최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.6, 2013년, pp.2780 - 2787
이지현 (영동대학교 작업치료학과) , 남택길 (대전보건대학교 물리치료학과)
This research was conducted to find out the relation between sensory processing ability and Interpersonal Problem of university students. The subjects were 177 university students whose curricula were similar. The researchers made the subjects fill out the Adolescent/Adult sensory profile and Korean...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
감각처리능력에 문제가 있는 사람들이 겪는 어려움은? | 감각처리능력에 문제가 생기면 생리학적 반응, 행동, 정서, 인지, 감각운동 영역의 발달과 일상생활에서의 기능적인 능력에도 영향을 줄 수 있고[3,5,6], 지적수준과 사회계층에 관계없이 일어나고, 모든 연령에 고루 분포하고 있다[7]. 이러한 문제가 있는 사람들은 환경에 적응하는 것이 어렵고, 혼란스러운 사회적 행동으로 나타나는데[8,9], 성인의 경우 타인의 말이나 행동, 사회적 분위기를 잘 파악하지 못해서 느리게 반응하거나 본인의 의도와는 다르게 행동하여 대인관계나 사회생활에 어려움을 겪게 된다[4]. 이러한 것들은 주위 사람들에게 개인적인 성격이나 취향의 문제로 받아들여지기 때문에 사회생활에 어려움을 반복하게 된다[10]. | |
감각처리는? | 감각처리는 중추신경계 내에서 감각을 효과적으로 받아들여서 조절, 통합, 조직화하여 행동으로 반응하는 능력이다[1]. 감각통합은 뇌의 무의식적인 처리 과정으로 감각에 의해 감지된 정보를 조직화하여 학습과 사회적인 행동으로 사용하기 위한 기초를 만드는 능력이다[2]. | |
감각통합은? | 감각처리는 중추신경계 내에서 감각을 효과적으로 받아들여서 조절, 통합, 조직화하여 행동으로 반응하는 능력이다[1]. 감각통합은 뇌의 무의식적인 처리 과정으로 감각에 의해 감지된 정보를 조직화하여 학습과 사회적인 행동으로 사용하기 위한 기초를 만드는 능력이다[2]. 감각처리 능력은 행동하고, 환경을 구성하고, 선택 할 때 영향을 주기 때문에[3], 감각처리능력과 그 사람의 행동 및 환경적 구성은 상호 연관성이 있으며, 개인과 환경 사이의 교량역할을 하며, 다양한 방법으로 발달하게 된다[4]. |
M. H. Park, K. M. Kim. The necessity for adult's sensory processing evaluating tool and the introduction of adolescent/adult sensory profile. The journal of Korean academy of sensory integration, Vol. 4, No. 1, pp. 1-12, 2006.
K. M. Kim, J. M. Kim, J. S. No, S. H. Park, Y. Y. You, M. Y. Jang, Y. H. Choi, J. S. Choi. Sensory and Integration and the Child. pp. 3-12. KoonJa. Seoul. 2006.
Dunn W. The sensations of everyday life: empirical, theorical and pragmatic considerations. Am J Occup Ther, Vol. 55, No. 6, pp. 608-620. 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.5014/ajot.55.6.608
Brown CE, Dunn W. Adolescent/Adult Sensory profile, San Antonio; A Harcourt Assessment Co, 2002.
H. R. Kwon, et al., Building bridges through sensory intelgration. Yeong Mun Publishing Company. 2005.
Yack E, Aquillia P, Sutton S. Building bridges 2nd Las Vegas: Sensory resources. 2002.
Pohl P. S., Dunn W, Brown C. The role of sensory processing in the everyday lives of older adults. Occup Ther J Rese, Vol. 23, No.3, pp. 99-106, 2003.
J. Y. Shin, H. J. Shin, H. H. Jo. The Correlation Between Sensory Processing Skills and Behavior Characteristics for Preschoolers. The Journal of Korean academy of sensory integration, Vol. 3. No. 1. pp. 1-13, 2005.
Case-smith J, Bryan T. The effects of occupational therapy with sensory integration emphasis on preschool-age children with autism. Am J Occup Ther, Vol. 53, No. 5, pp. 489-497, 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.5014/ajot.53.5.489
Cohn E. S., Cermark S. A. Including the family perspective in sensory integration outcomes research. Am J Occup Ther, Vol. 52, No. 1, pp. 540-546, 1997.
J. D. Choi, J. K Kim, T. Y. Lee. Relationship between sensory processing styles and personality, The journal of Korean society of occupational therapy, Vol. 18, No 1, pp. 23-30, 2010.
