$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

소셜 네트워크 서비스 활용이 협력 학습에 미치는 효과
Effects of Utilization of Social Network Service on Collaborative Learning 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.18 no.11, 2013년, pp.241 - 254  

신진 (단국대학교 교양기초교육원) ,  전은화 (단국대학교 교양기초교육원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 소셜 네트워크 서비스협력학습에 활용할 때 학습 과정에 어떠한 영향을 미치는 지를 밝히는데 있었다. 본 연구의 대상은 소셜 네트워크 서비스 유형에 따라 1) 카카오톡 2) 페이스북, 3) 카카오톡과 페이스북 동시 활용, 그리고 4) 소셜 네트워크 서비스를 활용하지 않은 집단으로 구분하였다. 네 집단 모두 사전 검사에서 모바일 효능감, 진로 결정 자기 효능감, 수업 흥미도에 있어서 차이가 없는 것으로 나타났다. 사후 검사에서는 협력 능력 평균 점수에 있어서 카카오톡을 이용하거나 카카오톡과 페이스북을 동시에 활용한 집단이 페이스북을 이용하거나 소셜 네트워크 서비스를 활용하지 않은 집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 페이스북에서 생성된 메시지 분석 결과는 카카오톡과 페이스북을 동시에 활용한 집단이 페이스북만을 활용한 집단보다 많은 메시지 생성 뿐 아니라 평균 메시지를 읽는 수, 댓글 수, '좋아요' 클릭 수에 있어서 현저히 높은 것으로 나타나 이러한 통계적 의미를 뒷받침하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyse the effects of social network service on the collaborative learning. Four groups were categorized depending on the use of different types of the social network services - Kakao Talk, Facebook, both Kakao Talk and Facebook, and unused group. A preliminary test ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
소셜 네트워크 서비스는 어떻게 정의되어 있는가? 소셜 네트워크 서비스(Social Network Service)라는 용어는 사회적 관계망 서비스, 소셜네트워킹서비스(Social Networking Service), 소셜 네트워크 시스템(Social Network System), 소셜네트워크사이트(Social Network Sites)라는 용어와 함께 사용되기도 한다[18]. 특정 시스템 내에서 자신의 공개적 프로필을 구성하고, 연결망을 공유하는 사용자 목록이나 다른 사람들에 의해 생성된 연결망을 공유할 수 있는 웹기반 서비스[19] 라고 정의되어 있다. 본 연구에서는 우리나라의 위키피디아에 등록되어 있는 소셜 네트워크 서비스라는 용어를 사용하였으며, 때로 SNS로 축약하여 기술하였다.
사회적 구성주의 측면에서 학습이란 무엇인가? 사회적 구성주의 측면에서 바라보았을 때, 학습이란 구성원들간의 끊임없는 대화와 실행의 공유로부터 얻어진 사회적 결과물이라고 할 수 있다[1]. 구성원들이 함께 협력하여 지식을 구성했을 때 독자적으로 수행할 때 보다 지식 습득을 촉진할 뿐 아니라 그 결과물의 질도 우수하다고 할 수 있다[2].
카카오톡의 장점은 무엇인가? 페이스북의 주요한 특징은 채팅기능을 가지고 있기는 하지만 대부분 비실시간으로 상호작용이 이루어지며, 담벼락 기능 등을 통해 유사한 관심을 가지고 있는 참여자들간의 정보 공유가 가능하다는 점이다. 카카오톡의 장점은 실시간 상호작용을 통해 구성원간 즉각적인 의견 공유와 합의가 가능하다는 점이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. J. S. Brown , and P. Duguid, "Organizational learning and communities-of-practice: toward a unified view of working, learning, and innovation," Organization Science, Vol.2, No.1, pp.40-57, February 1991. 

  2. C. Aplin, "Collaboration as an Online Learning Tool Examined Through Socio-Cultural Activity Theory," World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, Vol.2008, No.1, pp.3581-3585, November 2008. 

  3. S. C. McLoughlin , and J. Luca, "A learner-centered approach to developing team skills through web-based learning and assessment," British Journal of Educational Technology, Vol.33, No.5, 571-582, March 2002. 

  4. A. A. Gokhale, "Collaborative learning enhances critical thinking," Journal of Technology Education, Vol.7, No.1, Fall 1995, http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v7n1/gokhale.jte-v7n1.html?refSawos.Org 

  5. M. Baker, T. Hansen, R. Joiner , and F. Traum, "The role of grounding in collaborative learning tasks. Collaborative learning: Cognitive and computational approaches," Collaborative Learning: Cognitive and Computational Approaches, Elsevier Science/Pergamon, 31-63, 1999. 

  6. W. Shin, and W. Suh, "An analysis of discussion environment and group size in online discussion activities using Social Networking Analysis," Journal of Educational Technology, Vol.28, No.4, pp.757-779, December 2012. 

  7. J. Lee, "A study of knowledge management strategy using SNS," Proceedings of the Korean Society of Computer Information Conference, Vol.20, No.1, pp.251-253, January, 2012. 

  8. N. B. Ellison, C. Steinfield , and C. Lampe, "The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.12, No.4, 1143-1168, August 2007. 

  9. R. J. Fouser, "From CMS to SNS: exploring the use of Facebook in the social constructivist paradigm," Applications and the Internet (SAINT), 2010 10th IEEE/IPSJ International Symposium, pp.221-224, July 2010. 

  10. M. Vergeer, and B. Pelzer, "Consequences of media and Internet use for offline and online network capital and well-being. A causal model approach," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.15, No.1, pp.189-210, November 2009. 

  11. Y. Liu, and Y. Tsai, "The impact of social networking services(SNS) on college students' social relationship," International Journal of Arts and Commerce, Vol.1, No.4, pp.1-10, September 2012. 

