[국내논문]실생활 연계형 스토리텔링 수학 교과서 개발 -도형의 방정식 단원을 중심으로- Developing the mathematics model textbook based on storytelling with real-life context - Focusing on the coordinate geometry contents -원문보기
본 연구는 실생활과 연계된 소재를 사용한 스토리텔링 수학 교과서의 도형의 방정식 단원 개발 사례에 대한 논의를 목적으로 한다. 이를 위하여 먼저 실생활 연계형 스토리텔링 교과서의 의미를 규정하고, 개발된 스토리의 개요와 차시별 개발 사례를 논의한다. 본 연구에서는 실생활 연계형 스토리텔링 교과서를 학생들의 현실 또는 실생활과 연관이 있는 상황을 스토리의 소재로 사용하여 수학적 개념들을 탐구하고 정리하는 활동들로 구성된 교과서로 정의한다. 개발된 스토리텔링 기하 교과서는 지도와 삼각자라는 실생활 소재를 이용하였는데, 지도는 좌표평면 단원 구성에, 삼각자는 직선의 방정식 단원 구성에 사용되었다. 스토리의 흥미를 높이기 위해 선생님과 두 학생, 그리고 악당의 대결구도로 이야기를 전개했다. 개발된 모델 교과서의 타당성을 검증하기 위해 적용 실험을 시행하였다. 연구에 참여한 서울 시내의 한 자율형 사립 고등학교 학생 25명 중 17명이 사전과 사후 설문 조사에 응답하였다. 학생들의 답변은 스토리텔링을 접목시킨 기하 교과서가 학습에 도움이 되었고, 지도와 삼각자와 같은 실생활 도구가 관련된 수학 개념의 이해를 도왔지만, 개발된 스토리텔링 교과서의 스토리는 개선될 필요가 있음을 시사하였다.
본 연구는 실생활과 연계된 소재를 사용한 스토리텔링 수학 교과서의 도형의 방정식 단원 개발 사례에 대한 논의를 목적으로 한다. 이를 위하여 먼저 실생활 연계형 스토리텔링 교과서의 의미를 규정하고, 개발된 스토리의 개요와 차시별 개발 사례를 논의한다. 본 연구에서는 실생활 연계형 스토리텔링 교과서를 학생들의 현실 또는 실생활과 연관이 있는 상황을 스토리의 소재로 사용하여 수학적 개념들을 탐구하고 정리하는 활동들로 구성된 교과서로 정의한다. 개발된 스토리텔링 기하 교과서는 지도와 삼각자라는 실생활 소재를 이용하였는데, 지도는 좌표평면 단원 구성에, 삼각자는 직선의 방정식 단원 구성에 사용되었다. 스토리의 흥미를 높이기 위해 선생님과 두 학생, 그리고 악당의 대결구도로 이야기를 전개했다. 개발된 모델 교과서의 타당성을 검증하기 위해 적용 실험을 시행하였다. 연구에 참여한 서울 시내의 한 자율형 사립 고등학교 학생 25명 중 17명이 사전과 사후 설문 조사에 응답하였다. 학생들의 답변은 스토리텔링을 접목시킨 기하 교과서가 학습에 도움이 되었고, 지도와 삼각자와 같은 실생활 도구가 관련된 수학 개념의 이해를 도왔지만, 개발된 스토리텔링 교과서의 스토리는 개선될 필요가 있음을 시사하였다.
The purpose of this study was to discuss the example that developed geometry model textbook based on storytelling using real-life context. To achieve this purpose, we first elaborated the meaning of the textbook based on storytelling with real-life context, and then we discussed the outline of the s...
The purpose of this study was to discuss the example that developed geometry model textbook based on storytelling using real-life context. To achieve this purpose, we first elaborated the meaning of the textbook based on storytelling with real-life context, and then we discussed the outline of the story and the summary of each lesson. This study defined the storytelling textbook with real-life context as the textbook consisting of activities that explored and organized mathematical concepts by using real-life situations as materials of stories. The geometry textbook we developed employed two real-life materials, a map and a set square: we used a map for the coordinate geometry and a set square for the equation of a line. To attract students' interest, we introduced confrontation between a teacher and two students and a villain. We implemented experimentation with the textbook based on storytelling in order to verify its validity. The participants were 25 students that were enrolled in a high school in Seoul. Among them, 17 participants were surveyed. Students' answers from the survey questionnaire suggested that the geometry textbook we developed based on storytelling helped them learn mathematics and that the instruments such as a map and a set square helped them understand mathematical concepts. However, their opinion implied that the story of the textbook needed to be improved so that the story reflected more realistic contexts that were familiar with students.
