$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중학생이 지각한 부모와의 친밀감, 낙관성, 학습동기가 학교생활만족에 미치는 영향
Effect of Intimacy with Parents, Optimism, Learning Motivation on School Life Satisfaction in Perspective of Middle School Students 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.25 no.4, 2014년, pp.435 - 448  

문승태 (순천대학교 농업교육과) ,  김명희 (원광대학교 보건학과) ,  강희순 (순천대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzes the differences in school life satisfaction according to middle school students' general characteristics, including their gender, grade, monthly household income, and parents' education level, and examines the effects of intimacy with parents, optimism, and learning motivation on...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 둘째, 중학생의 부모와의 친밀감, 낙관성이 학교생활만족에 미치는 영향을 학습동기가 매개하는가?
  • 따라서 본 연구에서는 부모와의 친밀감, 낙관성이 중학생이 지각한 학습동기를 매개로 학교생활 만족에 영향을 미치는 경로를 설정하고, 이를 실증적으로 검정하기 위함이며 구체적 목적은 다음과 같다.
  • 이에 청소년들에게 목표에 대한 성취자극과 낙관적인 기대감을 가지고 학습동기가 유발됨으로써 학교생활만족에 필요한 학습활동의 촉진과 교우관계 등에 긍정적인 영향을 줄 것이라 사료된다. 본 연구는 부모와의 친밀감과 낙관성이 중학생의 학습 동기에 미치는 영향과 학습 동기라는 매개변인을 통해 학교생활만족도에 영향을 미치는지를 밝히고자 한다.
  • 본 연구에서는 중학생의 일반적 특성에 따라서 학교생활만족도의 차이를 분석하였으며, 부모와의 친밀성, 낙관성, 학습동기가 학교생활만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해서 경로분석을 실시 하였다. 첫째, 중학생의 일반적 특성에 따라서 학교생활만족도의 차이를 살펴본 결과, 1학년이 2, 3학년에 비해서 학교생활만족도가 높은 것으로 나타났으며, 부모의 학력이 고졸보다는 대졸이상인 경우에 학교생활만족도가 높은 것으로 나타났다.
  • 이 연구의 목적은 중학생이 지각한 부모와의 친밀성, 낙관성이 학습동기를 매개로 학교생활만족에 영향을 미치는 과정을 구명하는데 있다. 독립변수인 부 친밀성, 모 친밀성, 낙관성은 매개변수인 학습동기를 매개로 하여 종속변수인 학교생활 만족에 영향을 미칠 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
낙관성은 어떠한 변인인가? 낙관성은 개인의 심리적ㆍ신체적 건강이나 스트레스 적응, 인간관계 등에 긍정적인 역할을 하는 변인으로(Scheier & Carver 1992), 힘든 상황에도 불구하고 냉담함이나 절망, 의기소침에 빠지지 않고 자신을 보호하는 태도로 어려움에 처한 개인을 돕는 데에 활용할 가치가 높다(Goleman 1995). 또한 낙관성에 대해 Scheier & Carver(1993)은 개인적 차이에 대해 성공적인 혹은 실패에 가까운 과거의 경험이나 부모의 역할 모델의 중요성 특히, 어머니의 칭찬과 신뢰 등을 강조하였으며, 성인 초기에 낙관성과 비관성에 관해 부모의 행동에 대한 유년 시절의 학습이 중요하다는 것을 밝혔다(Peterson & Bossio 1991).
개인의 성장과 발달에 있어서 중요한 결정 요인은 무엇인가? 부모와 자녀 관계는 모든 인간관계 중 가장 기본적인 관계인 동시에 개인의 성장과 발달에 있어서 중요한 결정요인이며(Jung 2004), 부모-자녀관계에 대한 긍정적인 정서적 유대관계를 표현하는 개념으로 애착, 결속도, 친밀감, 애정 등이 있다(Son 2004). 청소년의 학교생활만족에 효과적인 부모자녀관계 요인으로는 친밀과 존경요인이 추출 되었는데, 청소년들은 부모와 친밀하고 존경심이 개입된 관계를 형성 할수록 학교적응이 높은 것으로 나타났다(Ko & Lim 2009).
중학생의 일반적 특성에 따라서 학교생활만족도의 차이를 분석한 결과는 어떠한가? 본 연구에서는 중학생의 일반적 특성에 따라서 학교생활만족도의 차이를 분석하였으며, 부모와의 친밀성, 낙관성, 학습동기가 학교생활만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해서 경로분석을 실시 하였다. 첫째, 중학생의 일반적 특성에 따라서 학교생활만족도의 차이를 살펴본 결과, 1학년이 2, 3학년에 비해서 학교생활만족도가 높은 것으로 나타났으며, 부모의 학력이 고졸보다는 대졸이상인 경우에 학교생활만족도가 높은 것으로 나타났다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (47)

