우리나라 초등학교 수학용어의 분석과 비판: 몇 가지 예를 중심으로 An Analysis And Criticism on Mathematics Terminologies Used in Elementary School Mathematics: Focused on Some Examples원문보기
본 연구에서는 먼저 여러 맥락에서 사용하는 '값', '꼭짓점', '높이'에 관해, 그 다음에 지속적으로 사용하지 않는 '겨냥도', '머리셈', '영점 일의 자리/영점 영일의 자리/영점 영영일의 자리', '자릿수', '자연수 부분/소수 부분'에 관해, 마지막으로는 초등학교 교과서/익힘책에서 사용하는 중학교 수학용어 '거리', '수직선', '식의 값'에 관해 논의했다. 이러한 논의를 통해 결론으로 다음의 네 가지를 제안한다. 첫째, 수학용어로서의 '값'을 강조해야 한다. '거리'는 중학교 용어인 바, 초등학교에서는 '높이'를 '선분의 길이'로 통일하는 것을 고려할 필요가 있다. 둘째, 대체 표현이 가능한 '자릿수', '식의 값', '자연수 부분/소수 부분', '각뿔의 꼭짓점/원뿔의 꼭짓점', '머리셈'을 사용하지 않아야 한다. 셋째, '대소수', '진소수'의 사용을 고려할 필요가 있다. 또, '겨냥도'의 사용을 확대할 필요가 있다. 넷째, '수직선'을 초등학교수학용어로 추인하는 것을 고려할 필요가 있다. 또, '소수 첫째 자리', '소수 둘째 자리', '소수 셋째 자리'를 '영점 일의 자리', '영점 영일의 자리', '영점 영영일의 자리'와 동등하게 사용할 수 있어야 한다.
본 연구에서는 먼저 여러 맥락에서 사용하는 '값', '꼭짓점', '높이'에 관해, 그 다음에 지속적으로 사용하지 않는 '겨냥도', '머리셈', '영점 일의 자리/영점 영일의 자리/영점 영영일의 자리', '자릿수', '자연수 부분/소수 부분'에 관해, 마지막으로는 초등학교 교과서/익힘책에서 사용하는 중학교 수학용어 '거리', '수직선', '식의 값'에 관해 논의했다. 이러한 논의를 통해 결론으로 다음의 네 가지를 제안한다. 첫째, 수학용어로서의 '값'을 강조해야 한다. '거리'는 중학교 용어인 바, 초등학교에서는 '높이'를 '선분의 길이'로 통일하는 것을 고려할 필요가 있다. 둘째, 대체 표현이 가능한 '자릿수', '식의 값', '자연수 부분/소수 부분', '각뿔의 꼭짓점/원뿔의 꼭짓점', '머리셈'을 사용하지 않아야 한다. 셋째, '대소수', '진소수'의 사용을 고려할 필요가 있다. 또, '겨냥도'의 사용을 확대할 필요가 있다. 넷째, '수직선'을 초등학교수학용어로 추인하는 것을 고려할 필요가 있다. 또, '소수 첫째 자리', '소수 둘째 자리', '소수 셋째 자리'를 '영점 일의 자리', '영점 영일의 자리', '영점 영영일의 자리'와 동등하게 사용할 수 있어야 한다.
In this paper, firstly, 'value', 'vertices', 'height' are discussed, which are used in the multiple contexts. Then 'sketch', 'mental math', 'zero point oneth place/zero point zero oneth place/zero point zereo zero oneth place', 'number of place', 'natural number part/decimal part' are discussed, whi...
In this paper, firstly, 'value', 'vertices', 'height' are discussed, which are used in the multiple contexts. Then 'sketch', 'mental math', 'zero point oneth place/zero point zero oneth place/zero point zereo zero oneth place', 'number of place', 'natural number part/decimal part' are discussed, which are not used consistently. Finally, middle school mathematics terms 'distance', 'number line', 'the value of the expression' are discussed which are used in elementary school mathematics textbooks/workbooks. From these discussions, the following four suggestions are proposed as conclusions. First, as a mathematical term 'value' and 'distance' should be emphasized. As 'distance' is a middle school term, there is a need to consider the 'height' as 'the length of the line segment' instead of 'distance'. Second, 'number of place' which can be replaced with other suitable term, 'the value of the expression' including 'value of $20{\times}4$', 'natural number part/decimal part', 'vertex of pyramid/vertex of cone', 'mental math' should not be used. Third, there is a need to consider the use of 'mixed decimal' and 'proper decimal'. In addition, there is a need to expand the use of 'sketch'. Fourth, there is a need to consider the confirmation of 'number line' as an elementary school mathematics term. In addition, there is a need to consider to specify that 'decimal first place', 'decimal second place', 'decimal third place' can be used equivalently with 'zero point oneth place', 'zero point zero oneth place', 'zero point zereo zero oneth place' respectively.