  12. N. Callaghan, and M. Bower, "Learning through social networking sites-the critical role of the teacher," Educational Media International, Vol.49, No.1, pp.1-17, April 2012. 

  13. S. Kim, "The Influence of Social Network Learning Environment on Learning Outcomes by Learners' Psychological Characteristics," Journal of Educational Technology, Vol.28, No.4, pp.707-728, December 2012. 

  14. H. Cho, G. Gay, B. Davidson , and A. Ingraffea. "Social networks, communication styles, and learning performance in a CSCL community," Computers, and Education, Vol.49, No.2, pp.309-329, September 2007. 

  15. S. Park, D. Oh, , and B. G. Lee, "Analyzing user satisfaction dactors for instant messenger-based mobile SNS," Future Information Technology. Springer Berlin Heidelberg, pp.280-287, June 2011. 

  16. T. I. Han, "Learning satisfaction comparison between information technology supported education and normal face-to-face learning in technology class," Academic Conference Proceedings of WEI International European, 14-17, Zagreb, Croatia, pp.3-8, October 2012. 

  17. D. A. Schon, "The reflective practitioner: How professionals think in action," NY: Basic Books, 1983. 

  18. wikipedia. http://wikipedia.org/ 

  19. D. M. Boyd , and N. B. Ellison, "Social network sites: Definition, history, and scholarship," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.13, No.1, pp.210-230, December 2007. 

  20. F. Gao, T. Zhang , and T. Franklin, "Designing asynchronous online discussion environments: Recent progress and possible future directions," British Journal of Educational Technology, June 2012, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8535.2012.01330.x/full. 

  21. J. Yoon, and J. Yim, "The Market positioning analysis of social network services," Korean journal of broadcasting, Vol.26, No.3, pp.416-457, Winter 2012. 

  22. P. Dillenbourg, "What do you mean by collaborative learning?," Collaborative-learning: Cognitive and computational approaches, Oxford: Elsevier, 1999. 

  23. L. Vygotsky, "Mind in society: The development of higher psychological processes," Cambridge: Harvard University Press, 1978. 

  24. J. Bruner, "Vygotsky: An historical and conceptual perspective," Culture, communication, and cognition: Vygotskian perspectives, London: Cambridge University Press, 1985 

  25. A. A. Gokhale, "Collaborative learning enhances critical thinking," Journal of Technology Education, Vol.7, No.1, Fall 1995, http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v7n1/gokhale.jte-v7n1.html?refSawos.Org 

  26. S. Lee, and D. Kim, "The effects of collaborative reflection-supporting tools on problem solving performance and process in computer supported collaborative learning environments," Journal of Educational Technology, Vol.19, No.1, pp.131-159, March 2003. 

  27. C. A. Orchard, G. A. King, , and M. B. Bezzina, "Assessment of interprofessional team collaboration scale (AITCS): development and testing of the instrument," Journal of Continuing Education in the Health Professions, Vol.32, No.1, 58-67, Winter 2012. 

  28. P. Heller, and M. Hollabaugh, "Teaching problem solving through cooperative grouping. Part 2: Designing problems and structuring groups," American Journal of Physics, Vol.60, No.7, 637-644, July 1992. 

  29. A. Bandura, "Social foundations of thought and action : a social cognitive theory," Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1986. 

  30. B. J. Zimmerman , and A. Bandura, "Self-motivation for academic attainment: the role of self-efficacy beliefs and personal goal setting". American Educational Research Journal, Vol.29, No.3, pp.663-676, Fall 1992. 

  31. G. Im, "Self-efficacy in Group Investigation Collaborative Learning," Educational Theory and Practice, Vol.16, No.2, pp.19-36, August 2011. 

  32. N. E. Betz , and G. Hackett, "A Self-efficacy approach to the career development of women," Journal of Vocational Behavior, Vol.18, pp.326-339, June 1981. 

  33. T. Kim, and K. Lee, "The mediating effect of career decision making self-efficacy in the relation between Narcissism and career decision level in college students," Asian journal of education, Vol.13, No.4, pp.123-141, December 2012. 

  34. D. Compeau , and C. Higgins, "Computer self-efficacy: Development of a measure and initial test," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, pp.189-211, June 1995. 

  35. H. Gangadharbatla, "Facebook me: Collective self-esteem, need to belong, and internet self-efficacy as predictors of the iGeneration's attitudes toward social networking sites," Journal of interactive advertising, Vol.8, No.2, pp.5-15, Spring 2008. 

  36. J. M. Keller , and R. Subhiyah. "Manual for the course interest survey(CIS)," Tallahassee, FL, 1993. 

  37. K. Lee, and H. Lee, "The effects of career self efficacy in predicting the level of career attitude maturity of college students" Counseling and psychotherapy, Vol.12, No.1, pp.127-136, December 2000. 

  38. E. Leecc, "A study on the effect of self-efficacy upon the career development," doctoral dissertation, Ewha Womans University, 2000. 

  39. Y. Lee, "A Study on the Characteristics of Visual Communication of Social Network Service by Expression Type," Korean Society of Basic Design & Art, Vol.13, No4, pp.1290-1293, December 2013. 

  40. M. Roblyer, M. McDaniel, M. Webb, J. Herman, and J. Witty, "Findings on facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites," Internet and Higher Education, Vol.13, pp.134-140, March 2010. 

  41. M. K. Sung, K. Y. Lee, and Y. D. Chung, "A privacy protection method in social nNetworks considering structure and content information," Journal of the Korea Society of Computer and Information, Vol.15, No.1, pp.120-128, January, 2010. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로