  1. Bae SJ(1998) The relationship among adolescent's perception of parental child-rearing attitude, selfconcept and school adjustment. Unpublished master's thesis, Yonsei University 

  2. Browne MW(2001) An overview of analytic rotation in exploratory factor analysis. Multivariate Behav Res 36(1), 111-150 

  3. Chalmers RP(2012) mirt: A multidimensional item response theory package for the R environment. J Stat Softw 48(6), 1-29 

  4. Cho HI(2013) The analysis of relationships between academic optimism, learning flow, academic stress, and academic achievement of high school students. Korea J Edu Psychol 27(4), 783-803 

  5. Chung KS(2002) The relationship among self-efficacy, achievement motivation, academic achievement and parent-child relationship: a longitudinal analysis, Doctoral's Thesis, In Ha University 

  6. Chung KS, Park SH, Kim JS, Park SH & Jo LK(2013) Mediating effect of academic motivation on the relationship between optimism and learning outcomes of pre-service childcare teachers: child educare teacher education institute. Korea J Assoc Earl Child Edu 18(6), 181-204 

  7. Gagnee M, Deci EL(2005) Self-determination theory and work motivation. J Organ Behav 26, 331-362 

  8. Goleman D(1995) Emotional intelligence. New York: Bantam Books 

  9. Jang SH, Min YH, Lee DR, Lee MY(2014) The effects of learning motivation and self-directed learning ability on school. Korea J Soc Child Edu 23(3), 409-424 

  10. Jo HY(2008) The effect of learner's attribution tendency and parents' learning involvement type on motivation to learn. J Eval Couns 1(1), 73-88 

  11. Jung JS(2004). On correlation between child-parent relationship and children's color preference with its association. Unpublished master's thesis, Yeungnam University 

  12. Kim AY(2008) Korean society and educational achievement: academic achievement of Korean adolescents : The development of academic motivation among Korean adolescents. J Psychol Soc Issues 14(1), 111-134 

  13. Kim DH(2006). The Relationship between optimism and learning motivation elementary school students. Unpublished master's thesis, Seoul National University 

  14. Kim DH, Kim JH(2011) Social relations and student's satisfaction with school life Korea J Soc 45(4), 128-168 

  15. Kim HJ, Song IS(2013) Analysis of the structural relationship of the internal and external factors affecting the learninf flow of middle and high school students. Korean J Edu Psychol 27(2), 409-429 

  16. Kim IC(2009) How self-efficacy and parent-child attachment of the children from the multicultural families affect on their school. Unpublished doctoral dissertation, Sunmoon University 

  17. Kim IS(2001) Parent Attachment, Peer Support and Behavior Problems of Middle School Students. Unpublished master's thesis, Dong-A University 

  18. Kim YJ, Jeong JW(2006) Analysis of motivation factors on the science learning of high school students. J Korea Assoc Res Sci Edu 26(2), 291-297 

  19. Kim YR(1993) Analysis on the influences of contribution variables toward academic achievement. Unpublished doctor's thesis, Dong-Guk University 

  20. Kim YR(2000) An analysis on the validation of school learning motivation scale(A) & school-related coping scale(B) and relations between. J Educ Stud 17, 3-32 

  21. Ko SH, Lim ST(2009) Relations between Korean parentchild relationships and school adjustment. J Educ Res 41(1), 45-64 

