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NTIS 바로가기보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.7 no.2, 2013년, pp.205 - 216
조경원 (고신대학교 의료경영학과) , 류지혜 (고신대학교 대학원 보건과학과) , 김은숙 (고신대학교 대학원 보건과학과) , 김수동 (고신대학교 대학원 보건과학과)
In this paper, we investigated and analyzed influence of tobacco countermarketing advertisements on university students' attitudes about smoking. For the investigation and analysis, we made up a questionnaire twice before and after watching antitobacco advertisements using the same questionnaire. We...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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2010년 19세 이상 성인 남자의 흡연율은? | 우리나라 성인남성 흡연율은 지난 20년간 꾸준히 감소하였지만 OECD Health Data 2012(15세 이상)에 따르면 OECD 회원국 중 가장 높은 수치 (40.8%)를 유지하고 있으며[1], 19세 이상 성인 남자의 흡연율은 2010년 현재 48.3%이다. 20대의 흡연율은 남자가 40. | |
담배회사 타겟 마케팅의 주요 대상은? | 대학생은 청소년기에서 성인으로 넘어가는 단계이며, 새로운 환경을 경험하고 영향을 받는다. 이러한 대학생은 담배회사 타겟 마케팅의 주요 대상이 된다. 또한 국내 담배시장은 빠르게 성장하여 2011년에는 3조 8000억원에 이르고 엄청난 금액이 마케팅에 사용되고 있다[7]. | |
국내 담배시장은 빠르게 성장하여 엄청난 금액을 마케팅에 사용하고 있는데 이와 반대로 금연정책은 어떤 것들이 추진되고 있는가? | 1995년 국민건강증진법 제정으로 시작된 본격적인 금연정책은 2005년 5월 16일 담배규제기본협약 (Framework Convention on Tobacco Control)을비준함에 따라 담배규제를 위한 가격 및 조세정책, 간접흡연 노출로부터의 보호정책, 담배제품의 성분 및 공개에 관한 규제, 담배제품의 포장 및 라벨 규제, 담배광고·판촉·후원 규제, 금연 교육·홍보 및 금연프로그램의 활성화 등을 추진해 오고 있다. 특히 우리나라에서는 금연교육 홍보 및 금연 프로그램의 활성화를 위해 학교, 사업장, 군대, 지역사회등 다양한 영역에서의 금연상담과 교육 프로그램을 마련하여 실시하고 있으며, 2005년부터는 어린이, 중·고등학생(청소년), 대학생, 군인, 여성 등 목표 집단을 세분화하여 TV광고 및 프로그램, 인터넷, 모바일, 콘서트, 포스터, 리플렛 등 다양한 매체를 활용한 금연캠페인을 전개하고 있다[8]. |
OECD Health Data(2012).
Smoking Survey results of the first half of 2011, Ministry of Health and Welfare.
S.I. Kim, G.S. Kim, K.J. Jo(2012), Alcohol intake, smoking, and 2nd to 4th digit ratio of university students, Journal of academiaindustrial technology, Vol.13(9);3983-3990.
S.S. Ahn, C.S. Kim, S.H. Choi(2012), Influence of Depression, Anxiety and Stress-Coping Aspect upon Smoking Desire of Undergraduates, according to Their Lifestyles, Journal of health service management, Vol.6(1);207.
R. Murphy-Hoefer, A. Hyland, C. Rivard(2010), The Influence of Tobacco Countermarketing Ads on College Students' Knowledge, Attitudes, and Beliefs, Journal of American College Health, Vol.58(4);373-381.
General Bureau of Statistics(2010), the total population survey.
Financial Supervisory Service's electronic information disclosure system.
K.S. Cho(2006), FCTC and Tobacco Control Policy in Korea, Health and Welfare Forum, pp.7-23.
K.H. Chang(2005), A Study on Public Advertisement Message Effect for the Sound Drinking, Master's thesis of YonSei University, pp.33-34.
http://www.facebook.com/media/set/?seta.113 314115427739.22264.109287049163779&type3.
D.W. Kim(2010), The Influences of Tobacco Companies' Anti-smoking Advertisements on Advertising Effect and the Corporate Images upon to the Message Types, Doctoral dissertation of Soongsil University, p.49.
R. Murphy-Hoefer, A. Hyland, C. Higbee(2008), Perceived Effectiveness of Tobacco Countermarketing Advertisements Among Young Adults, American journal of health behavior, Vol.32(6);725-734.
L. Biener, G. McCallum-Keeler, A.L. Nyman(2000), Adults' response to Massachusetts anti-tobacco television advertisements: impact of viewer and advertisement characteristics, Tobacco control, Vol.9(4);401-407.
L.K. Goldman, Glantz S.A.(1997), Evaluation of anti-smoking advertising campaigns, Journal of the American Medical Association, Vol.279(1);772-777.
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