Hofmann, S. G., Bitran. Sensory-processing sensitivity in social anxiety disorder: Relationship to harm avoidance diagostic subtypes. Journal of Anxiety Disorders, Vol. 21, No 7, pp. 944-954, 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.12.003
Jerome, E. M., Liss, M. Realtionships between sensory processing style, adult attachment and coping. Personality and Individual Differences, Vol. 38, No 8, pp. 1341-1352, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2004.08.016
Liss, M., Timmel, L., Baley, K., Killingsworth, P. Sensory processing sensitivity and its relation to parental bonding, anxiety, and depression. Personality and Individual Differences, Vol. 19, No 6, pp. 641-658, 2005.
Heider, F. The Psychology of International Relations, New York, Harper & Row Publisher, 1964.
S. H. Lee. Peer Crowd Affiliation, Close Friendship, and Interpersonal Problems in Adolescents with Depressive-Conduct Disorder. Department of Psychology, The Graduate School of Ajou University, 2010.
J. D. Kang. The correlation between LCSI and IIP-C. Counseling psychology major graduate school of education Kyunsung university, 2006.
H. S. Kim. Study on intro-extroversion, cognitive style and interpersonal relationship in college students. Dept. of educational psychology the graduate school of education Ewha Womans University, 1998.
Cho, Y. S. The effects of social competence enhancement program on self-efficacy and interpersonal relations of middle school students from single-parent families. Psychology major graduate school education Kyunsung University, 2004.
Sullivan, H. S. The interpersonal theory of psychiatry. New York: W. W. Horton, 1953.
Rook, K. The negative side of social interaction: Impact on psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 46, No 5, pp. 1097-1108, 1984. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.46.5.1097
E. H. Choi. Effects of Child Abuse and Parenting Attitudes on Relationship in Early Adulthood Intimate. Dept. of administration the graduate school Kyonggi University, 2002.
H. J. Kang. The Relationship between Interpersonal Relation Disposition and College Life Adjustment. Department of Counseling Psychology The Graduate School of Education Hankuk University of Foreign Studies, 2009.
K. A. Lee, H. H. Chung. Effects of stress, self-esteem and student-teacher relationship on adolescent school adjustment. Korean J Couns Psychother, Vol. 11, No 2, pp. 213-226, 1999.
H. D. Lee. The practice of human relationship training. Seoul: Chungang Attitude Publishing Co. 1992.
S. L. Lee. The Effect of the realtionships improvement program for college students' relationships improvement through MBTI. Unpublished master's thesis, Keimyeong University, Daegu, 2000.
Ryff, C. D., Singer, B. The contours of positive human health. Psychological Inquiry, Vol. 9, No 1, pp. 1-28, 1968. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15327965pli0901_1
Kangan, J. Galen's prophency: Temperament in human nature. New York: Basic Books. 1994.
S. H. Cho, W. S. Choi. Psychodynamic art therapy of the college for human relationship problem. Korea J. Art Therapy, Vol. 14, No 2, pp. 257-293, 2007.
E. J. Kang. A study on related factors of sensory processing skills of handicapped children and sensory processing skills of their mothers. Health public graduate school in choong-nam university, Daejeon, Korea. 2010.
Elman JB., Johnson MH. Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development, Cambriges, MA: MIT Press, 1966.
Bundy AC, Lane SJ, Murray EA. Sensory integration: Theory and practice 2nd ed, Phiadelphia: FA. Davis, 2002.
Dunn W, Brown CE. Factor analysis on the Sensory Profile from a national sample of children without disabilities. Am J Occup Ther, Vol. 51, pp. 490-495, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.5014/ajot.51.7.490
Dunn W. The impact of sensory processing abilities on the daily lives of young children and their families: A conceptual model. Infants Young Child, Vol. 9, No 4, pp. 23-35, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/00001163-199704000-00005
Kientz MA, Dunn W. A comparison of the performance of children with autism on the Sensory Profile. Am J Occup Ther, Vol. 51, pp. 530-537, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.5014/ajot.51.7.530
Kim J-K, Choi J-D, Lee T-Y. The Study of Adult Sensory Processing. The Journal of Korean academy of sensory integration, Vol. 15, No. 3, pp. 117-125, 2007.
Erikson, E.H. Identity: Youth and crisis. New York: Norton, 1968.
Y. H. Kim, Y. K. Jin, Y. R. Jo, J. H. Kwon, S. H. Hong, E. Y. Park. Korean inventory of interpersonal problems manual. pp. 11-96. Hakjisa. Seoul. 2002.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.