$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국의 책임의료조직(Accountable Care Organization) 운영현황 분석과 국내 의료정책에서 정책적 함의 평가
An Evaluation of Accountable Care Organization in USA and Policy Implications for Korean Health Care System 원문보기

Health policy and management = 보건행정학회지, v.24 no.4, 2014년, pp.396 - 412  

서경화 (대한의사협회 의료정책연구소) ,  정유민 (이화여자대학교 대학원 의과학과) ,  김민지 (이화여자대학교 대학원 의과학과) ,  이선희 (이화여자대학교 의과대학.의학전문대학원 예방의학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Background: As a reform plan of health care system, Accountable Care Organization (ACO) has became an object of attention in the United States after Patient Protection and Affordable Care Act was enacted. ACO is a group of various health care providers and provide coordinated care to its assigned be...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
ACO란 무엇인가? ACO는 다양한 형태의 의료공급자조직으로 구성된 연합체로서 보험자와 계약하여 계약된 지역 환자들에게 통합적이고 잘 연계된 의료서비스를 제공하고, 정해진 질적 기준을 충족하면서 의료비를 절감하였을 경우 계약된 총액에 추가하여 성과급을 지불받는 체계라고 정의할 수 있다[4]. 즉 ACO는 의료공급자조직이 보험자와 의료제공방식 및 지불방식을 통합적으로 계약하는 시스템이라고 할 수 있으며, 제공된 서비스의 질적 지표수준에 기반하여 진료비를 보상받는 점이 기존 의료제공모델과의 가장 큰 차이점이다.
ACO가 기존 의료제공모델과 가장 큰 차이점은 무엇인가? ACO는 다양한 형태의 의료공급자조직으로 구성된 연합체로서 보험자와 계약하여 계약된 지역 환자들에게 통합적이고 잘 연계된 의료서비스를 제공하고, 정해진 질적 기준을 충족하면서 의료비를 절감하였을 경우 계약된 총액에 추가하여 성과급을 지불받는 체계라고 정의할 수 있다[4]. 즉 ACO는 의료공급자조직이 보험자와 의료제공방식 및 지불방식을 통합적으로 계약하는 시스템이라고 할 수 있으며, 제공된 서비스의 질적 지표수준에 기반하여 진료비를 보상받는 점이 기존 의료제공모델과의 가장 큰 차이점이다. 접근성 개선, 의료비 절감 그리고 의료의 질 향상이라는 정책목표를 달성하기 위해 ACO는 미국에서 지속적으로 추구해온 다양한 의료개혁의 연장선상에 있으면서도 그동안의 성과와 시행착오에 대한 개선노력을 집약하였다는 점에서 단기적 성과를 차치하고라도 이러한 정책적 시도의 다각적 영향에 대해 정책연구자들이 주목하고 있다[5].
ACO의 개념을 메디케어 중심으로 살펴볼때 가지는 핵심적 특성은 무엇인가? ACO의 개념은 계속 진화하면서 변화를 보이고 있으나 메디케어의 공식 제도로 정착되면서 명시적으로 정립되었으며, 메디케어를 중심으로 살펴보면 다음과 같은 핵심적 특성을 가진 조직으로 정의될 수 있다[4,9]. 첫째, 병원을 포함하여 일차 의료제공자에 이르기까지 다양한 유형의 의료공급자들이 연합체로서 구성되며 둘째, 메디케어 보험자와 계약된 범위의 수급자들에게 책임 있는 진료를 제공한다는 조건하에 포괄적인 지불단위에 따라 진료비를 상환받도록 하며 셋째, 제공되는 의료서비스는 예방부터 급성진료는 물론이고 만성질환관리와 재활에 이르는 다양한 스펙트럼의 서비스 범위를 가지고, 서비스 제공절차의 개선과 효율적 관리를 통해 통합적이고 잘 조정된 방식으로 제공하도록 하며 넷째, 계약 시 메디케어가 요구하는 질 지표들에 대해 일정 수준의 성과목표를 약속하며 다섯째, 질적 성과 달성을 기반으로 각 ACO의 진료비 상승추계액보다 실제 발생된 진료비가 낮을 경우 발생 진료비의 상환은 물론이고 절감액의 일정 부분을 성과급으로 추가 지급받는다는 것이 ACO의 핵심개요라고 할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (61)

  1. Centers for Medicare & Medicaid Services. Medicare "accountable care organizations" shared savings program: new section 1899 of title XVIII, preliminary questions & answers. Baltimore (MD): Centers for Medicare & Medicaid Services; 2010. 

