$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

가정내 인성교육을 위한 부모 역할 지원 방안 탐색
Policy Study on Parents Support for Character Education within Family 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.31 no.4 = no.124, 2013년, pp.65 - 82  

이현아 (서울대학교 생활과학연구소) ,  진미정 (서울대학교 아동가족학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focuses on the roles of family and parents as primary environments for character education of children and adolescents, examines surrounding micro and macro environments in a bioecological model, and explores parent support methods for restoring character education in family. For this stu...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
최근 인성교육의 중요성이 강조되고 있는 이유는? 최근 청소년들의 집단 따돌림이나 학교폭력 문제로 인해 인성교육의 중요성이 새삼 강조되고 있다. 지나친 학업성취 중심의 교육이나 학업 만능주의에서 비롯된 인성교육의 쇠퇴가 오늘날의 청소년 문제의 원인이라는 진단이 대두되었기 때문이다. 경쟁을 통한 입시위주의 학력 신장에만 몰두한 불균형적인 교육의 결과는 여러 부정적 지표를 통해 우리 청소년들이 어느 정도 위기에 처해 있는지를 보여주고 있다.
가정교육의 어려움에 대한 아동청소년차원의 문제에는 어떤 것들이 있는가? 아동청소년차원의 문제로 드러난 것은 빈곤한 청소년 놀이문화, 욕설이 보편화된 또래문화, 발달단계상 특성(중학교 시기 : 절정의 반항기) 등이 발견되었다. 청소년들의 욕설문화는 매우 심각한 수준으로 욕설이 일상화되어 있는 상태이다.
아동과 청소년의 인성 함양을 위한 부모와 가정의 역할을 정립하고 지원 하는 것이 중요한 이유는? 아동과 청소년의 올바른 인성 함양을 위해서는 가정, 학교, 사회의 역할이 모두 중요하지만 그 중에서도 가정의 역할이 일차적으로 중요하다는 것은 학자들이나 전문가들이 동의하는 바이다. 인간과 사회에 대한 기본적인 신뢰감이 형성되고, 기초적인 생활습관과 규범에 대한 사회화가 이루어지는 일차적인 장이 가정이기 때문이다. 따라서 아동과 청소년의 인성 함양을 위한 부모와 가정의 역할을 정립하고 지원 하는 것은 매우 중요하다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Bae, J. & Lee, M.(1988). The Reality of Korean education. Seoul: Kyoyookbook. 

  2. Bronfenbrenner, U.(1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge: Harvard Univ. Press. 

  3. Center for Family-School Partnership Policy Research at Seoul National University.(2012). Family meal education manual. Incheon Metropolitan City Office of Education & Ministry of Education and Science Technology. 

  4. Choi, S., Kim, H., & Jeon, S.(2011). A study on children's education and school engagement of parents. Korean Educational Development Institute. 

  5. Kim, B.(2012). Resolution of school violence: Brain development and emotional compathy capacity improvement of the adolescent. Center for Family-School Partnership Policy Research at Seoul National University 7th Forum sourcebook. 

  6. Kim, K., An. S., Jang. S., Kim. M., & Choi. D.(2009). A cross-national comparison study on life pattern of children and youth. National Youth Policy Institute. 

  7. Kim, M.(2005). Human and language: Between instinct and capacity. Seoul: Pagijong Press. 

  8. Lee, D.(2007). A study on parents culture: Focusing on a support to children's education. Korean Educational Development Institute. 

  9. Lee, H. A.(2012). Necessity and method of linkage between family policy and parents support policy. Journal of Korean Home Management Association , 30(5), 149-161. 

  10. Lee, J.(2004). New educational sociology introduction, Seoul: Dongmunsa. 

  11. Lee, S. M., Chang, Y. E., Park, J. Y.(2011). A study on effective early childhood and elementary character education through family-school partnership: Based on parents' satisfaction and needs. Journal of Korean Home Management Association, 29(4), 35-47. 

  12. Lee, Y. et al.(2012). Home education and character education. The Korean Home Management Association 52th Fall Conference sourcebook, 39-63. 

  13. Lickona, T.(2004). Character matters: how to help our children develop good judgment, integrity, and other essential virtues. NY: Simon and Schuster. Yu, B. et al. translation(2006). Reality of character education. Seoul: Yangseowon. 

  14. Mary Gorden(2009). Roots of empathy: Changing the world child by child. NY: The Experiment. Mun, H. translation(2010). Roots of empathy. Seoul: Shanti. 

  15. Ministry of Education and Science Technology(2012). Character Education Survey. 

  16. Ministry of Gender Equality & Family(2012a). 2011 Youth Life in Korea. 

  17. Ministry of Gender Equality & Family(2012b). 2012 Best Family Friendly Management casebook. 

  18. Ministry of Gender Equality & Family.(2011). 2010 International Survey Youth's Values. Ministry of Gender Equality & Family. 

  19. Mun, Y.(2012). Now we need a happiness education with parents. Center for Family-School Partnership Policy Research at Seoul National University 1st Forum sourcebook. 

  20. Munhwailbo(2009). Obama "Learn Korean education fever". 2009.03.11. 

  21. National Information Society Agency.(2011). 2011 Internet Addiction Survey. National Information Society Agency. 

  22. National Youth Policy Institute.(2009). Youth Key Compentency Survey. National Youth Policy Institute. 

  23. National Youth Policy Institute.(2010). Youth Key Compentency Survey. National Youth Policy Institute. 

  24. OECD(2006). Society at a glance. 

  25. OECD(2011). Average annual working time. 

  26. Ok, S., Chin, M., Lee, M., Seo, H., Park, H., Jung, H., & Cha, S.(2012). Policy study on engagement of family and society for character education of child and youth. Ministry of Education and Science Technology. 

  27. Park, J.(2012). Character education and home education. The Korean Home Management Association 52th Fall Conference sourcebook, 3-14. 

  28. Park, Y.(2012). Korean relationship of parents-children: The effects on study and happiness of youth. Center for Family-School Partnership Policy Research at Seoul National University 1st Conference sourcebook. 

  29. The National Institute of the Korean Language.(2011). Korean Teenager's Language Use and Attitude Survey. The National Institute of the Korean Language. 

  30. Yonsei University Social development and Policy Research Institute.(2010). Result report about Korean children and youth happiness index and a cross-national comparison study. Yonsei University the Institute for Social development and Policy Research. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로