최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.15 no.1, 2014년, pp.256 - 263
박형성 (한국교원대학교 교육학과) , 박정환 (제주대학교 교육학과) , 김수현 (거제대학교 유아교육과)
This research aims is to confirm the influence of a teacher's teaching style and teaching career on instructional analysis. Through this, the differences in the relevant elements' view points on a class and those in teachers' analysis view points on class criticism and instructional analysis at the ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
수업이란 무엇인가? | 수업이란 교육목표 달성을 위해 교수자와 학습자가 교육내용을 매개로 상호작용하는 체계적 절차를 지칭한다. 이는 교사에게서 주도된 과정으로서 교육과정, 학습자, 교사, 세 요소간의 체계적이고 조직적인 상호작용을 원만히 이끌어내기 위한 체제적인 기술이다. 교수기술은 주어진 수업목표를 달성하기 위해 교수자에게 요구되는 다양한 교수 기법이며, 교수자가 알고 있는 학습 과제의 내용을 학습자들이 쉽게 이해하도록 가르치는 기술이다. | |
교수자는 교육내용이 잘 전달되는지 스스로 점검하고 수업의 문제점을 개선하는 노력을 해야 하는 이유는 무엇인가? | 하지만 교수자가 자신의 수업을 평가하는 것은 결코 쉬운 일이 아니지만, 지식, 기술과 태도를 전달하는 교수자는 교육내용이 잘 전달되고 있는지 스스로 점검할 필요가 있으며 수업의 문제점을 개선하고자 하는 지속적인 노력을 해야 하는 것은 자명한 사실이다. 왜냐하면 수업의 목표를 보다 효과적으로 달성하고 보다 잘 가르치기 위해 반드시 필요한 과정이기 때문이다[8]. | |
교수기술이란 무엇인가? | 이는 교사에게서 주도된 과정으로서 교육과정, 학습자, 교사, 세 요소간의 체계적이고 조직적인 상호작용을 원만히 이끌어내기 위한 체제적인 기술이다. 교수기술은 주어진 수업목표를 달성하기 위해 교수자에게 요구되는 다양한 교수 기법이며, 교수자가 알고 있는 학습 과제의 내용을 학습자들이 쉽게 이해하도록 가르치는 기술이다. 교수기술을 통해 교사는 학습자의 학습을 촉진시키고자 하며, 이러한 개념으로 볼 때 교수기술은 학습자에게 바람직한 학습을 위한 중요한 기법으로 볼 수 있다. |
S. B. Park, Educational Assesment-Elliot W. Eisner qualitative research into education, Hakjisa Publisher, 2006.
H. S. Chun, "A Study on the Development of Program for Classroom Teaching Support through Methods of Instruction Consulting", Social studies education, Vol. 47 No. 3, pp.109-134, 2008.
Grasha, A. F. Teachning with style, Pittsburgh Alliance Publishers, 1996.
Korthagen, F. Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
H. S. Kang, Y. S. Kim, "A Study on the Improvement of Student Teachers' Teaching Skills through Self-Reflection", The Korean journal of biological education, Vol. 31 No. 1, pp.72-86, 2003.
Y. S. Gwak, "Research on the Current Science Teaching Evaluation System and Directions for Improving Teaching Evaluation", Journal of the Korean Association for Research in Science Education, Vol. 25 No. 4, pp.494-502, 2005.
Baeck, W. I. Direction of Class Assesment Innovation for Teaching and Learning, Korea Educational Productivity Research Center Publisher, 2003.
S. Kim, Y. R. Hur, "Instructional Supervision Using Class Climate Assessment", Korean journal of medical education, Vol. 16 No. 3, pp.289-297, 2004.
H. J. Kim,, J. S. Kim, S. U. Choi,, Y. M. Park, K. H. Lee, H. K. Lee, S. H. Jo, E. Y. Kim, M. A. Son, Research for plan of education to develop teaching ability of pre-service teacher, Research Report RRI 2010-16, Korea Institute for Curriculum and Evaluation., 2010.
Wragg, R. An introduction to classroom observation (2nd.). p. 160. Routlege Falmer Publishers, 1999.
K. Y. Lim, H. K. Jo, Y. S. Kim, "Validation of a Scale for Teaching Style Diagnosis as a Self-Reflection Tool", Korean Journal of Teacher Education, Vol. 26 No. 1, pp.37-52, 2010.
J. H. Shin, H. K. Lee, U. Hun, J. I. Jung, "A Needs Analysis of Improving In-service Teacher Training Program for Class Critique: Group Interviews for Teachers' Satisfaction", Korean Journal of Teacher Education, Vol. 27 No. 4, pp.365-385, 2011.
H. K. Lee, "What is the class assesment?", Uri education, Vol. 223, pp.98-105, 2008.
B. C. Kim, "The shift on teacher education paradigm", The Journal of Korean Teacher Education, Vol. 17 No. 3, pp.113-141, 2000.
Conti, G. J. Identifying your teaching style. In M. W. Galbraith (Ed.), Adult learning methods (2nd ed.), (pp. 73-91). Malabar, FL: Kreiger Publishing Company, 1998.
Clowes, G. A. What characterizes an effective teacher?, School Reform News, 2002.
S. E. Song, "A study of factors of affecting teaching skill of teacher in elementary school", Konkuk University, 2003.
K. H. Kim, "The effects of computer assisted self-supervision on the improvement of teaching skill and teaching efficacy for beginning teachers", The Journal of Korean Teacher Education, Vol. 21 No. 1, pp.53-85, 2004.
Borich Gary D. Effective Teaching Methods.5ed. Pearson Education Inc. USA, Critique, & Utilization, 4th Edition, W.B. Saunders Philadelphia Publishers, 2004.
Teddlie, C. Stringfield, S. Schools make a difference: lessons learned from a 10-year study of school effects, Teachers College Press, 1993.
W. H. Park, Comparison of learning effects through preferred modality with those through non-preferred modality in theory of learning style. Busan University doctoral dissertation, 1986.
Loughran, J. J. Developing reflective practice: Learning about teaching and learning through modeling, Falmer Publisher, 1996.
S. Feiman-Nemser, "From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching", Teachers College Record, Vol. 103 No. 6, pp.1013-1055, 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/0161-4681.00141
Y. G. Byun, K. H. Kim, Instructional supervision and instructional analysis, Hakjisa Publishers, 2005.
Maher, C. A. Video recordings as pedagogical tools in mathematics teacher education. In D. Tirosh & T. Wood(Eds.), The international handbook of mathematics teacher education: Vol 2. Tools and processes in mathematics teahcer education(pp. 65-83). The Netherlands: Sense, 2008.
M. K. Jung, K. H. Kim, "Development on Instructional Analysis Program for Improvement of teacher's Instructional Profession", Journal of the korean association of information education, Vol. 10 No. 3, pp.371-384, 2006.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.