  2. Lee WJ. Let's conceive a new model of Korean healthcare delivery system: for the United States' ACO and CCO model application in Korea. J Hosp Manag Policy 2014;3(2):128-138. 

  3. Berenson RA, Burton RA. Accountable care organizations in medicare and the private sector: a status update. Washington (DC): Urban Institute; 2011. 

  4. McClellan M, McKethan AN, Lewis JL, Roski J, Fisher ES. A national strategy to put accountable care into practice. Health Aff (Millwood) 2010; 29(5):982-990. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2010.0194 

  5. Crosson FJ. Analysis & commentary: the accountable care organization: whatever its growing pains, the concept is too vitally important to fail. Health Aff (Millwood) 2011;30(7):1250-1255. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2011.0272 

  6. Barnes AJ, Unruh L, Chukmaitov A, van Ginneken E. Accountable care organizations in the USA: types, developments and challenges. Health Policy 2014;118(1):1-7. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.healthpol.2014.07.019 

  7. Shin YS, Yoon JH, Hwang DK. Establishing a new paradigm for healthcare. Seoul: Korea Institute for Health and Social Affairs; 2012. 

  8. Park HW. Mikookeui caremorega hankookeseo seongongharyeomyun [To succeed in the CareMore of United States domestically]. Cheongnyeoneuisa. 2014 Jun 9. 

  9. Fisher ES, McClellan MB, Bertko J, Lieberman SM, Lee JJ, Lewis JL, et al. Fostering accountable health care: moving forward in medicare. Health Aff (Millwood) 2009;28(2):w219-w231. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.28.2.w219 

  10. Wilensky GR. Lessons from the Physician Group Practice Demonstration: a sobering reflection. N Engl J Med 2011;365(18):1659-1661. DOI: http://dx.doi.org/10.1056/NEJMp1110185 

  11. Sibelius K. Report to Congress: physician group practice demonstration evaluation report. Washington (DC): U.S. Department of Health and Human Services; 2009. 

  12. Larson BK, Van Citters AD, Kreindler SA, Carluzzo KL, Gbemudu JN, Wu FM, et al. Insights from transformations under way at four Brookings-Dartmouth accountable care organization pilot sites. Health Aff (Millwood) 2012;31(11):2395-2406. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff. 2011.1219 

  13. Center for Medicare & Medicaid Services. Accountable care organizations & you: frequently asked questions (FAQs) for people with Medicare. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2014. 

  14. Center for Medicare & Medicaid Services. Summary of final rule provisions for accountable care organizations under the Medicare shared savings program. Baltimore (MD): Agency for Healthcare Research and Quality; 2014. 

  15. Devore S, Champion RW. Driving population health through accountable care organizations. Health Aff (Millwood) 2011;30(1):41-50. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2010.0935 

  16. Center for Medicare & Medicaid Services. Pioneer accountable care organization model: general fact sheet. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2012. 

  17. Fisher ES, Shortell SM, Kreindler SA, Van Citters AD, Larson BK. A framework for evaluating the formation, implementation, and performance of accountable care organizations. Health Aff (Millwood) 2012;31(11):2368-2378. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2012.0544 

  18. Ringquist L. CMS ACO current demonstrations [Internet]. St. Louis (MO): BHM Health Care Solutions; 2013 [cited 2014 Sep 13]. Available from: http://bhmpc.com/2013/02/cms-aco-current-demonstrations/. 

  19. Center for Medicare & Medicaid Services. Advance payment accountable care organization (ACO) model: general fact sheet. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2013. 

  20. Muhlestein D. Continued growth of public and private accountable care organizations [Internet]. Bethesda (MD): Health Affairs Blog; 2013 [cited 2014 Oct 12]. Available from: http://Health Affairs.org/blog/2013/02/19/continued-growth-of-public-and-private-accountable-care-organizations/. 

