2012 여수세계박람회 준비의 실효성 평가: 교통대책을 중심으로 Appraisal of the Effectiveness of Preparation for International Exposition Yeosu Korea 2012: Focusing on the Transport Management Measures원문보기
2012년 5월 12일부터 8월 12일까지 전라남도 여수시에서 2012여수세계박람회가 개최되었다. 105개국 및 10개 국제기구가 참가한 이번 대회의 관람객은 820만 명에 이른다. 본 연구는 여수엑스포 준비의 실효성을 평가하였다. 교통 분야를 중심으로 교통대책의 수립과 집행과정에서 나타난 특이사항을 파악하여 향후 우리나라에서 개최되는 대규모 국제행사에 시사점을 주고자 하였다. 본 연구를 통해 제시된 주요 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대규모 국제행사의 교통대책을 수립할 때는 개최지역의 지리적 특성과 교통수단의 통행저항을 적절하게 반영해야 한다. 둘째, 중앙정부와 지자체의 업무분장을 명확히 하여 이로 인한 갈등과 예산낭비 및 교통대책의 비효율을 예방해야 한다. 셋째, 교통운영의 일관성을 유지하고 교통안내의 효율성을 확보해 관람객의 혼란과 불편을 최소화 시켜야 한다. 넷째, 교통대책의 대외적 객관성과 합리성을 확보해야 하고 이를 토대로 시기적절한 예산조달이 이루어지도록 해야 한다.
2012년 5월 12일부터 8월 12일까지 전라남도 여수시에서 2012여수세계박람회가 개최되었다. 105개국 및 10개 국제기구가 참가한 이번 대회의 관람객은 820만 명에 이른다. 본 연구는 여수엑스포 준비의 실효성을 평가하였다. 교통 분야를 중심으로 교통대책의 수립과 집행과정에서 나타난 특이사항을 파악하여 향후 우리나라에서 개최되는 대규모 국제행사에 시사점을 주고자 하였다. 본 연구를 통해 제시된 주요 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대규모 국제행사의 교통대책을 수립할 때는 개최지역의 지리적 특성과 교통수단의 통행저항을 적절하게 반영해야 한다. 둘째, 중앙정부와 지자체의 업무분장을 명확히 하여 이로 인한 갈등과 예산낭비 및 교통대책의 비효율을 예방해야 한다. 셋째, 교통운영의 일관성을 유지하고 교통안내의 효율성을 확보해 관람객의 혼란과 불편을 최소화 시켜야 한다. 넷째, 교통대책의 대외적 객관성과 합리성을 확보해야 하고 이를 토대로 시기적절한 예산조달이 이루어지도록 해야 한다.
International Exposition Yeosu Korea 2012 was held from May 12th 2012 to August 12th 2012 in New Port area of Yeosu-city, Jeollanam-do, Korea. 105 Nations and 10 international organizations participated in this mega event, and the total number of visitors amounts to 8.2 million. This study appraises...
International Exposition Yeosu Korea 2012 was held from May 12th 2012 to August 12th 2012 in New Port area of Yeosu-city, Jeollanam-do, Korea. 105 Nations and 10 international organizations participated in this mega event, and the total number of visitors amounts to 8.2 million. This study appraises the effectiveness of preparation for Yeosu Exposition. The main focus of this study is not on criticizing the problems that occurred in the transport measures. Instead, it looks at the current aspects of establishment and execution process and suggests how they can be applied differently in future transport management for international mega events held in Korea. The suggestions of this study are as follows. First, when establishing transport management plans for international mega events, the geographical features and trip resistance of the venue must be taken into consideration. Second, tasks should be distributed distinctly between the central government and the local government in order to prevent any dissension or inefficiency. Third, transport management needs to be consistent and transport guidance should be efficient in an effort to minimize visitor inconvenience. Last, transport management must be regarded as objective and rational from the outside view and the budget should follow timely based on this account.
International Exposition Yeosu Korea 2012 was held from May 12th 2012 to August 12th 2012 in New Port area of Yeosu-city, Jeollanam-do, Korea. 105 Nations and 10 international organizations participated in this mega event, and the total number of visitors amounts to 8.2 million. This study appraises the effectiveness of preparation for Yeosu Exposition. The main focus of this study is not on criticizing the problems that occurred in the transport measures. Instead, it looks at the current aspects of establishment and execution process and suggests how they can be applied differently in future transport management for international mega events held in Korea. The suggestions of this study are as follows. First, when establishing transport management plans for international mega events, the geographical features and trip resistance of the venue must be taken into consideration. Second, tasks should be distributed distinctly between the central government and the local government in order to prevent any dissension or inefficiency. Third, transport management needs to be consistent and transport guidance should be efficient in an effort to minimize visitor inconvenience. Last, transport management must be regarded as objective and rational from the outside view and the budget should follow timely based on this account.
엑스포는 올림픽, 월드컵과 더불어 세계 3대 국제행사로 일컬어지며 체육행사와 달리 중앙정부에서 주최하고 각 국가단위로 참석하는 행사이다. 국제박람회기구(BIE)에서 주관하는 엑스포는 5년마다 개최되는 등록엑스포와 등록엑스포 사이에 개최되는 인정엑스포 등 두 가지가 있다.
여수엑스포 유치 이후 중앙정부, 전라남도, 여수시, 여수시 의회, 시민단체 등이 수차례 교통에 대한 대책 회의를 연 이유는 무엇인가?
중앙정부, 전라남도, 여수시, 여수시의회, 시민단체 등이 수차례 대책회의를 열었다. 이는 대규모 국제행사를 인구 30여만 명의 지방도시에서 개최한 사례가 없기 때문이다. 더욱이 단기간도 아닌 93일간의 국제행사를 교통의 오지로 불려온 여수에서 시행한다는 것은 커다란 부담으로 작용하였다.
여수세계박람회의 광역교통 대책에서 가장 아쉬운 점은 무엇이었나?
광역교통 대책에서 가장 아쉬운 점은 교통수단별 분담률을 조정하여 합리적인 수송 분담 구조를 이끌 정책과 노력이 부족했던 것이며, 도시교통 대책에서는 국제행사의 본질을 지원하기보다는 여수지의 지역발전을 우선하는 정책이 수립된 점이다. 이것은 결국 컨트롤 타워의 부재가 야기한 중앙정부와 지자체의 비효율적인 역할분담으로 귀결된다.
참고문헌 (11)
안강기, "여수엑스포와 도시교통", 도시문제, Vol. 522, 2012.
여수시, 2012여수세계박람회 교통대책협의회 자료, 2010.
여수시, 2012여수세계박람회 개최 대비 시내권 교통대책수립 및 도로운영체계 기본.실시설계, 2012.
여수시청 교통행정과, 2012여수세계박람회 수송대책 자료, 2012.8.
2012여수세계박람회조직위원회, 2012여수세계박람회 기본계획, 2008.
2012여수세계박람회조직위원회, 2012여수세계박람회 행사중 교통운영대책 수립 연구, 2008.
2012여수세계박람회조직위원회, 2012여수세계박람회 교통대책 추진상황, 2010.
2012여수세계박람회조직위원회, 2012여수세계박람회 도로교통 안내체계 구축 기본 및 실시 설계, 도로교통 정보체계 구축 기본설계, 2011.
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