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NTIS 바로가기한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.14 no.1, 2014년, pp.39 - 48
김영수 (홍익대학교 대학원 게임학과) , 김나영 (홍익대학교 대학원 게임학과) , 조성현 (홍익대학교 대학원 게임학과)
Serious games have many potentials to facilitate positive social change on communities and individuals. However, there have been few researches to study this issue in Korea. In this paper, therefore, we developed a persuasive game based on persuasive game design principles to provide an ordinary per...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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인식변화를 위한 기능성 게임 분야에는 무엇이 있는가? | 인식변화를 위한 기능성 게임 분야로는 특정 테마에 대해 이해를 구하거나 설득하기 위한 게임인 “Persuasive Game”과 사회적인 사건이나 문제로의 의식을 환기하기 위한 “뉴스 게임”, 사회 변혁을 위한 “게임즈 포 체인지” 등이 제시되고 있다. | |
Jane McGonigal가 개발한 대표적인 기능성 게임에는 무엇이 있는가? | 사용자들은 게임을 플레이 하며 즉시적 낙관주의(urgent optimism), 사회구조(social fabric), 행복한 생산성(blissful productivity), 서사적 의미(epic meaning)에 대한 대가가 된다고 설명하며 기능성 게임의 필요성에 대해 언급하였다. 대표적인 기능성 게임으로 그녀가 개발한 “World without Oil”게임은 석유가 부족한 가상의 세계를 사용자들에게 제공한다[2]. 1700명의 사용자들은 그 세계를 살아가며 석유가 없는 삶이 게임에 속해있는 모험으로 인식하고 자발적인 활동과 함께 게임 플레이 이후 현실의 삶에서도 대부분의 사용자들이 게임에서 플레이 했던 습관을 유지하게 되었다[Fig. | |
본 연구에서 햅틱 디바이스를 이용해 개발한 시각장애 체험 게임의 목적은 무엇인가? | 첨단기술인 햅틱 인터페이스를 이용해 개발된 게임을 통하여 사용자가 시작장애를 간접적으로 체험하고 이해하며 비장애자와 시각장애자 간의 공감대를 형성하는 것을 의도하였다. 또한 게임을 통해 나와 이웃이 함께 성장할 수 있는 가치를 나누고 소통함으로서 시각장애인들의 사회참여와 평등실현을 위한 인식변화에 기여할 수 있기를 기대한다. |
Jane McGonigal, "Gaming can make a better world", TED2010, Session 6: Invention, 2010.
http://worldwithoutoil.org/
http://www.darfurisdying.com/
http://ecofriendz.hangame.com/
Na-Young Kim, "A Research of an RPG Adventure Game-type Interactive Exhibition : A Case Study on iZ HERO Exhibition at National Science Museum in Korea", KSCG, Vol.25, No.4, pp.107-117, 2010.
KOCCA, "A Study on the Current State of Serious Games and Its Vitalization", KOCCA Research Report, pp.13-11, 2013.
Dong-Eun Lee, "A Study on Combination Aspects of Fun and Learning in Educational Serious Games", Journal of Korea Game Society, Vol.11, No.1, pp.15∼24, 2011.
Robin Hunicke, Marc LeBlanc, and Robert Zubek, "MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research", Proc. AAAI Workshop on Challenges in Game, AAAI Press, 2004.
Sang-Bong Lee, "Is a person with disability in a movie just the material of affection?", The Human Rights Forum of Persons with Disability in Korea, Webzine Prism, Winter, Vol.19, 2011.
Gonzalo Frasca, "Play the message : Play, Game and Videogame Rhetoric", IT University Copenhagen, Ph.D. Dissertation, 2007.
Ian Bogost, http://www.persuasivegames.com/
Ian Bogost, "Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames", The MIT Press, 2010.
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