The purpose of this study was to discuss the example that developed geometry model textbook based on storytelling using real-life context. To achieve this purpose, we first elaborated the meaning of the textbook based on storytelling with real-life context, and then we discussed the outline of the story and the summary of each lesson. This study defined the storytelling textbook with real-life context as the textbook consisting of activities that explored and organized mathematical concepts by using real-life situations as materials of stories. The geometry textbook we developed employed two real-life materials, a map and a set square: we used a map for the coordinate geometry and a set square for the equation of a line. To attract students' interest, we introduced confrontation between a teacher and two students and a villain. We implemented experimentation with the textbook based on storytelling in order to verify its validity. The participants were 25 students that were enrolled in a high school in Seoul. Among them, 17 participants were surveyed. Students' answers from the survey questionnaire suggested that the geometry textbook we developed based on storytelling helped them learn mathematics and that the instruments such as a map and a set square helped them understand mathematical concepts. However, their opinion implied that the story of the textbook needed to be improved so that the story reflected more realistic contexts that were familiar with students.
수학은 실생활에서의 활용과 응용보다는 주로 논리적이고 추상적인 방법으로 교과서에 제시되고 학생들에게 가르쳐져 왔는데 그 결과는 어떠한가?
지금까지의 수학은 실생활에서의 활용과 응용보다는 주로 논리적이고 추상적인 방법으로 교과서에 제시되고 학생들에게 가르쳐졌다. 이러한 수학 교수는 학생들의 흥미를 떨어뜨리고, 학생들이 수학을 자신들과는 동떨어진 것으로 간주하여 수학을 기피하고 어렵게 여기곤 했다. 하지만 수학의 실용성과 유용성이 강조되기 시작하면서, 수학을 실생활과 관련시켜 가르치자는 주장이 제기되었다.
스토리텔링은 무엇의 합성어인가?
영어에서 스토리텔링(storyteling)은 ‘스토리(story)’와 ‘텔링(teling)’의 합성어로, 이야기를 만들거나 이를 남에게 표현, 전달하는 행위를 의미한다. 여기에서 스토리를 지칭하는 이야기는 ‘처음-중간-끝’의 구조를 가지고, 그 내용의 사실성과 허구성을 막론하고 성립하며, 흥미를 이끌어내기 위해 여러 가지 정보들이 일정한 질서로 재구성되는 특징을 지닌다.
수학을 실생활과 관련시켜 가르치자는 주장이 제기된 이유는?
이러한 수학 교수는 학생들의 흥미를 떨어뜨리고, 학생들이 수학을 자신들과는 동떨어진 것으로 간주하여 수학을 기피하고 어렵게 여기곤 했다. 하지만 수학의 실용성과 유용성이 강조되기 시작하면서, 수학을 실생활과 관련시켜 가르치자는 주장이 제기되었다.
신현성, 한혜숙 (2009). 한국과 미국의 교과서 체제 비교분석, 한국학교수학회논문집, 12(2), 309-325.
우정호 (2000). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울:서울대학교출판부
정인철, 안희정 (2008). 제7차 교육과정 중학교 수학교과서에 실린 문장제 문제의 분석, 한국학교수학회논문집, 11(1), 117-132
Balakrishnan, C. (2000). Teaching secondary school mathematics through storytelling (Unpublished master's thesis). Simon Fraser University, Burnaby, BC, Canaca.
De Lange, J & Verhage, H. B. (1987). Math A and its achievement testing. Proceedings of the 11th International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 3, 243-248.
National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Zazkis, R., & Liljedahl, P. (2008). Teaching mathematics as storytelling. Rotterdam: Sense Publishers.
이 논문을 인용한 문헌
저자의 다른 논문 :
활용도 분석정보
상세보기
다운로드
내보내기
활용도 Top5 논문
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다. 더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.