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이종알루미늄합금 FSW 접합부의 피로균열진전 특성
Fatigue Crack Growth Properties of Friction Stir Welded Dissimilar Aluminum Alloys 원문보기

韓國海洋工學會誌 = Journal of ocean engineering and technology, v.27 no.1 = no.110, 2013년, pp.37 - 42  

이원준 (경상대학교 대학원 정밀기계공학과) ,  이효재 ((주)엠스코) ,  김형진 (경상대학교 기계시스템공학과, 해양산업연구소) ,  박원조 (경상대학교 에너지기계공학과, 해양산업연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The presence of a crack can increase the local stress or strain, which can cause inelastic deformation and significantly reduce the life of a component or structure. Therefore, in this study, the fatigue crack growth (FCG) behaviors of friction stir welded Al 2024-T3 and Al 7075-T6 specimens were ex...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 Al 7075-T6와 Al 2024-T3를 이용하여 이종간의 마찰교반용접을 시행하고 피로균열진전 특성과 파면을 관찰함으로써, 공구의 회전하는 방향에 따른 피로균열진전 수명의 차이를 확인하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
알루미늄 합금의 장점은? 알루미늄 합금은 내식성과 강도가 좋으며, 비중이 약 2.7로 연강의 약 1/3의 경합금이므로 공업용이나 상업적으로 널리 사용되고 있지만, 용접성이 나쁘기 때문에 사용에 많은 제약을 받고 있다.
알루미늄 합금의 단점은? 알루미늄 합금은 내식성과 강도가 좋으며, 비중이 약 2.7로 연강의 약 1/3의 경합금이므로 공업용이나 상업적으로 널리 사용되고 있지만, 용접성이 나쁘기 때문에 사용에 많은 제약을 받고 있다.
알루미늄 합금의 문제점을 해결할 수 있는 용접법은? 따라서 이 문제점들을 해결할 수 있을 용접법으로 최근에 주목 받고 있는 마찰교반용접(Friction stir welding, FSW)은 영국의 용접기술연구소에서 1991년에 특허를 출원한 비교적 새로운 공정이며(Kim et al., 2011), 또한 기존의 마찰용접은 원형단면부 재의 접합에 한정된다는 고정관념을 타파한 점에서 많은 주목을 받고 있다.
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참고문헌 (14)

  1. Cho, J.H., Kim, M.H., Choi, J.W., 2012. Application of Friction Stir Welding Processes for Aluminum alloy Boat. Journal of KWJS, 30(2), 135-140. 

  2. Hatamleh, O., Forth, S., Reynolds, A.P., 2010. Fatigue Crack Growth of Peened Friction Stir-Welded 7075 Aluminum Alloy Different load Ratios. Journal of Materials Engineering Performance, 19, 99-106. 

  3. Hong, S.J., Jang, Y.H., Jeong, Y.I., Lee, T.J., Lee, C.G., Kim, S.J., Kim, S.S., 2007. Fatigue Crack Propagation Behavior of Friction Stir Welded 5083-H32 and 6061-T651 Aluminum Alloys. J. Kor. Inst. Met. & Mater, 45(02), 90-100. 

  4. Jang, S.K., Han, M.S., Jeon, J.I., 2007. Effects of Tool Rotation and Transition Speed during Friction Stir Welding of Al 7075-T651 Alloy. Trans. of the KSME (A), 31(14), 532-539. 

  5. Kim, C.O., Kim, S.J., 2011. Effect of welding condition on Tensile Properties of Friction Stir Welded Joints of Al-7075- T651 Plate. Journal of the Korea Society for Power System Engineering, 15(2), 61-68. 

  6. Kim, C.O., Sohn, H.J., Kim, S.J., 2011. Friction Stir Welding of 7075-T651 Aluminum Plates and Its Fatigue Crack Growth Property. Trans. of the KSME (A), 35(10), 1347-1353. 

  7. Lee, H.J., Park, S.H., Park, W.J., 2009. Characteristics of Fatigue Crack Growth for Camshaft Material Applied to High Frequence Induction Treatment. Journal of Ocean Engineering and Technology, 23(3), 46-52. 

  8. Lee, Y.H., Lee, K.C., 2008. Welding/Joining Engineering. Intervision, Korea. 

  9. Lim, M.B., Yoon H.K., Park, W.J., 2002. A study on the X-ray Diffraction Analysis and the Fatigue crack Growth Behavior for the Gas Piping Material. Journal of Ocean Engineering and Technology, 16(3), 54-58. 

  10. Park, K.D., Kim, J.H., Yoon, H.K., Park, W.J., 2001. A study on Fatigue Crack Propagation Behavior Pressure Vessel Steel SA516/70 at High Temperature. Journal of Ocean Engineering and Technology, 15(2), 105-110. 

  11. Park, W.J., Huh, S.C., Park, S.H., 2006. A Study on the Fatigue Characteristics of Al6061-T651 by Shot Peening Velocity. Key Engineering Materials, 326-328 II, 1093-1096. 

  12. Peel, M.J., Steuwer, A., Withers, P.J., 2006. Dissimilar Friction Stir Welds in AA5083-AA6082. Part II: Process Parameter Effects on Microstruecture. Matall. Mater. Trans. A., 37 (7), 2195-2206. 

  13. Sato, Y.S., Kokawa, H., Ikeda, K., Enomoto, M., Jogan, S., Hashimoto, T., 2001. Microtexture in Friction Stir Weld of an Aluminum Alloy. Metallurgical and Materials Transcations, 32A, 941-948. 

  14. Woo, W.C., Choo, Hahn., Brown, D.W., Feng, Z.L., Liaw, Peter. K., 2006. Angular distortion and through-thickness residual stress distribution in the friction stir processed 6061-T6 aluminum alloy. Materials Science and Engineering A, 437, 64-69. 

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