  21. Center for Medicare & Medicaid Services. Medicare shared savings program: frequently asked questions [Internet]. Baltimore (MD): Centers for Medicare & Medicaid Services; 2013 [cited 2014 Sep 16]. Available from: http://www.cms.gov/Medicare/Medicare-Fee-for-Service-Payment/sharedsavingsprogram/FAQ.html. 

  22. Agency for Healthcare Research and Quality Innovations Exchange Team. The state of accountable care organizations [Internet]. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality; 2014 [cited 2014 Oct 14]. Available from: https://innovations.ahrq.gov/perspectives/state-accountable-care-organizations. 

  23. Patient Protection and Affordable Care Act, Law No. 111-148 (May 1, 2010). 

  24. Collins C, Waxman JM. MMS guide to accountable care organizations: what physicians need to know. Waltham (MA): Massachusetts Medical Society; 2013. 

  25. American Hospital Association. Summary of 2010 health care reform legislation. Washington (DC): American Hospital Association; 2010. 

  26. Center for Medicare & Medicaid Services. Methodology for determining shared savings and losses under Medicare shared savings program. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2014. 

  27. American Association of Family Physician. Medicare shared savings program: accountable care organizations final rule. Washington (DC): American Association of Family Physician; 2011. 

  28. Centers for Medicare & Medicaid Services. Fact sheet: improving quality of care for Medicare patients: accountable care organizations. Baltimore (MD): U.S. Centers for Medicare & Medicaid Services; 2011. 

  29. American College of Physician. Detailed summary: Medicare shared savings/accountable care organization (ACO) program. Philadelphia (PA): American College of Physician; 2011. 

  30. Center for Medicare & Medicaid Services. Medicare physician group practice demonstration. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2011. 

  31. Lewis VA, Colla CH, Carluzzo KL, Kler SE, Fisher ES. Accountable care organizations in the United States: market and demographic factors associated with formation. Health Serv Res 2013;48(6 Pt 1):1840-1858. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1475-6773.12102 

  32. Center for Medicare & Medicaid Services. Fast facts: all Medicare shared savings program ACOs. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2014. 

  33. Epstein AM, Jha AK, Orav EJ, Liebman DL, Audet AM, Zezza MA, et al. Analysis of early accountable care organizations defines patient, structural, cost, and quality-of-care characteristics. Health Aff (Millwood) 2014; 33(1):95-102. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2013.1063 

  34. Oliver Wyman. ACO update: accountable care at a tipping point. New York (NY): Oliver Wyman; 2014. 

  35. Petersen M, Gardner P, Tu T, Muhlestein D. Growth and dispersion of accountable care organizations: June 2014 update. Salt Lake City (UT): Leavitt Partners; 2014. 

  36. Auerbach DI, Liu H, Hussey PS, Lau C, Mehrotra A. Accountable care organization formation is associated with integrated systems but not high medical spending. Health Aff (Millwood) 2013;32(10):1781-1788. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2013.0372 

  37. Shortell SM, McClellan SR, Ramsay PP, Casalino LP, Ryan AM, Copeland KR. Physician practice participation in accountable care organizations: the emergence of the unicorn. Health Serv Res 2014;49(5):1519-1536. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1475-6773.12167 

  38. Berwick DM. Launching accountable care organizations: the proposed rule for the Medicare Shared Savings Program. N Engl J Med 2011;364(16): e32. DOI: http://dx.doi.org/10.1056/NEJMp1103602 

  39. Center for Medicare & Medicaid Services. Fact sheets: Medicare ACOs continue to succeed in improving care, lowering cost growth. Baltimore (MD): Center for Medicare & Medicaid Services; 2014. 

  40. Petersen M, Muhlestein D. ACO results: what we know so far [Internet]. Bethesda (MD): Health Affairs Blog; 2014 [cited 2014 Oct 16]. Available from: http://healthaffairs.org/blog/2014/05/30/aco-results-what-we-know-so-far/. 

