수학영재들의 뇌선호유형에 따른 문제해결 과정 사례 분석 -Schoenfeld의 문제해결 행동요인을 중심으로- Case Analysis of Problem Solving Process Based on Brain Preference of Mathematically Gifted Students -Focused on the factors of Schoenfeld's problem solving behavior-원문보기
본 연구는 수학영재학생들의 뇌선호유형에 따라 그들이 문제를 해결하는 과정에서 Schoenfeld의 문제해결 행동요인 4가지가 어떻게 활용되고 있는지를 분석하고 이를 통해 수학영재 수업 시 고려해야 될 뇌기능 분화와 관련된 교육적 시사점을 찾아보고자 하는 것이다. 연구 대상자는 BPI검사를 통해 좌, 우뇌별 선호도가 높은 6학년 영재학급 학생 4명이다. 분석 결과 좌뇌선호형 학생들의 경우 객관적이고 논리적인 판단을 좋아하는 좌뇌의 특성이, 우뇌선호형 학생들의 경우 주관적이고 직관적인 판단을 좋아하는 우뇌의 특성이 많이 관찰되었다. 또한 문제해결과정에 나타나는 Schoenfeld의 문제해결 행동요인도 뇌선호유형의 특성에 맞게 서로 다른 것들이 주로 선택되는 것을 확인하였다. 따라서 좌뇌선호형 학생들과 우뇌선호형 학생들이 각각 선택한 문제해결 행동요인을 분석하고 그들에게 상호 보완될 수 있는 문제해결 행동요인을 안내 및 제안해 줌으로써 뇌선호유형별 학생들의 문제해결지도에 활용할 수 있을 것이다.
본 연구는 수학영재학생들의 뇌선호유형에 따라 그들이 문제를 해결하는 과정에서 Schoenfeld의 문제해결 행동요인 4가지가 어떻게 활용되고 있는지를 분석하고 이를 통해 수학영재 수업 시 고려해야 될 뇌기능 분화와 관련된 교육적 시사점을 찾아보고자 하는 것이다. 연구 대상자는 BPI검사를 통해 좌, 우뇌별 선호도가 높은 6학년 영재학급 학생 4명이다. 분석 결과 좌뇌선호형 학생들의 경우 객관적이고 논리적인 판단을 좋아하는 좌뇌의 특성이, 우뇌선호형 학생들의 경우 주관적이고 직관적인 판단을 좋아하는 우뇌의 특성이 많이 관찰되었다. 또한 문제해결과정에 나타나는 Schoenfeld의 문제해결 행동요인도 뇌선호유형의 특성에 맞게 서로 다른 것들이 주로 선택되는 것을 확인하였다. 따라서 좌뇌선호형 학생들과 우뇌선호형 학생들이 각각 선택한 문제해결 행동요인을 분석하고 그들에게 상호 보완될 수 있는 문제해결 행동요인을 안내 및 제안해 줌으로써 뇌선호유형별 학생들의 문제해결지도에 활용할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze selection of factors of Schoenfeld's problem solving behavior shown in problem solving process of mathematically gifted students based on brain preference of the students and to present suggestions related to hemispheric lateralization that should be considere...
The purpose of this study is to analyze selection of factors of Schoenfeld's problem solving behavior shown in problem solving process of mathematically gifted students based on brain preference of the students and to present suggestions related to hemispheric lateralization that should be considered in teaching such students. The conclusions based on the research questions are as follows. First, as for problem solving methods of the students in the Gifted Education Center based on brain preference, the students of left brain preference showed more characteristics of the left brain such as preferring general, logical decision, while the students of right brain preference showed more characteristics of the right brain such as preferring subjective, intuitive decision, indicating that there were differences based on brain preference. Second, in the factors of Schoenfeld's problem solving behavior, the students of left brain preference mainly showed factors including standardized procedures such as algorithm, logical and systematical process, and deliberation, while the students of right brain preference mainly showed factors including informal and intuitive knowledge, drawing for understanding problem situation, and overall examination of problem-solving process. Thus, the two types of students were different in selecting the factors of Schoenfeld's problem solving behavior based on the characteristics of their brain preference. Finally, based on the results showing that the factors of Schoenfeld's problem solving behavior were differently selected by brain preference, it may be suggested that teaching problem solving and feedback can be improved when presenting the factors of Schoenfeld's problem solving behavior selected more by students of left brain preference to students of right brain preference and vice versa.
The purpose of this study is to analyze selection of factors of Schoenfeld's problem solving behavior shown in problem solving process of mathematically gifted students based on brain preference of the students and to present suggestions related to hemispheric lateralization that should be considered in teaching such students. The conclusions based on the research questions are as follows. First, as for problem solving methods of the students in the Gifted Education Center based on brain preference, the students of left brain preference showed more characteristics of the left brain such as preferring general, logical decision, while the students of right brain preference showed more characteristics of the right brain such as preferring subjective, intuitive decision, indicating that there were differences based on brain preference. Second, in the factors of Schoenfeld's problem solving behavior, the students of left brain preference mainly showed factors including standardized procedures such as algorithm, logical and systematical process, and deliberation, while the students of right brain preference mainly showed factors including informal and intuitive knowledge, drawing for understanding problem situation, and overall examination of problem-solving process. Thus, the two types of students were different in selecting the factors of Schoenfeld's problem solving behavior based on the characteristics of their brain preference. Finally, based on the results showing that the factors of Schoenfeld's problem solving behavior were differently selected by brain preference, it may be suggested that teaching problem solving and feedback can be improved when presenting the factors of Schoenfeld's problem solving behavior selected more by students of left brain preference to students of right brain preference and vice versa.
뇌에 관한 의학적 연구는 기원전 1세기 히포크라테스가 좌-우뇌의 독립성을 주장하면서 부터 시작되었다. 1872년 진화론의 개척자인 다윈은 인간과 동물의 감정과 표정이 뇌에 의해 통제된다고 주장하였으며, 1929년 독일의 신경전문의인 한스 버거에 의해 뇌파기록 장치가 처음으로 개발되었다.
1872년 진화론의 개척자인 다윈은 무엇을 주장했는가?
뇌에 관한 의학적 연구는 기원전 1세기 히포크라테스가 좌-우뇌의 독립성을 주장하면서 부터 시작되었다. 1872년 진화론의 개척자인 다윈은 인간과 동물의 감정과 표정이 뇌에 의해 통제된다고 주장하였으며, 1929년 독일의 신경전문의인 한스 버거에 의해 뇌파기록 장치가 처음으로 개발되었다. 1990년 미국의 부시 대통령에 의해 ‘뇌의 시대’가 선포되었고 2013년 미국 오바마 대통령도 ‘뇌 지도’ 작성을 미국의 최대 차세대 프로젝트 중 하나로 지명하였다(중앙일보, 2013).
인식론의 신경 생물학적 고찰 및 수학활동과 관련된 두뇌의 활성화와 관련된 연구의 내용은 무엇인가?
생물학은 지난 20~30년간 유전학, 신경생물학 분야에서 큰 발달을 이루었고 이제 인간의 가장 신비로운 영역으로 남아있던 블랙박스인 ‘뇌’의 비밀을 점차로 벗겨가고 있으며, 최근 인식론의 신경 생물학적 고찰 및 수학활동과 관련된 두뇌의 활성화와 관련된 연구(김연미, 2010)도 진행되고 있다. 그에 따르면 뇌기능 분화에 관한 내용은 대부분 인정된 내용이며, 좌뇌선호형 학생과 우뇌선호형 학생이 문제에 접근하여 해결하는 방식에도 차이가 있다고 한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.