$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 고학년에서 간식 선호도, 간식구매행동, 간식섭취와의 관련성 - 성별과 TV시청시간을 중심으로 -
Interrelations Among Snack Preference, Purchasing Behaviors and Intake in Upper Grade Elementary School Students - Compared by the Gender and TV Watching Time - 원문보기

대한지역사회영양학회지 = Korean journal of community nutrition, v.18 no.5, 2013년, pp.429 - 441  

허은실 (창신대학교 식품영양학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to examine the interrelations among snack preference, purchasing behavior and intake of fifth and sixth grade students in elementary schools in Gyeongnam province. Frequency of snack intake was the highest in those who reported 'once a day' (45.6%) snack habit. Longer-time t...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 경남 일부지역 초등학교 5, 6학년생 754명을 대상으로 간식선호도, 간식구매행동과 간식섭취와의 관련성을 성별과 TV시청시간별로 알아보기 위하여 행해졌고, 그 결과는 다음과 같다.
  • 이에 본 연구는 경남 일부지역 초등학교 5, 6학년생을 대상으로 간식선호도, 간식구매행동과 간식섭취와의 관련성을 성별과 주중 TV시청시간별로 알아보고, 그 결과를 초등학교 고학년 대상의 바른 간식선택과 구매, 그리고 섭취를 위한 교육프로그램 개발에 활용하기 위하여 실시하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
초등학교 고학년 시기에 적절한 영양소 공급이 왜 중요한가? 초등학교 시기는 신체적, 정서적, 사회적 발달이 지속적으로 일어나고, 일상생활에서 지켜야 하는 기본생활습관과 더불어 식습관도 형성된다(Lee 등 2005a). 특히 초등학교 고학년 시기는 제 2차 성징과 더불어 급격한 신체적 발육이 일어나는 시기로 적절한 영양소 공급이 매우 중요하다(Cho 등 2010). 2011 국민건강영양조사(2012)의 6~11세 영양소섭취상태를 보면 칼슘과 칼륨의 섭취량이 권장섭취량의 71.
초등학교 시기는 무엇이 형성되는 시기인가? 초등학교 시기는 신체적, 정서적, 사회적 발달이 지속적으로 일어나고, 일상생활에서 지켜야 하는 기본생활습관과 더불어 식습관도 형성된다(Lee 등 2005a). 특히 초등학교 고학년 시기는 제 2차 성징과 더불어 급격한 신체적 발육이 일어나는 시기로 적절한 영양소 공급이 매우 중요하다(Cho 등 2010).
학동기에 잦은 간식은 어떤 위험이 있는가? 적절한 간식은 부족하기 쉬운 영양소를 보충할 뿐만 아니라 지적발달과 정서적인 안정을 도모하기 때문에 학생들에게 긍정적인 영향을 미친다. 그러나 잦은 간식은 오히려 식욕을 저하시켜 식사량을 감소시키고, 고열량 저영양 간식은 비만과 같은 질환을 유발시킬 위험이 있다(Cho 등 2010; Kim 2010).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Beak YM, Jung SJ, Beak HI, Cha YS (2007): A study on eating out and snack intake of elementary school students living in Jeonbuk province. Korean J Human Ecology 10(2): 77-87 

  2. Cho AR, Khil JM (2010): Relationship of TV watching, internet usage and dietary habits of elementary school children. Korean J Food Cult 25(2): 160-169 

  3. Cho EA, Lee SK, Heo GJ (2010): Snack consumption behaviors and nutrition knowledge among elementary school students in Siheung-si. Korean J Community Nutr 15(2): 169-179 

  4. Her ES, Lee KH, Bae EY, Lyu ES (2007): Interelations among fast food intake, food behavior, and personality in adolescents. Korean J Community Nutr 12(6): 714-723 

  5. Her ES, Lee KH, Bae EY, Lyu ES (2008): Interrelations among beverage intake, food behavior and personality in adolescents. Korean J Community Nutr 13(2): 189-198 

