$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 혼합설계방법을 사용한 한국거주 외국인의 의료서비스 이용만족도 비교연구
A Comparison Study using Mixed Methods on Foreign Residents' Satisfaction with Korean Health Care Services 원문보기

Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.44 no.1, 2014년, pp.86 - 96  

김금순 (서울대학교 간호대학.간호과학연구소) ,  안정원 (서울대학교 간호대학) ,  김진아 (한국보건산업진흥원) ,  김희정 (한국보건산업진흥원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was conducted to examine and compare satisfaction with Korean health care services for Americans, Chinese and Russians who resided in Korea. Methods: A questionnaire was distributed to 252 participants (81 Americans, 89 Chinese, 82 Russians). Three focus group interviews were sub...

Keyword

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
장·단기거주 외국인 인구비율 변화는? 서울 올림픽 이후 정부의 외국인 근로자 도입정책과 국제결혼의 증가로 외국인이 본격적으로 유입되어 2000년에는 약 49만 명이었던 장·단기거주 외국인이 2011년에는 3배 정도 증가하여 140만 명 정도가 되어 인구대비 비율이 2.75%가 되었다[1]. 체류 외국인의 증가와 더불어 2009년 외국인 환자유치사업등록제가 시행되고 법적 기준이 마련되면서 외국인 환자유치를 위한 의료시설의 확충과 의료서비스 개선 사업이 적극적으로 시행되고 있다.
의료서비스의 질 평가가 환자 중심적 평가로 바뀌어가면서 대표적인 평가지표로 활용되는 것은? 의료서비스의 질 평가는 의료서비스 시장의 경쟁과 환자들의 의식 변화 및 의료 결과에 대한 강조로 소비자, 즉 환자 중심적 평가로 바뀌어왔다.그중 환자만족도는 대표적인 의료서비스평가지표로 전반적인 의료서비스 질 평가에 사용되고 있다. 이는 의료기관이 소비자의 욕구를 파악하고 충족시켜 진료의 질을 향상하고 환자편의를 위한 서비스를 제공하기 위함이다[4].
서구사회로 이주한 이민자의 건강상태가 영향을 받는 요인은? 이주민 건강에 대한 문헌 고찰 연구 결과, 서구사회로 이주한 이민자의 건강상태는 인종적 배경, 문화와 언어장벽, 인종차별경험, 문화적응, 거주기간, 생활방식 등에 영향을 받는다고 보고되었다[3]. 다문화 사회로 진입하고 있는 현 시점에서 외국인 환자가 인지 하는 국내의료서비스에대한 평가가 필요하다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Korea Immigration Service, Ministry of Justice. 2011 Korea immigration service statistics. Gwacheon: Ministry of Justice, 2012. Report No.: 11-1270000-000465-10. 

  2. Korea Health Industry Development Institute. Statistics on international patients in Korea, 2011 [Internet]. Cheongwon: Korea Health Industry Development Institute; 2012. [cited 2013 November 11]. Available from: http://www.khiss.go.kr/board/bbs_read.jsp?tnameMINBOARD358&b bsidB301&cat_bbsid&bbs_seq355&jkey&jword&pg4&htxt_co de12536978062659050219061516896964&wj_vcs&reverseNum101 

  3. Lassetter JH, Callister LC. The impact of migration on the health of voluntary migrants in western societies. Journal of Transcultural Nursing. 2009;20(1):93-104. http://dx.doi.org/10.1177/1043659608325841 

  4. Hwang J, Park HA. Patient satisfaction as an outcome indicator. Journal of Korean Academy of Adult Nursing. 2001;13(1):29-39. 

  5. Lee S, Kim JI, Cho W, Lee J. A Study on the patient satisfaction survey at the general hospitals in Korea. Quality Improvement in Health Care. 1998; 5(1):42-57. 

  6. Lee S, Cho WH, Choi KS, Kang M. Comparative analysis of models for measuring consumer satisfaction in health care organization. Korean Journal of Preventive Medicine. 2001;34(1):55-60. 

  7. Kim MR, Rhee KC. Development of consumer satisfaction scale for outpatients' medical services. Journal of Consumer Studies. 2003;14(2): 197-214. 

  8. Kim MS, Park HY. An empirical study on service quality and patient satisfaction in specialty and general hospitals. Korean Journal of Hospital Management. 2006;11(1):31-53. 

  9. Kim BG, Yang JH, Chang DM. A study on the medical services satisfaction of cancer patients in Busan area. Journal of the Korea Academia- Industrial Cooperation Society. 2012;13(1):236-246. 

  10. In S. The effect of customer value in regards to medical tourism products on customer satisfaction and loyalty: Moderating effects of switching barriers [dissertation]. Gangneung: Kwan-Dong University; 2012. 

  11. Kim J. Survey of services provided by non-governmental organizations for foreign workers. Korean Public Health Researches. 2004;30(1): 24-35. 

  12. Koh CK, Koh SK. Married female migrants' experiences of health care services. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2009;15(1):89-99. 

  13. Lee BS, Oh IK, Lee EM. Foreign residents' experience of Korean health care services. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2011;17(2):226-237. http://dx.doi.org/10.11111/jkana.2011.17.2.226 

  14. Ware JE, Snyder MK, Wright WR. Development and validation of scales to measure patient satisfaction with medical care services Vol I Part B: Results regarding scales constructed from the patient satisfaction questionnaire and measures of other health care perceptions. Springfield, VA: National Technical Information Service, 1976. Report No.: NTIS Publication No. PB 288-300. 

  15. Parasuraman A, Berry LL, Zeithaml VA. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perception of service quality. Journal of Retailing. 1988;64(1):12-40. 

  16. Aharony L, Strasser S. Patient satisfaction: What we know about and what we still need to explore. Medical Care Review. 1993;50(1):49-79. 

  17. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 1988. 

  18. Department of International Cooperation, Korea Health Industry Development Institute. Care manual for international patients. Cheongwon: Korea Health Industry Development Institute, 2010. 

  19. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today. 2004;24(2):105-112. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001 

  20. Wold Health Organization. Resolution WHA 61.17: Health of migrants. The Sixty-first World Health Assembly; 2008 May 19-24; Geneva: Switzerland. 

  21. Andrulis DP, Brach C. Integrating literacy, culture, and language to improve health care quality for diverse populations. American Journal of Health Behavior. 2007;31(Suppl 1):S122-S133. http://dx.doi.org/10.5555/ajhb.2007.31.supp.S122 

  22. Kim Y. Diversification in Korea and cultural competence in social welfare. Korean Journal of Social Welfare Studies. 2007;35:117-144. 

  23. Hwang JI. Factors influencing consultation time and waiting time of ambulatory patients in a tertiary teaching hospital. Quality Improvement in Health Care. 2006;12(1):6-16. 

  24. Wilson A, Childs S. The relationship between consultation length, process and outcomes in general practice: A systematic review. The British Journal of General Practice. 2002;52(485):1012-1020. 

  25. Kim DS, Kim D, Jung TY. Cognition of Korean college students for six foreigner groups. Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2011;25(1):1-23. 

  26. Lim DK, Kim CS. A study on Korean college students' perception of multi-cultural society and its antecedent factors: Focusing on social distance, image of foreign residents, and qualifications for being a Korean. Korean Journal of Communication Studies. 2011;19(1):5-34. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로