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전기철도 집전장치의 아크량에 따른 비디오 이미지 분석
Video Image Analysis in Accordance with Power Density of Arcing for Current Collection System in Electric Railway 원문보기

전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.62 no.9, 2013년, pp.1343 - 1347  

박영 (High-speed Railroad Infrastructure Systems Research Team, KRRI) ,  이기원 (High-speed Railroad Infrastructure Systems Research Team, KRRI) ,  박철민 (High-speed Railroad Infrastructure Systems Research Team, KRRI) ,  김재광 (High-speed Railroad Infrastructure Systems Research Team, KRRI) ,  전아람 (High-speed Railroad Infrastructure Systems Research Team, KRRI) ,  권삼영 (High-speed Railroad Infrastructure Systems Research Team, KRRI) ,  조용현 (Metropolitan Transportation Research Center, KRRI)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents an analysis methods for current collection quality in catenary system by means of video image based monitoring system. Arcing is the sparking at the interface point between pantograph and contact wire when the electric trains have traction current values at speed. Percentage of a...

주제어

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문제 정의

  • 그러나 검측 시스템이 고가이며 사용이 어렵기 때문에 현재 비디오를 이용하여 육안으로 확인하는 시스템이 철도 전반에 사용되고 있다. 본 논문에서는 비디오 이미지를 이용한 전차선과 팬터그래프 간 이선시 발생되는 아크의 밀도를 분석하였다. 전차선과 팬터그래프 간 이선아크의 밀도는 비디오 이미지와의 비교를 위해 아크 검출기를 이용하여 측정하였다.
  • 아크의 밀도는 빛의 크기에 따라 표현되어 단위는 μW/cm2이다. 본 논문에서는 아크 센서는 표준화된 물리량 측정 센서가 아니므로 신뢰성 있는 아크량 분석을 위해 아크량의 밀도를 나타내도록 교정하였으며 검증시험 방법은 논문에 보고된바 있다[7]. 아크 검출기의 물리량 교정을 위해 자외선 영역에서 교정된 램프를 사용하여 시간에 광량 오차를 최소화 하였다.
  • 전라선 이선아크 검측 시험 이미지 분석 결과 이선아크는 밀도가 커질수록 발생 시간도 높아졌으며 비디오 이미지의 아크 발생 범위도 커졌다. 본 논문에서는 아크의 밀도를 비디오 이미지를 이용한 팬터그래프와 전차선간의 거리에 따른 아크 발생 밀도 측정법을 제안하였다. 집전상태 비디오 모니터링은 설치가 쉽고 정밀한 교정이 필요하지 않아 현재 팬터그래프와 전차선간 모니터링에 광범위하게 활용되고 있다.
  • 본 논문에서는 전라선 아크 발생 결과를 비디오 이미지와 비교하였으나 향후 아크 발생에 따른 비디오 이미지의 화소수를 이미지를 처리하여 이를 수치화 한다면 자동화된 방법으로 비디오 이미지를 이용하여 아크 발생 밀도와 시간 획득이 가능하리라 사료된다. 또한 통계적인 데이터 획득을 위해 다양한 구간에서의 시험이 필요하겠다.
  • 본 논문에서는 전차선과 팬터그래프 간 비접촉에 따라 발생되는 아크의 밀도를 분석하여 아크의 크기에 따라 발생하는 이미지를 분석하는 것이다. 아크의 밀도는 빛의 크기에 따라 표현되어 단위는 μW/cm2이다.
  • 그러나 현재 이선아크 검측 시스템과 센서 이외에 아크 밀도를 측정하는 단순화된 방법은 보고된바 없다. 본 논문에서는 전차선과 팬터그래프 간 이선시 발생되는 아크의 비디오 이미지를 분석하였다. 또한 아크 발생시의 비디오 이미지를 이용하여 아크 밀도와 비디오 이미지와의 비교를 통해 아크의 크기에 따라 발생하는 이미지를 순차적으로 분석하였다.
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참고문헌 (12)

  1. Y. Park, S. Y. Kwon, J. M. Kim, "Reliability Analysis of Arcing Measurement System Between Pantograph and Contact Wire", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 61, No. 8, pp. 1216-1220, 2012. 08. 

  2. T. Kobayasi, Y. Fujihasi, T. Tsuburaya, J. I. Satoh, Y. Oura, Y, Fujii, "Current collecting performance of overhead contact line-pantograph system at 425 km/h", Electrical Engineering in Japan, Vol. 124, Issue 3, pp. 73-81, 1998. 08. 

  3. EN 50317:2001, "The European Standard, Railway applications-Current collection systems- Requirements for and validation of measurements of the dynamic interaction between pantograph and overhead contact line", 2001. 

  4. T. Hayasaka, M. Shimizu, "Study on Mean to Detecting Ultraviolet Rays at Optical Measurement of Contact Loss," 2008 Annual Meeting Record IEE Japan, No.5-098, pp. 156-157 . 2008. 3. 

  5. K. Nezu, T. Hayasaka, F. Tanamoto, "Fundamental Examination of UV-Optocal Type Contact Loss Measurement Equipment," 2008 Annual Meeting Record IEE Japan, No.5-098, pp.158-159 , 2008. 3. 

  6. IEC 62486:2010, "International Standard, Railway applications-Current collection systems- Technical criteria for the interaction between pantograph and overhead line", 2010. 

  7. Y. Park, Y. H. Cho, S. Y. Kwon, K. W. Lee, W. You, "Development of an Arc Detector Assessment System by Loss of Contact Between Pantograph and Contact Wire in Electric Railway", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 60, No. 11, 2011. 11. 

  8. "Development of Interface Technology on Vehicle/ Track and Pantagraph/Catenary for High Speed Train", KRRI research report, 2010. 

  9. H. K. Na, Y. Park, Y. H. Cho, K. W. Lee, H. J. Park, S. Y. Oh, J. T. Song, "Characteristic Measurement by a Real-time Data Acquisition System in Overhead Contact Wire", Journal of the Korean Institute of Electrical and Electronic Material Engineers, Vol. 20, No. 3, pp. 281-285, 2007. 3. 

  10. S. Y. Oh, Y. Park, Y. H. Cho, K. W. Lee, S. Y. Kwon, H.. C. Kim, J. T. Song, "Measurement techmology analysis for current ratio characteristic assessment of catenary", 2010 Spring Conference of The Korean Society for Railway, pp. 1918-1923, 2010. 7. 

  11. Y. Park, Y. H. Cho, H.. C. Kim, S. Y. Kwon, I. C. Kim, W. S. Choi, "The Technology of Measurement System for Contact Wire Uplift", 2009 Spring Conference of The Korean Society for Railway, pp. 900-904, 2009. 5. 

  12. Y. Park, Y. H .Cho, K. Lee, H. S. Jung, H. Kim, S. Y. Kwon, H. J. Park, "Development of an FPGA-based Online Condition Monitoring System for Railway Catenary Application", WCRR 2008, I.2.1.1, 2008. 

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