  41. Song Z, Safran DG, Landon BE, Landrum MB, He Y, Mechanic RE, et al. The 'Alternative Quality Contract,' based on a global budget, lowered medical spending and improved quality. Health Aff (Millwood) 2012;31(8): 1885-1894. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2012.0327 

  42. McWilliams JM, Chernew ME, Zaslavsky AM, Hamed P, Landon BE. Delivery system integration and health care spending and quality for Medicare beneficiaries. JAMA Intern Med 2013;173(15):1447-1456. DOI: http: //dx.doi.org/10.1001/jamainternmed.2013.6886 

  43. McWilliams JM, Landon BE, Chernew ME. Changes in health care spending and quality for Medicare beneficiaries associated with a commercial ACO contract. JAMA 2013;310(8):829-836. DOI: http://dx.doi.org/10.1001/ jama.2013.276302 

  44. McWilliams JM, Landon BE, Chernew ME, Zaslavsky AM. Changes in patients' experiences in Medicare Accountable Care Organizations. N Engl J Med 2014;371(18):1715-1724. DOI: http://dx.doi.org/10.1056/NEJMsa1406552 

  45. Song Z, Safran DG, Landon BE, He Y, Ellis RP, Mechanic RE, et al. Health care spending and quality in year 1 of the alternative quality contract. N Engl J Med 2011;365(10):909-918. DOI: http://dx.doi.org/10.1056/NEJMsa1101416 

  46. Diamond D. Spotting a unicorn: ACOs inch closer to reality [Internet]. San Francisco (CA): California Healthline; 2010 [cited 2014 Nov 18]. Available from: http://www.californiahealthline.org/road-to-reform/2010/spotting-a-unicorn-acos-inch-closer-to-reality. 

  47. Morrison I. Chasing unicorns: the future of ACOs [Internet]. Chicago (IL): Hospitals & Health Network; 2011 [cited 2014 Nov 18]. Available from: http://ianmorrison.com/chasing-unicorns-the-future-of-acos/. 

  48. Government Accountability Office. Medicare physician payment: care coordination programs used in demonstration show promise, but wider use of payment approach may be limited. Washington (DC): Government Accountability Office; 2008. 

  49. National Association of ACO. National ACO survey. Bradenton (FL): National Association of ACO; 2014. 

  50. Haywood TT, Kosel KC. The ACO model: a three-year financial loss? N Engl J Med 2011;364(14):e27. DOI: http://dx.doi.org/10.1056/NEJMp1100950 

  51. Gottlieb S. Accountable care organizations: the end of innovation in medicine? Washington (DC): American Enterprise Institute; 2011. 

  52. Krieger LM. ObamaCare is already damaging health care. Wall Street Journal. 2011 Feb 23; Sect. A.15. 

  53. Lewis VA, Larson BK, McClurg AB, Boswell RG, Fisher ES. The promise and peril of accountable care for vulnerable populations: a framework for overcoming obstacles. Health Aff (Millwood) 2012;31(8):1777-1785. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2012.0490 

  54. Riegel B, Tung C. Accountable care organizations: what are they and why do I need to know. San Diego (CA): The Governance Institute; 2009. 

  55. Shortell SM, Casalino LP. Implementing qualifications criteria and technical assistance for accountable care organizations. JAMA 2010;303(17): 1747-1748. DOI: http://dx.doi.org/10.1001/jama.2010.575 

  56. Burns LR, Pauly MV. Accountable care organizations may have difficulty avoiding the failures of integrated delivery networks of the 1990s. Health Aff (Millwood) 2012;31(11):2407-2416. DOI: http://dx.doi.org/10.1377/hlthaff.2011.0675 

  57. Lee SH, Kang HY, Choi HJ, Kwon KH, Kim BO, Kim JH, et al. Policy evaluation and recommendation for quality evaluation on health care insurance area. Seoul: Korean Medical Association Research Institute for Healthcare Policy; 2006. 

  58. Song SC. Jeokjungsung pyeonga eyonghan byungwon julsewoogi jungdanhaeya [Have to stop stand hospitals in a line by using the healthcare quality assessment]. Doctor's news. 2014 Oct 28. 

  59. Lee GS. Financing & delivering health care. Seoul: Gyechuk Moonhwasa; 2013. 

  60. Korea Institute for Healthcare Accreditation. Current status and integration plan of hospital evaluation program. Seoul: Korea Institute for Healthcare Accreditation; 2013. 

  61. Lee SH. The policy issues of quality evaluation and challenges. Proceedings of the Advanced Program of Research Institute for Healthcare Policy, Korean Medical Association; 2014 Oct 16; Seoul, Korea. Seoul: Korean Medical Association; 2014. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로