  6. Im KH (2010): The effects of children's TV watching to materialism : focused on TV programs and advertisements. MS thesis, Daegu University, pp.26-27 

  7. Ji BY (2011): Food purchasing & food label recognition of middle school student in Muan area. Dissertation, Mokpo National University, p.77 

  8. Kang MH, Yoon KS (2009): Elementary school students' amounts of sugar, sodium, and fats exposure through intake of processed food. J Korean Soc Food Sci Nutr 38(1): 52-61 

  9. Kang SA, Lee JW, Kim KE, Koo JO, Park DY (2004): A study of the frequency of food purchase for snacking and its related ecological factors on elementary school children. Korean J Community Nutr 9(4): 453-463 

  10. Kang SK (2010): A survey on the awareness and usage of food nutrition description of middle school students in Ulsan. Dissertation, Ulsan University, pp.69-72 

  11. Kim JH, Lee SM (2011): Effects of short-term food additive nutrition education including hands-on activities on food label use and processed-food consumption behaviors: among 5th grade elementary school students. Korean J Community Nutr 16(5): 539-547 

  12. Kim KH, Kang KJ (1997): Children's attitudes toward food advertisement on children's television program. Korean J Soc Food Sci 13(5): 648-660 

  13. Kim YK (2010): Parent's behavior and perception of their kids' snacking behavior and dietary life education. Korean J Food Cookery Sci 26(5): 596-602 

  14. Korea Health Statistics (2010): 2009 Korea national health and nutrition examination survey. Ministry of Health&Welfare, p.286 

  15. Korea Health Statistics (2012): 2011 Korea national health and nutrition examination survey. Ministry of Health&Welfare, pp.334-351 

  16. Lee EJ, Hwang IK, Jin BH, Paik DI (2008): Correlation between snack food intake and dental caries in elementary school children. Korean J Food Cookery Sci 24(2): 251-257 

  17. Lee KH, Her ES, Woo TJ (2005a): Development of nutrition education textbook and teaching manual in elementary school. J Korean Diet Assoc 11(2): 205-215 

  18. Lee KW, Lee HS, Lee MJ (2005b): A study on the eating behaviors of self-purchasing snack among elementary school students. Korean J Food Culture 20(5): 594-602 

  19. Lee MH, Yoon HS (2011): Study on toothbrushing habits, snack intake frequency and dental caries in primary school students in Changwon city. J Korean Diet Assoc 17(4): 364-377 

  20. Min JY (2002): A research of elementary school students televisionwatching habit and purchasing behavior. Dissertation, Seoul National University of Education, pp.8-12 

  21. Oh SH (2010): A study on recognition, utilization of food and nutrition labelling of elementary school students. Dissertation, Kongju National University, pp.40-41 

  22. Park OH, Lee KA (2008): The comparisons of elementary school children's food purchasing and consumer competency for a healthier diet by their attitude toward the meal management. Korean J Nutr 41(4): 353-364 

  23. Park SS, Kim NY, Han MJ (2008): Processed food preferences and food and nutrition labeling perceptions of middle school students. Korean J Food Cookery Sci 24(2): 164-173 

  24. Park YS (2003): Intake of snack by the elementary school children in Hansan-do area 1. Korean J Soc Food Cookery Sci 19(1): 96-106 

  25. Temple JL, Giacomelli AM, Kent KM, Roemnich JN, Epstein LH (2007): Television watching increases motivated responding for food and energy intake in children. Am J Clin Nutr 85(2): 355-361 

  26. Yoo SJ (2011): The purchase behavior of processed food and the utilization of food & nutrition labeling of some elementary school students in Yongin area. Dissertation, Dankook university, pp.78-79 

  27. Yoon GA (2002): Television watching, family social class, parental overweight, and parental physical activity levels in relation to children overweight. Korean J Community Nutr 7(2): 177-187 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로