본 연구는 교사의 전문성 향상을 위한 등호 개념에 대한 교사의 지식을 알아보는 데 있다. 이를 위하여 등호 개념에 대한 초등학교 교사의 지식을 내용 지식과 교수 지식으로 나누어 분석 하였다. 연구문제를 해결하기 위하여 대구광역시 달서구에 소재하는 P초등학교에서 저, 중, 고학년을 담당하는 교사 3명을 연구대상으로 하여 등호에 대한 교사 지식 분석을 위한 질문지를 개발하여 반구조화 된 면담, 수업관찰, 비디오촬영 등을 통해 각 교사의 지식을 알아보았다. 연구의 결과를 바탕으로 학생들의 등호 개념 지도 시 필요한 교사 지식에 대한 정보를 제공하는데 그 목적이 있다.
본 연구는 교사의 전문성 향상을 위한 등호 개념에 대한 교사의 지식을 알아보는 데 있다. 이를 위하여 등호 개념에 대한 초등학교 교사의 지식을 내용 지식과 교수 지식으로 나누어 분석 하였다. 연구문제를 해결하기 위하여 대구광역시 달서구에 소재하는 P초등학교에서 저, 중, 고학년을 담당하는 교사 3명을 연구대상으로 하여 등호에 대한 교사 지식 분석을 위한 질문지를 개발하여 반구조화 된 면담, 수업관찰, 비디오촬영 등을 통해 각 교사의 지식을 알아보았다. 연구의 결과를 바탕으로 학생들의 등호 개념 지도 시 필요한 교사 지식에 대한 정보를 제공하는데 그 목적이 있다.
The purpose of this study is to investigate teacher's knowledge of concept of equality and derive implications about proper teaching methods. To solve these study problems, three elementary school teachers are chosen for this study, and a pencil-and paper tests for comprehension of the equality conc...
The purpose of this study is to investigate teacher's knowledge of concept of equality and derive implications about proper teaching methods. To solve these study problems, three elementary school teachers are chosen for this study, and a pencil-and paper tests for comprehension of the equality concept targeting 72 students for elementary school that the teachers are in charge of the students was carried out. Also, The semi-structured interview(using a questionnaire) was conducted for analyzing of the teachers' knowledge of the equality concept. The findings are as follows. First, during the lesson, the teachers' reading of equal sign has a decisive effect on the students' the way of reading. Second, teachers tend to interpret the concept of equality as a systematic analysis rather than a relational analysis, and use a equal sign focusing on meaning of 'same result'. So, Students also can't interpret the concept of equality as a relational analysis. Third, under the influence of teacher's feedback or reaction, making the mistake of the using equal sign of students reoccurred continually. Fourth, teachers misjudged some of examples of the nonstandard context equation for teaching elementary school students. Furthermore, during the lesson, they usually used a limited equality context. So, students can't have a chance to learn equality in a plenty of context. Thus, the knowledge of teachers and their lesson has decisive influence on the comprehension of students about the equality concept. So, Teacher has to focus on the meaning of the equality as a relational analysis and teach them in a plenty of context. With this, lots of study and in-service training are needed to enhance knowledge of teachers. And more of lesson programs and materials have to provided on the instruction manual for teaching the meaning of the equality.
The purpose of this study is to investigate teacher's knowledge of concept of equality and derive implications about proper teaching methods. To solve these study problems, three elementary school teachers are chosen for this study, and a pencil-and paper tests for comprehension of the equality concept targeting 72 students for elementary school that the teachers are in charge of the students was carried out. Also, The semi-structured interview(using a questionnaire) was conducted for analyzing of the teachers' knowledge of the equality concept. The findings are as follows. First, during the lesson, the teachers' reading of equal sign has a decisive effect on the students' the way of reading. Second, teachers tend to interpret the concept of equality as a systematic analysis rather than a relational analysis, and use a equal sign focusing on meaning of 'same result'. So, Students also can't interpret the concept of equality as a relational analysis. Third, under the influence of teacher's feedback or reaction, making the mistake of the using equal sign of students reoccurred continually. Fourth, teachers misjudged some of examples of the nonstandard context equation for teaching elementary school students. Furthermore, during the lesson, they usually used a limited equality context. So, students can't have a chance to learn equality in a plenty of context. Thus, the knowledge of teachers and their lesson has decisive influence on the comprehension of students about the equality concept. So, Teacher has to focus on the meaning of the equality as a relational analysis and teach them in a plenty of context. With this, lots of study and in-service training are needed to enhance knowledge of teachers. And more of lesson programs and materials have to provided on the instruction manual for teaching the meaning of the equality.
‘등호’는 한자 等號의 음역으로 기호 ‘=’로 표현하고 있다. 등은 ‘같음’을 호는 ‘기호’를 의미하므로, 등호는 ‘같음을 나타내는 기호’라는 뜻이다. 영어로는 ‘equality sign’이라고 하는데 ‘equality’는 ‘같음’을 ‘sign’은 ‘기호’를 의미하므로 역시 ‘같음(을 나타내는) 기호’라는 뜻이 있다(박교식, 2001; 최유경, 2008 재인용).
교사들이 학생들에게 등호 개념을 지도할 때 어떤 경향을 보이는가?
셋째, 교사들은 등호 개념을 지도할 때 조작적인 방식을 취하는 경향이 있었고, 이는 교사 스스로가 등식 및 등호 개념을 이해하는 방식과 유사하였다. 이를 통해 등호 개념에 대한 교사 스스로의 이해가 학생의 등호 개념 지도에 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다.
MKT는 두 가지 영역으로 어떻게 구분되는가?
첫 번째 영역은 공통내용지식(Common Content Knowledge, 이하 CCK)이다. 이는 어떤 수학 문제의 답을 계산하거나 옳게 해결하는 것을 의미하며, 가르치는 방식보다는 수학적 지식과 기술에 초점을 둔 개념이다. 즉, 교사는 학생들의 오답을 알아차리고 수정할 수 있는 능력이 필요하고 수학적 개념이나 용어 등을 정확하게 알고 있어야 한다.
다음으로 특수내용지식(Specialized Content Knowledge, 이하 SCK)은 어떤 수학적 지식을 가르치기 위해 필요한 교사 자신만의 고유한 기술이다. 교사는 학생들이 알아야 하는 것보다 더 많은 지식을 알고 있어야 하며 학생들이 수학 문제를 해결할 때 보이는 그들의 논법에 대해 설명할 수 있어야 한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.