In this paper, firstly, 'value', 'vertices', 'height' are discussed, which are used in the multiple contexts. Then 'sketch', 'mental math', 'zero point oneth place/zero point zero oneth place/zero point zereo zero oneth place', 'number of place', 'natural number part/decimal part' are discussed, which are not used consistently. Finally, middle school mathematics terms 'distance', 'number line', 'the value of the expression' are discussed which are used in elementary school mathematics textbooks/workbooks. From these discussions, the following four suggestions are proposed as conclusions. First, as a mathematical term 'value' and 'distance' should be emphasized. As 'distance' is a middle school term, there is a need to consider the 'height' as 'the length of the line segment' instead of 'distance'. Second, 'number of place' which can be replaced with other suitable term, 'the value of the expression' including 'value of $20{\times}4$', 'natural number part/decimal part', 'vertex of pyramid/vertex of cone', 'mental math' should not be used. Third, there is a need to consider the use of 'mixed decimal' and 'proper decimal'. In addition, there is a need to expand the use of 'sketch'. Fourth, there is a need to consider the confirmation of 'number line' as an elementary school mathematics term. In addition, there is a need to consider to specify that 'decimal first place', 'decimal second place', 'decimal third place' can be used equivalently with 'zero point oneth place', 'zero point zero oneth place', 'zero point zereo zero oneth place' respectively.
‘우리나라 초등학교 수학용어’는 우리나라 초등학교 수학에서 사용하는 수학용어를 의미한다. 2007년에 개정한 초등학교 수학과 교육과정(교육인적자원부, 2007a)에 초등학교 수학용어가 별도로 등재되어 있기는 하지만, 우리나라 초등학교 수학 교과서/익힘책에서 그것만 사용하고 있는 것은 아니고, 실제로는 그것을 포함하여 더 많은 수학용어를 사용하고 있다.
꼭짓점은 어디서 만들어진 용어인가?
국어대사전에서 ‘꼭짓점’을 찾으면 수학적 의미만 제시되어 있는 것을 볼 수 있다. 즉, 꼭짓점은 수학 분야에서 만들어진 수학용어이다. 또, 꼭짓점은 교육과정, 편수자료, 대한수학회용어집에 등재되어 있다.
‘문헌 연구’방법을 사용하여 어디에 초점을 맞추어 분석하고 비판하였는가?
본 연구에서는 ‘문헌 연구’방법을 사용하여 다음의 세 가지에 초점을 맞추어 2007 교과서/익힘책을 대상으로 분석․비판한다. 첫째, 교과서/익힘책에서는 수학용어 ‘중심’을 ‘원의 중심’, ‘대칭의 중심’과 같이 사용한다. 이런 식으로 사용하는 몇몇 용어의 정의나 사용에서 다소 혼란스런 모습을 보이고 있는 바, 본 연구에서는 먼저 이러한 용어에 관해 논의한다. 둘째, 교과서/익힘책에서 사용하는 용어 중에는 ‘겨냥도’와 같이 특정한 학년에서만 일시적으로 사용하는 용어가 있다. 이후의 학년에서 그 용어를 사용할 필요가 없기 때문일 수도 있지만, 그 용어를 사용해야 함에도 사용하지 않는 경우도 있다. 본 연구에서는 후자의 경우에 주목하여 이와 같이 지속적으로 사용되지 않는 용어에 관해 논의한다. 셋째, 초등학교 수학용어 중에는 실제로 ‘식의 값’과 같이 중학교 수학에서 정의하거나 사용하는 용어가 있다. 본 연구에서는 이와 같이 중학교 수학에서 정의하거나 사용하지만, 초등학교 수학에서 사용하고 있는 용어에 관해 논의한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.