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[국내논문] 콘크리트 포장의 내구성 향상을 위한 양생제 시공기술 최적화 연구
A Study on the Optimization of Curing Technology for Improving Properties of Concrete Pavement 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.15 no.5 = no.61, 2013년, pp.11 - 20  

박권제 (한국도로공사 교통본부) ,  류성우 (한국도로공사 도로교통연구원) ,  김형배 (한국도로공사 도로교통연구원) ,  주영민 (중앙대학교 공과대학 사회기반시스템공학부) ,  조윤호 (중앙대학교 공과대학 사회기반시스템공학부)

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PURPOSES : This study is to suggest time to spray curing compound, the amount of curing compound, and the number of times to spray curing compound based on indoor tests. METHODS : Based on the literature review, two methods are used in this study, One is test for water retention of concrete curing m...

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문제 정의

  • 현재 다양한 양생방법들이 사용되고 있으나, 양생제를 이용한 방법이 효율적이고 비용이 적게 든다는 장점이 있다. 본 연구에서는 시멘트 콘크리트 포장의 장기적인 내구성 확보를 위하여 양생제 살포시기, 살포량, 횟수 등을 평가하는 방법과 그 기준을 정량화하고자 한다.
  • ACI에서는 일반 콘크리트 배합뿐만 아니라 다양한 혼합물(플라이애시 배합, 초속경 시멘트 등)을 고려하여 1차 Fogging, 2차 양생제 살포, 3차 습윤포 양생의 절차로 규정되어 있다(ACI, 2001). 배합이 다른 콘크리트의 건조수축이나 블리딩 수의 발현정도 등이 서로 다르다는 점을 고려하여 배합별 차별화된 양생방법을 제시한 것이다. 각 주에서는 콘크리트 포장 시공 초기의 건조수축 균열방지와 장기강도의 증진을 위해 환경적 특성을 고려한 적정 양생제 살포량를 적용하고 있다.
  • 본 연구에서는 수분증발량, 마모저항성 실험을 통해 양생제 살포 방법(살포시기, 살포량, 살포횟수)에 따른 콘크리트 성능평가에 대해서 연구를 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
양생제를 이용한 방법의 장점은? 따라서 시공초기단계에 공기 중에 노출된 넓은 표면을 최대한 빠르고 적절하게 관리해야 할 것이다. 현재 다양한 양생방법들이 사용되고 있으나, 양생제를 이용한 방법이 효율적이고 비용이 적게 든다는 장점이 있다. 본 연구에서는 시멘트 콘크리트 포장의 장기적인 내구성 확보를 위하여 양생제 살포시기, 살포량, 횟수 등을 평가하는 방법과 그 기준을 정량화하고자 한다.
탄산화 반응 실험의 원리는? 탄산화 반응 실험은 콘크리트의 수화반응과정에서 표면의 알칼리성 성분인 수산화칼슘이 이산화탄소와 반응하여 탄산화합물 및 그 밖의 물질로 분해되는 것을 측정하는 원리이다(KS F 2596, 2009). KS F 2596의 탄산화 깊이 실험방법에 준하여 실험한 결과, 양생 초기에는 탄산화 반응을 하였으나, 양생이 진행되면서 시간에 따라 탄산화 반응량이 적어지다, 28일 양생한 콘크리트시편에서는 거의 반응이 일어나지 않았다.
슬립폼 페이브 기술을 활용하면 하루에 약 600m의 콘크리트 포장을 타설할 수 있다는 것이 의미하는 것은? 예를 들어, 슬립폼 페이브 기술을 활용하면 하루에 약 600m의 콘크리트 포장을 타설할 수가있다. 이는 2차로 기준으로 약 4,800㎡에 해당하는 표면적이 외부환경에 노출됨을 의미한다. 따라서 시공초기단계에 공기 중에 노출된 넓은 표면을 최대한 빠르고 적절하게 관리해야 할 것이다.
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참고문헌 (24)

  1. ACI, Guide to Curing Concrete, ACI 308R-01, 2001. 

  2. ASTM C156, Standard Test Method for Water Retention by Concrete Curing Materials, 2005. 

  3. ASTM C944, Standard Test Method for Abrasion Resistance of Concrete or Mortar Surfaces by the Rotating-Cutter Method, 2005. 

  4. ASTM C1202, Standard Test Method for Electrical Indication of Concrete's Ability to Resist Chloride Ion Penetration, 2005. 

  5. ASTM C1585, Standard Test Method for Measurement of Rate of Absorption of Water by Hydraulic-Cement Concretes, 2004. 

  6. FHWA, Guide For Curing Of Portland Cement Concrete Pavements, 2006. 

  7. Highway Agency, Manual of Contract Documents for Highway Works Volume 1 Specification for Highway Works, Series 1000, 2006. 

  8. Kim YoungDoo, Application Study on Admixture and Curing Materials for Durability Cocnrete Pavement, 2010. 

  9. Korea Expressway Corporation, Specification for Highway Works (Civil Engineering Part), 1998 

  10. Korea Expressway Corporation, Specification for Highway Works (Civil Engineering Part), 2005. 

  11. Korea Expressway Corporation, Specification for Highway Works (Civil Engineering Part), 2009. 

  12. KS F 2405, Standard Test Method for Compressive Strength of Concrete, 2010. 

  13. KS F 2406, Standard Test Method for Water Retention of Concrete Curing Material, 2009. 

  14. KS F 2408, Method of Test for Flexural Strength of Concrete, 2010. 

  15. KS F 2414, Method of Test for Bleeding of Concrete, 2010. 

  16. KS F 2424, Testing Method for Length Change of Mortar and Concrete, 2010. 

  17. KS F 2730, Testing Method for Rebound Number to Conclude Compressive Strength of Concrete, 2008. 

  18. KS F 2437, Testing Method for Dynamic Modulus of Elasticity, Rigidity and Dynamic Poisson's Ratio of Concrete Specimens by Resonance Vibration, 2008. 

  19. Lee MinKyung, A Study on the Abrasion Resistance Evaluation Method and Mix Design of Interlocking Concrete Block for Highway, 2011. 

  20. Ministry of Construction Transportation, Standard for Concrete, 2003. 

  21. Ministry of Land, Infrastructure, Transportation and Tourism, Standard of Reinforced Concrete, JASS 5, 1997. 

  22. Ministry of Land, Transportation and Maritime Affairs, Standard of Production and Construction for Cement Concrete Pavement, 2009. 

  23. Texas Department of Transportation, Pavement Design Guide, 2008. 

  24. Yang, Sung-Chul, Ahn, Nam-Shik, Choi, Dong-Uk, Kang, Seong- Min, "Drying Shrinkage of Concretes according to Different Volume-Surface Ratios and Aggregate Types, KSRE, Volume 6-4, pp.109-121, 2004. 

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