  22. Ko YK, Kim HK, Choi BS(2006) Research article : analyses of volition strategy by achievement level of the students with high, learning motivation. J Korea Assoc. Res Sci Edu 26(3), 376-384 

  23. Koh BN(2011) Relationships between parents' rearing attitude, school life adjustment, and creative personality of elementary school students. Unpublished master's thesis, Kangwon University 

  24. Koh SH(2009) The relations between korean parent-child relationship and school life adjustment. Unpublished master's thesis, Kangwon University 

  25. Kyung HK, Lee HK(2004) The effect of optimism on the career attitude maturity and degree of satisfaction toward school -mediated by achievement motivation and ego strength- Korea J Counsel Psychol 16(4), 723-741 

  26. Kwak MK, Seo BJ(2011) The influence which the self-flexibility and the social support felt by the teenagers living in the grandparents-children families have on the adaptation to school life. J Publ Welf Adm 21(1), 75-112 

  27. Kwon HK(2004) The effect of optimism on the career attitude maturity and degree of satisfaction toward school: mediated by achievement motivation and ego strength. Unpublished master's thesis, Catholic University 

  28. Lee CH(2001) Study on the relation between group bullying and students' psychological responses: cohesiveness of classroom self-respect satisfaction with school life anxiety. Unpublished master's thesis, Yonsei University 

  29. Lee GW(2012) The influence of the three components of happy lives from positive psychology upon middle school students' school life satisfaction. Unpublished master's thesis, Daegu University 

  30. Lee KY, Choi SY, Shin SC, Jang SH(2010) The effects of social support and learning motivation on school adjustment of teenagers. J Korea Educ Forum 9(1), 251-270 

  31. Moon JH, Baik JS(2012) A comparative study of the influence of relationship with parents, peer and teacher on academic self-efficacy and achievement motivation in early and middle adolescence. J Install Environ Adolesc 10(3), 39-50 

  32. Park KH(2013) The relations between the parent-child relationship, children's school life adjustment, and creative personalities. Unpublished master's thesis, Kangwon National University 

  33. Park YS, Kim, UC(2000) The impact of the changing parent-child relationship on adolescents' functioning : comparison of primary, junior high, senior high and university students. J Educ Res 38(2),109-147 

  34. Park YH(2014) Relationships among the parent-student relationship perceived by adolescents, learning motivation variables and the learning flow. Unpublished master's thesis, Inha University 

  35. Peterson C, Bossio LM(1991) Health and optimism. New York: Free Press 

  36. Scheier MF, Carver CS(1992) Effects of optimism on psychological and physical well-being: theoretical overview and empirical update. Cognit Ther Res 16, 201-228 

  37. Scheier MF, Carver CS(1993) On the power of positive thinking: the benefits of being optimistic. Current Directions in Psychol 67, 1063-1978 

  38. Scheier MF, Carver CS, Bridge MW(1994) Distinguishing optimism from neuroticism(and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): a revaluation of the life orientation test. J Personal Soc Psychol 67(6), 1063-1078 

  39. Schumacker RN, Lomax RG(2004) A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology press, New York 

  40. Schunk DH, Pintrich PR, Meece JL(2008) Motivation in education: Theory, research, and applications (3rd Eds.) 

  41. Son SH(2004) Impacts of intimacy between married children children and their parents on the caregiving behaviors and the caregiver burdens. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University 

  42. Son YJ(2011) A Study on the relation of parents's nurture style and their children's elementary school life. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education 

  43. Suhn M(2012) Adolescent quality of life questionnaire: validity and reliability study. J of Adolescent Welfare 14(1), 163-194 

  44. R Core Team(2014) R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL http://www.Rproject.org/ [cited 2014 July 12] 

  45. Yang MH(2005) The study on the relationship between traits and self-regulated learning using personality and learner's type. Korea J Educ Psychol 19(4), 1043-1064 

  46. Yoo WJ(2012) The relationship among self-esteem, learning motivation and school adjustment of middle school students. Unpublished master's thesis, Kook Min University 

  47. Yves Rosseel(2012) lavaan: An R package for structural equation modeling. J Stat Softw 48(2), 1-36 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로