 분석할 경우 향후 의사결정모델 및 안전위험모델 구성에 필요한 안전정보를 보다 효과적으로 수집할 수 있다.
제안 방법
2장의 각국의 사고 및 준사고 정보를 바탕으로 CICTT 발생유형에 따라 분류한 결과를 소개하였다. 본 연구에서는 Table 3과 같이 서로 다른 조건의 총 5개 사례를 비교 검토함으로써상위 10개의 CICTT 발생유형에 나타나는 상사성을 검토하였다.
상위 10개의 CICTT 발생유형에 나타나는 상사성을 검토하였다.
성능/효과
NTSB 자료는 사망사고뿐 아니라 비사망사고를 포함한 사고통계를 바탕으로 작성되었다. 따라서 보잉사의 자료와는 달리 비행 중 발생빈도가 높은 사고유형인 동력시스템고장(SCF-PP), 비정상활주로접촉(ARC), 비행불능(LOC-I), 시스템고장(SCF-NP)의 순으로 나타났다. 난류(TURB), 지상충돌(GCOL), 램프(RAMP), 조류충돌(BIRD)이 상위에 위치한다.
또한 LOC-I의 경우 CASE A를 통해서 치명도가 가장 높은 발생유형임을 확인할 수 있으며, CASE B(C에서는 9번째)에서 발생빈도가 2번째로 높은 것과 달리 우리나라의 LOC-I 발생유형은 발생빈도가 매우 낮음을 확인할 수 있다.
CASE C : 10년간 약 300여건의 사망/비사망사고를 CICTT 발생유형으로 분류했기에 통계적 안정도가 가장 높다. 본 연구에서 사고/준사고의 통합 분석한 결과를 비교 검토하기에 가장 적합한 사례인 것으로 확인되었다.
으로 통합 분석한 것과 달리 본 연구에서는 서로 다른 조건의 총 5개 사례를 비교 검토함으로써 사고/준사고의 통합 분석이 300여건의 사고데이터를 CICTT 발생유형으로 분류한 유럽연합의 상위 발생유형 5개와 상사성을 가지고 있다는 것을 검토하였다.
후속연구
ICAO의 통합안전관리(Integrated Safety Management) 섹션에서는 ICAO에 보고된전 세계 항공기 사고 및 준사고 데이터를 Table 1의 Occurrence Category(발생유형)에 따라 통계적 상관성을 분석하는 작업을 하고 있다. iSTARS는 이러한 작업을 수행하는 ICAO의 핵심적 데이터베이스이며 향후 안전을 위한 정책적 의사결정의 근거로 활용될 것이다. Fig.
일반적으로 사고/준사고는 경미한 인시던트와 비교해 더 많은 정보량을 갖고 있으며, 사고의 최종단계에 이르는 결정적 단서를 갖고 있는 것으로 알려져 있다. 그러나 항공안전자율보고와 같은 자발안전프로그램(Voluntary Safety Program, VSP)을 통해 수집된 미시적 정보일지라도 사고/준사고 정보와 함께 통합적으로 분석된다면 사고/준사고 정보를 대량으로 확보한 것과 같은 효과를 가질 수 있을 것으로 기대된다. 다음 연구에서는 항공안전정보의 통합적 분석의 유용성을 통계적 방법으로 입증할 계획이다.
그러나 항공안전자율보고와 같은 자발안전프로그램(Voluntary Safety Program, VSP)을 통해 수집된 미시적 정보일지라도 사고/준사고 정보와 함께 통합적으로 분석된다면 사고/준사고 정보를 대량으로 확보한 것과 같은 효과를 가질 수 있을 것으로 기대된다. 다음 연구에서는 항공안전정보의 통합적 분석의 유용성을 통계적 방법으로 입증할 계획이다.
우리나라는 연간 발생한 항공기 사고 빈도가 적기 때문에 지금까지 관례적으로 항공기 사고분석에 준사고를 통합하여 분석해왔다. 이러한 통합 분석의 장점은 준사고가 사고에 이르는 최종단계의 안전방호막(Safety Defence)의 유용성을 확인할 수 있을 뿐 아니라, 향후 확률통계적 분석을 위한 안전위험모델(Safety Risk Model)의 안전정보를 확보할 수 있는 단초가 된다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
최근 국제민간항공기구에서 강조하고 있는 것은?
최근 국제민간항공기구(ICAO)에서는 안전관리를 위한 항공안전 지식정보(Safety Intelligence)의 중요성을 강조하고 있다. 지식정보는 합리적 의사결정의 근거가 되는 지식과 정보의 결합체로 예측을 위한 안전 의사결정모델(Safety Decision Making Model)을 전제로 한다.
항공기 사고분석에 준사고를 통합하여 분석하는 것의 장점은?
우리나라는 연간 발생한 항공기 사고 빈도가 적기 때문에 지금까지 관례적으로 항공기 사고분석에 준사고를 통합하여 분석해왔다. 이러한 통합 분석의 장점은 준사고가 사고에 이르는 최종단계의 안전방호막(Safety Defence)의 유용성을 확인할 수 있을 뿐 아니라, 향후 확률통계적 분석을 위한 안전위험모델(Safety Risk Model)의 안전정보를 확보할 수 있는 단초가 된다.
지식정보가 전제로 하는 것은?
최근 국제민간항공기구(ICAO)에서는 안전관리를 위한 항공안전 지식정보(Safety Intelligence)의 중요성을 강조하고 있다. 지식정보는 합리적 의사결정의 근거가 되는 지식과 정보의 결합체로 예측을 위한 안전 의사결정모델(Safety Decision Making Model)을 전제로 한다. 안전정보(Safety Information)는 이러한 의사결정모델의 입력에 해당하며, 현장의 운영자료(Operational Data)를 바탕으로 안전위험모델(Safety Risk Model)로부터 얻어지는 산출물이다(1).
참고문헌 (8)
John Illson, "ICAO Safety Information Sharing," ICAO ISM Section, 11 Oct. 2010, p.3, p.11.
Corey Stephens et al., "Standardizing International Taxonomies," ISASI Forum Jan. - Mar. 2008, pp. 8-13.
C. Stephens and others, "Standardizing International Taxonomies: Common taxonomy is an indispensable tool to define common safety issues and complementary ways to globally enhance aviation safety" Presented at the ISASI 2007 Seminar, Singapore, August 27-30, 2007.
홍승범 외 2명, "ECCAIRS Data에 의한 한국의 항공사고.준사고에 대한 경향 분석," 한국항행학회논문지 제16권 제4호, 2012년 8월, pp. 687-696.
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