본 연구는 대구 경북 모바일산업의 가치사슬 구조와 발달과정을 밝히고 이를 기반으로 가치사슬 부문별 전 후방연계에 따른 공간성을 분석하였다. 대구 경북 모바일산업의 가치사슬은 크게 인프라, 모바일기기, 플랫폼 및 임베디드 SW 그리고 모바일 콘텐츠 부문으로 구성되며, 이 중에서 모바일기기 부문, 특히 완제품 부문이 주도적인 역할을 수행한다. 이들은 정책적 지원과 삼성과 LG 등 대기업과의 네트워크를 기반으로 발전하였으며, 현재는 소수의 대기업과 다수의 영세 중소업체로 구성된 허브-스포크형 집적지를 형성하고 있다. 대구 경북 모바일산업의 인프라와 모바일기기 부문은 경북 구미, 임베디드 SW와 콘텐츠 개발 부문은 대구에 입지하면서 분산화된 집적화의 형태를 나타내고 있다. 그리고 대구 경북 모바일산업 가치사슬 부문별 전 후방연계의 공간성에 있어서는 인프라와 모바일기기 부문은 지역 내의 업체들과 활발한 전 후방연계를 맺고 있다. 임베디드 SW 부문은 수도권과 전 후방연계가 활발하며, 모바일 콘텐츠 부문의 후방연계는 대구, 전방연계는 수도권과 연계를 맺고 있다.
본 연구는 대구 경북 모바일산업의 가치사슬 구조와 발달과정을 밝히고 이를 기반으로 가치사슬 부문별 전 후방연계에 따른 공간성을 분석하였다. 대구 경북 모바일산업의 가치사슬은 크게 인프라, 모바일기기, 플랫폼 및 임베디드 SW 그리고 모바일 콘텐츠 부문으로 구성되며, 이 중에서 모바일기기 부문, 특히 완제품 부문이 주도적인 역할을 수행한다. 이들은 정책적 지원과 삼성과 LG 등 대기업과의 네트워크를 기반으로 발전하였으며, 현재는 소수의 대기업과 다수의 영세 중소업체로 구성된 허브-스포크형 집적지를 형성하고 있다. 대구 경북 모바일산업의 인프라와 모바일기기 부문은 경북 구미, 임베디드 SW와 콘텐츠 개발 부문은 대구에 입지하면서 분산화된 집적화의 형태를 나타내고 있다. 그리고 대구 경북 모바일산업 가치사슬 부문별 전 후방연계의 공간성에 있어서는 인프라와 모바일기기 부문은 지역 내의 업체들과 활발한 전 후방연계를 맺고 있다. 임베디드 SW 부문은 수도권과 전 후방연계가 활발하며, 모바일 콘텐츠 부문의 후방연계는 대구, 전방연계는 수도권과 연계를 맺고 있다.
This paper was to examine the spatial characteristics on the mobile industry's value chain based on the structure of value chain, the process of development, and the industrial linkages of mobile industry in Daegu-Gyeongbuk region. The mobile industry's value chain in Daegu-Gyeongbuk region consists...
This paper was to examine the spatial characteristics on the mobile industry's value chain based on the structure of value chain, the process of development, and the industrial linkages of mobile industry in Daegu-Gyeongbuk region. The mobile industry's value chain in Daegu-Gyeongbuk region consists of the infrastructure, mobile device, platform & embedded SW, and mobile contents sector. Among these sectors, the leading value chain sector in mobile governance is the mobile device sectors, especially the finished products sector. These sectors have developed by policies as well as networks with large enterprises such as Samsung and LG, and it forms a hub-and-spoke cluster. The infrastructure and mobile device sector are located in Gumi, Gyeongbuk, the embedded SW and mobile contents sectors are located in Daegu, which means decentralized agglomeration. The sectors of infrastructure and mobile device form the strong forward-backward linkages with firms in Daegu-Gyeongbuk region. For the embedded SW sector, the forward-backward linkages are active with firms located in Seoul metropolitan area. For mobile contents sector, the backward linkages are formed with firms in Daegu and the forward linkages are formed with firms in Seoul metropolitan area.
This paper was to examine the spatial characteristics on the mobile industry's value chain based on the structure of value chain, the process of development, and the industrial linkages of mobile industry in Daegu-Gyeongbuk region. The mobile industry's value chain in Daegu-Gyeongbuk region consists of the infrastructure, mobile device, platform & embedded SW, and mobile contents sector. Among these sectors, the leading value chain sector in mobile governance is the mobile device sectors, especially the finished products sector. These sectors have developed by policies as well as networks with large enterprises such as Samsung and LG, and it forms a hub-and-spoke cluster. The infrastructure and mobile device sector are located in Gumi, Gyeongbuk, the embedded SW and mobile contents sectors are located in Daegu, which means decentralized agglomeration. The sectors of infrastructure and mobile device form the strong forward-backward linkages with firms in Daegu-Gyeongbuk region. For the embedded SW sector, the forward-backward linkages are active with firms located in Seoul metropolitan area. For mobile contents sector, the backward linkages are formed with firms in Daegu and the forward linkages are formed with firms in Seoul metropolitan area.
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문제 정의
술적인 연구는 전무하다. 이에 본 연구는 대구・경
북지역 모바일산업을 사례로 대구・경북 모바일산
업의 가치사슬 구조와 발달과정 그리고 가치사슬
의 공간성을 분석하고자 한다.
대상 데이터
용하였다. 그 외 설문조사의 내용을 보완하기 위
하여 모바일산업 가치사슬의 구조와 공간성에 대
한 내용을 위주로 모바일산업에 종사하는 4개의 업체와 모바일산업 관련 지원기관인 대구테크노파
크 모바일융합센터 및 디지털산업진흥원의 연구원
4명을 대상으로 하여 2012년 8월 17일~2012년
10월 12일에 걸쳐 심층면담조사를 실시하였다.
본 연구에 사용된 주된 자료는 주로 설문조사와
심층인터뷰조사 결과이다. 설문조사는 대구・경북
심층인터뷰조사 결과이다. 설문조사는 대구・경북
의 전체 423개 모바일 업체를 대상으로 경북테크 노파크가 2011년 12월 1일~31일에 걸쳐 수행한
156개 업체의 자료(36.9%)3)를 데이터베이스로 사
용하였다. 그 외 설문조사의 내용을 보완하기 위
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