우리나라 영재교육의 양적 성장과 더불어 영재교육 프로그램에 대한 개선과 질적 향상을 위해 초등학교 수학 영재 교수-학습 프로그램의 내용영역을 영재교육과정에서 제시하는 영역별로 살펴보고 수학 영재 교수-학습 프로그램을 기존의 평가 틀을 수정 보완하여 수정된 평가 틀을 사용하여 서울시 A 교육청에서 운영 중인 영재교육원 프로그램을 평가하였다. 그 결과 수학 영재 교수-학습 프로그램의 목표는 명확하고, 차별화 되어 있었으며, 내용영역의 편성은 심화 영역이 더 많았고, 수와 연산, 도형, 규칙성과 문제해결 영역이 주를 이루고 있었다. 내용은 심화 영역에 해당하는 부분이 많았고, 최신 연구 내용이 고르게 반영되어 있었다. 수학적 사고전략을 고르게 사용하도록 되어 있었고, 문제해결에 대한 평가지표를 만족하였고, 창의적 사고와 수학적 태도는 대부분의 프로그램이 적절하였으며, 참고서적은 명확하게 제시된 프로그램이 없었으나 자료의 제시는 구체적이고 적절한 것으로 평가되었다. 교수-학습 방법은 문제중심학습, 협동학습으로 수업을 하고 있었으며, 평가는 수행평가를 활용하고 있었다.
우리나라 영재교육의 양적 성장과 더불어 영재교육 프로그램에 대한 개선과 질적 향상을 위해 초등학교 수학 영재 교수-학습 프로그램의 내용영역을 영재교육과정에서 제시하는 영역별로 살펴보고 수학 영재 교수-학습 프로그램을 기존의 평가 틀을 수정 보완하여 수정된 평가 틀을 사용하여 서울시 A 교육청에서 운영 중인 영재교육원 프로그램을 평가하였다. 그 결과 수학 영재 교수-학습 프로그램의 목표는 명확하고, 차별화 되어 있었으며, 내용영역의 편성은 심화 영역이 더 많았고, 수와 연산, 도형, 규칙성과 문제해결 영역이 주를 이루고 있었다. 내용은 심화 영역에 해당하는 부분이 많았고, 최신 연구 내용이 고르게 반영되어 있었다. 수학적 사고전략을 고르게 사용하도록 되어 있었고, 문제해결에 대한 평가지표를 만족하였고, 창의적 사고와 수학적 태도는 대부분의 프로그램이 적절하였으며, 참고서적은 명확하게 제시된 프로그램이 없었으나 자료의 제시는 구체적이고 적절한 것으로 평가되었다. 교수-학습 방법은 문제중심학습, 협동학습으로 수업을 하고 있었으며, 평가는 수행평가를 활용하고 있었다.
Growing in its size, the contents of the teaching-learning programs for mathematically gifted children from A program in Seoul Metropolitan Office of Education were examined in terms of the individual subjects provided through the courses of gifted education programs, and it was evaluated based on t...
Growing in its size, the contents of the teaching-learning programs for mathematically gifted children from A program in Seoul Metropolitan Office of Education were examined in terms of the individual subjects provided through the courses of gifted education programs, and it was evaluated based on the revised version of the existing module. As a result, the educational objectives of teaching-learning program were clear, differentiated and obtainable. Among the program, the advanced parts were more than the selective parts, which mainly consisted of numbers and calculation, shapes, regularity and problem solving parts and had latest contents of research in balance. Additionally, every part of the program needs mathematical and creative thinking and approach and has proper evaluation index for problem solving. The presented materials in the programs are specific and appropriate, though some of them did not suggest the evaluation index for cultivating personality and value clearly and the reference books. The teaching-learning programs were focusing on problem-based learning and cooperative learning and using performance assessment for evaluation.
Growing in its size, the contents of the teaching-learning programs for mathematically gifted children from A program in Seoul Metropolitan Office of Education were examined in terms of the individual subjects provided through the courses of gifted education programs, and it was evaluated based on the revised version of the existing module. As a result, the educational objectives of teaching-learning program were clear, differentiated and obtainable. Among the program, the advanced parts were more than the selective parts, which mainly consisted of numbers and calculation, shapes, regularity and problem solving parts and had latest contents of research in balance. Additionally, every part of the program needs mathematical and creative thinking and approach and has proper evaluation index for problem solving. The presented materials in the programs are specific and appropriate, though some of them did not suggest the evaluation index for cultivating personality and value clearly and the reference books. The teaching-learning programs were focusing on problem-based learning and cooperative learning and using performance assessment for evaluation.
이를 위해 전 세계의 많은 국가들은 영재교육에 관한 연구를 활발히 진행하는 한편 영재교육에 대한 투자를 늘리고 있다(이정임, 류성림, 2012). 즉 영재교육을 통해 창의적 인적자원을 개발하여 국가 경쟁력을 강화할 수 있으며, 개인 잠재력을 최대로 존중·계발하고 자아실현을 할 수 있기 때문이다. 따라서 영재교육은 체계적으로 실시되어야 하며 충분히 높은 질적 수준을 추구해야 한다(서혜애, 조석희, 이은아, 한석실, 윤초희, 2003).
영재교육에 필요한 것은?
즉 영재교육을 통해 창의적 인적자원을 개발하여 국가 경쟁력을 강화할 수 있으며, 개인 잠재력을 최대로 존중·계발하고 자아실현을 할 수 있기 때문이다. 따라서 영재교육은 체계적으로 실시되어야 하며 충분히 높은 질적 수준을 추구해야 한다(서혜애, 조석희, 이은아, 한석실, 윤초희, 2003). 그러므로 영재교육을 받는 영재들의 고차원적인 사고기능과 창의성 함양을 위해 현 교육과정에서 충분히 채워주지 못하는 영재교육 프로그램이 필요하게 되었다.
우리나라의 영재교육에 관한 법적 제도적 장치가 지원하는 교육시설들은?
우리나라는 2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고 2002년 4월 영재교육진흥법 시행령이 공포·시행됨에 따라 법적 제도적 장치를 갖추게 되었다(서혜애 외, 2003). 현재 영재교육을 받을 수 있는 곳은 일반학교 내 영재학급, 교육청 산하의 영재교육원, 사설 영재교육 센터 등이며 영재교육을 받을 수 있는 기회는 점차 많아지고 있다. 하지만 다양한 영재교육을 받을 수 있다고 하더라도 영재교육을 하는 기관에 따라 영재교육 목표, 프로그램, 교육과정, 영재 교사 등 영재교육 프로그램의 질에는 차이가 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.