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수서고속철도 전차선로의 설치조건의 따른 집전상태 분석
Analysis of Current Collect Performance Depending on Installation Condition of Overhead Contact Line in Suseo High Speed Line 원문보기

전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.66 no.4, 2017년, pp.727 - 732  

나경민 (Dept. of Railway System Engineering, University of Science & Technology) ,  박영 (Dept. of Railway System Engineering, University of Science & Technology) ,  이기원 (Dept. of Railway System Engineering, University of Science & Technology) ,  조용현 (High-Speed Railroad Research Center, Korea Railroad Research Institute) ,  권삼영 (High-Speed Railroad Research Center, Korea Railroad Research Institute) ,  박철민 (High-Speed Railroad Research Center, Korea Railroad Research Institute)

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This paper describes the dynamic characteristics depending on installation condition between a pantograph and an OCL (Overhead Contact Line) on a new high speed line in Korea. The current collection performance between the pantograph and the OCL was tested during train operation from Suseo to Jije s...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 최근 국내에서 개통된 수서고속철도 전차선로의 집전성능 판단을 위한 이선아크를 검측하였다. 특히 300km/h 운행 중 발생되는 아크와 전차선로의 설치 구간의 특성을 분석하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
고속철도는 어떻게 운행되고 있는가? 현재까지의 전철설비는 가공전차선로 (Overhead Contact Line)가 가장 일반적인 구조이며, 국내 고속철도인 경부, 호남 및 수서고속철도에 가공전차선로 방식이 적용되었다[4]. 가공전차선로는 전차선, 조가선, 드로퍼, 금구류, 장력조정장치 등 다양한 부품으로 구성된다[5]. 집전설비인 팬터그래프와 직접적으로 접f되며, 시공구조에 따라 2중 또는 3중의 오버랩 구간과 곡선부, 건넘선 구간 등 시공구조가 다양하다[6,7].
이선아크 검출기는 무엇을 판단하기 위하여 사용하는가? 시설물 검증을 위한 집전성능 시험은 전철전력 항목의 습동 모니터링, 아크 측정이 있으며, 철도시설의 설계 또는 차량의 최고속도까지 증속시키면서 시험한다[11]. 최근 보고된 전차선로 집전성능 검증을 위한 이선아크 검출기는 아크지속시간을 검출하여 아크의 크기를 판단하고 또한 아크발생 위치를 기록하여 전차선로의 동적 설치상태를 판단하고 있다[12,13]. 그러나 아크 발생 시시공구조 특성에 따라 반복적인 아크가 발생될 수 있으나 현재까지 이에 대한 보고는 되지 않고 있다.
국내 적용된 가공전차선로 방식을 구성하고 있는 요소들은 무엇인가? 현재까지의 전철설비는 가공전차선로 (Overhead Contact Line)가 가장 일반적인 구조이며, 국내 고속철도인 경부, 호남 및 수서고속철도에 가공전차선로 방식이 적용되었다[4]. 가공전차선로는 전차선, 조가선, 드로퍼, 금구류, 장력조정장치 등 다양한 부품으로 구성된다[5]. 집전설비인 팬터그래프와 직접적으로 접f되며, 시공구조에 따라 2중 또는 3중의 오버랩 구간과 곡선부, 건넘선 구간 등 시공구조가 다양하다[6,7].
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참고문헌 (16)

  1. S. S. Kim, C. S. Park, Y. J. Han, "Technical Trend of Japanese Track Inspection Measuring System", Spring Conference of The Korean Society of Mechanical Engineers, pp. 1109-1111, 2005.05 

  2. S. Y. Oh, S. H, Park, Y. Park, Y. H. Cho, J, T, Song, "Analysis of dynamic/electric characteristic assessment system implementation technology for overhead contact lines", Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 1174-1179, 2009, 11. 

  3. H, W, Cho, J, S, Bang, H, S, Han, H, K, Sung, D, S, Kim, B, H, Kim, "Status of Advanced Tecnhologies and Domestic Researches for Development of Korean Next Generation Maglev", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, vol. 57, No. 10, pp. 1767-1776, 2008. 10. 

  4. Y. Park, K. Lee, "Analysis on Installation Condition According to Dynamic Characteristics for Overhead Catenary System", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 65, No. 9, pp. 1605-1609, 2016. 

  5. EN 50317:2001, "The European Standard, Railway applications-Current collection systems-Requirements for and validation of measurements of the dynamic interaction between pantograph and overhead contact line", 2001. 

  6. K, Lee, H, Jung, Y, Park, H, R, Cho, S, S, Lee, "Development of Section Insulator with Improved Wear Characteristics, The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers Vol. 62, No. 11, pp. 1633-1639, 2013. 

  7. C. H. Chang, K, Lee, S, Y, Kwon, Y, H, Cho, "Consideration of a Selection Technique for Allowable tolerance standard on the Catenary System", Spring Conference of the Korean Society for Railway, pp. 2316-2323, 2009, 11. 

  8. IEC 62486 : 2010, "International Standard, Railway applications-Current collection systems-Technical criteria for the interaction between pantograph and overhead line", 2010 

  9. T. Kobayasi, Y. Fujihasi, T. Tsuburaya, J. I. Satoh, Y. Oura, Y, Fujii, "Current collecting performance of overhead contact line-pantograph system at 425 km/h", Electrical Engineering in Japan, Vol. 124, Issue 3, pp. 73-81, 1998. 08. 

  10. Korean Standard, "Implementation Guidelines of a Comprehensive Test Run for Railway", Ministry of Land, Infrastructure, and Transport, 2014.3. 

  11. G. C. Yun, B, G, Eom, N. G. Heo, Y. S. Lee, "A Study on the Safety Enhancement of Railway depending on the Result Review of Comprehensive Running Test", Spring Conference of the Korean Society for Railway, A297, 2014. 

  12. H. J. Kim, Y. Park, Y. H. Cho, C. J. Cho, I. C. Kim, "Development of Image Processing Technology for Interaction between Pantograph and Overhead Contact Wire", Journal of the Korean institute of electronic material engineers, Vol. 22, pp. 1084-1088, 2009. 

  13. Y. Park, C. Park, K. Lee, S. Y. Kwon, "Implement of Dynamic Performance Measurement System Between Pantograph and Contact wire in Tunnel", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers Vol. 61, No. 11, pp. 1732-1736, 2012.11. 

  14. Y. Park, Y. H. Cho, S. Y. Kwon, K. W. Lee, W. You, "Development of an Arc Detector Assessment System by Loss of Contact Between Pantograph and Contact Wire in Electric Railway", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 60, No. 11, pp. 2171-2175, 2011. 11. 

  15. Y. Park, S. Y. Kwon, J. M. Kim, "Reliability Analysis of Arcing Measurement System Between Pantograph and Contact Wire", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 61, No. 8, pp. 1216-1220, 2012. 

  16. As-built drawing, "New Construction of Overhead Contact Line of Suseo High Speed Line", Korea Rail Network Authority, 2016, 12. 

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