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NTIS 바로가기照明·電氣設備學會論文誌 = Journal of the Korean Institute of Illuminating and Electrical Installation Engineers, v.28 no.9, 2014년, pp.60 - 66
전용주 (한국철도공사 전기기술단) , 강병욱 (한국철도공사 전기기술단) , 채희석 (한국철도공사 전기기술단) , 김재철 (숭실대학교 전기공학부)
In case of DC railway, value of ESS(Energy Storage System) is already approved. Whereas AC railway system, there are a lot of differences such as system design and operation pattern. Therefore there is doubt about AC ESS usefulness. Especially, regenerative energy can return to the source. So in cas...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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교류용 에너지 저장시스템이 최대전력 억제 및 전압변동 안정화를 주요 설치목적으로 삼는 이유는 무엇인가? | 반면 교류의 경우는 직류대비 회생 에너지의 활용도가 낮고, 추가적 설비가 요구되어 경제적 불리함으로 인한 적용이 쉽지 않다. 그러나 KTX를 운행하는 경부고속선의 경우는 대용량부하 (13,560kW)의 운영으로 공급구간의 말단에는 전차선 전압강하의 증가로 차량의 입력 전압 저하 및 전압변동 심화의 문제가 발생될 수 있다. 이는 차량의 전장품 고장의 원인 및 차단기의 오동작을 유발하므로 주의가 필요하다. | |
초기 충전 모드란? | 초기 충전 모드는 유지 보수나 초기 시스템 기동시 슈퍼커패시터를 운용 가능한 전압까지 충전하기 위한 모드이다. 초기 충전 모드에서는 일정 전류로 슈퍼커패시터를 충전하는 정전류 제어 기법을 사용한다. | |
리튬 폴리머 배터리는 슈퍼커패시터에 비해 어떠한 장점이 있는가? | 슈퍼커패시터는 순간적인 응답은 빠르지만 정전 용량이 작아 역행이나 회생시간이 긴 KTX 고속 전철의 에너지를 보상하기에는 부족하다. 하지만 리튬 폴리머 배터리의 경우 응답 속도는 슈퍼커패시터에 비해 느리 지만 정전 용량이 크기 때문에 슈퍼커패시터의 부족한 정전 용량을 보완 하여 장시간 충/방전이 가능하다[5-6]. 따라서 시험개소에 설치된 에너지 저장 시스템에는 슈퍼커패시터와 리튬 폴리머 배터리를 병렬 연결하여 하이브리드 에너지 저장 시스템을 구축하였다. |
Bum-gon Kim et. al,."The possibility of applying Energy storage system in il-San lime ", Korail Research institute, 2011.12.
Han-min Lee et al., "A study on technical application of recycle energy storage system for electric rail car", Korea institute of Electrical Engineers summer conference 2007.
Yoon-Chul Lee et. al., "The newest technology and market trend of secondary battery", Electronic and communication trend analysis Vol. 14, No.6, 1999. 12.
Takeshi Konishi et. al,. "Energy Storage System for DC Electrified Railway Using EDLC", QR of RTRI, Vol. 45, No.2, May. 2004.
Seung-gil Baek, "A case study of using regenerative energy Daejeon metropolitan express transit corporation", DJET reserch center, 2011.3.
Hyun Kim, "Energy production and using method at Railway system", The korea transport institution,2011.3.
Tae-Kyu Kim, "Applicaion case of regenerative energy at Japan railway", transportation policy reserch institute of Japan, 2011.3.
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