영재를 위한 통합교육과정 개발의 방향: Drake 모형의 적용 가능성 탐색 An Exploration of the Direction of Development of the Integrated Curriculum for Gifted: The Applicability of the Drake Model원문보기
본 연구에서는 학문중심 통합교육과정 관점으로 영재를 위한 통합교육과정을 개발할 수 있는지 그 가능성을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 학문중심 통합교육과정 관점의 대표적인 모형인 Drake 모형을 기반으로 개발된 캐나다 온타리오 주의 통합교육과정을 분석하고, 과학영재학교 교육과정에의 적용 가능성을 탐색하였다. 온타리오 주의 사례는 학교 교육과정 내에 '큰 아이디어(Big Idea)'를 중심으로 통합교육과정을 개설하여 선택된 전공과정의 심화뿐만 아니라 타 학문과의 통합시도, 미래 문제의 해결을 위한 통합 적용 등의 가능성을 보여줌으로써 교과과정 내에서 또는 개인별 심화연구까지 통합을 통한 연구 가능성을 제시해주었다. Drake 모형에 기반한 온타리오 주의 통합교육과정을 영재를 위한 통합교육과정 개발에도 적용 가능한지를 살펴보기 위해 온타리오 주의 '정보학 개론' 과목을 국내 과학영재학교의 유사과목인 '정보과학' 과목에 적용해 본 결과, Drake 모형의 탐색 망, KDB 우산, 최종 과제 만들기 단계를 차별화하면 과학영재학교에서 현재 운영 중인 과목에도 충분히 적용 가능하다는 결론을 얻을 수 있었다. 이를 통해 영재를 위한 통합교육과정을 개발하고 실행하기 위해서는 영재들이 학습해야 할 학습 목표, 이해를 보여줄 평가계획, 타학문 또는 실세계 문제와의 통합 경험제공 등을 고려해야 하고 이를 위해 통합교육과정 개발을 위한 교사 협의체를 구성하는 것이 필요하다는 점을 제안하였다.
본 연구에서는 학문중심 통합교육과정 관점으로 영재를 위한 통합교육과정을 개발할 수 있는지 그 가능성을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 학문중심 통합교육과정 관점의 대표적인 모형인 Drake 모형을 기반으로 개발된 캐나다 온타리오 주의 통합교육과정을 분석하고, 과학영재학교 교육과정에의 적용 가능성을 탐색하였다. 온타리오 주의 사례는 학교 교육과정 내에 '큰 아이디어(Big Idea)'를 중심으로 통합교육과정을 개설하여 선택된 전공과정의 심화뿐만 아니라 타 학문과의 통합시도, 미래 문제의 해결을 위한 통합 적용 등의 가능성을 보여줌으로써 교과과정 내에서 또는 개인별 심화연구까지 통합을 통한 연구 가능성을 제시해주었다. Drake 모형에 기반한 온타리오 주의 통합교육과정을 영재를 위한 통합교육과정 개발에도 적용 가능한지를 살펴보기 위해 온타리오 주의 '정보학 개론' 과목을 국내 과학영재학교의 유사과목인 '정보과학' 과목에 적용해 본 결과, Drake 모형의 탐색 망, KDB 우산, 최종 과제 만들기 단계를 차별화하면 과학영재학교에서 현재 운영 중인 과목에도 충분히 적용 가능하다는 결론을 얻을 수 있었다. 이를 통해 영재를 위한 통합교육과정을 개발하고 실행하기 위해서는 영재들이 학습해야 할 학습 목표, 이해를 보여줄 평가계획, 타학문 또는 실세계 문제와의 통합 경험제공 등을 고려해야 하고 이를 위해 통합교육과정 개발을 위한 교사 협의체를 구성하는 것이 필요하다는 점을 제안하였다.
This study aimed to explore the direction and possibility of development of the integrated curriculum for the Gifted students in the discipline-centered curriculum perspective. To this end, the study analysed the Ontario interdisciplinary curriculum based on a Drake's Integration Model which is typi...
This study aimed to explore the direction and possibility of development of the integrated curriculum for the Gifted students in the discipline-centered curriculum perspective. To this end, the study analysed the Ontario interdisciplinary curriculum based on a Drake's Integration Model which is typical model of the discipline-centered curriculum and explored the applicability to Science Gifted Academy in Korea. Through showing the possibility of enrichment on the selected majors, integration with other disciplines and solving the future problems by the integrated curriculum centered on 'Big Idea', the Ontario interdisciplinary curriculum gave suggestions of curriculum integration within or through individual research and integrated curriculum for the Gifted. The application of the Ontario's "Introduction to Information studies" to "Information Science" in Science Gifted Academy in Korea could be obtained the conclusion that the Drake's Integration model is applied to the Gifted by the individualization of the navigation network, KDB(Knowledge-Do-Be) umbrella, and the final interdisciplinary task. From this result, we could suggest that the development of integrated curriculum for the Gifted should be considered the clarity of learning objectives for the Gifted, the plan of evaluation to demonstrate big understanding and big idea, the integration with other disciplines or real-world problem, as well as the need of teachers council for the integrated curriculum. This study is expected to be contribute to development of the integrated curriculum model for the gifted based on the their characteristics and to be utilized in Science Gifted Academy.
This study aimed to explore the direction and possibility of development of the integrated curriculum for the Gifted students in the discipline-centered curriculum perspective. To this end, the study analysed the Ontario interdisciplinary curriculum based on a Drake's Integration Model which is typical model of the discipline-centered curriculum and explored the applicability to Science Gifted Academy in Korea. Through showing the possibility of enrichment on the selected majors, integration with other disciplines and solving the future problems by the integrated curriculum centered on 'Big Idea', the Ontario interdisciplinary curriculum gave suggestions of curriculum integration within or through individual research and integrated curriculum for the Gifted. The application of the Ontario's "Introduction to Information studies" to "Information Science" in Science Gifted Academy in Korea could be obtained the conclusion that the Drake's Integration model is applied to the Gifted by the individualization of the navigation network, KDB(Knowledge-Do-Be) umbrella, and the final interdisciplinary task. From this result, we could suggest that the development of integrated curriculum for the Gifted should be considered the clarity of learning objectives for the Gifted, the plan of evaluation to demonstrate big understanding and big idea, the integration with other disciplines or real-world problem, as well as the need of teachers council for the integrated curriculum. This study is expected to be contribute to development of the integrated curriculum model for the gifted based on the their characteristics and to be utilized in Science Gifted Academy.
이러한 점에서 보자면, 영재를 위한 통합교육과정을 통해 영재의 간학문적 능력을 증진시킬 수 있어야 하고 영재의 다각적인 관심과 집중력을 발휘하여 심도 있는 주제에 대한 독창 적인 아이디어를 생산해 낼 수 있는 학습기회를 제공해야 한다. 또한 영재의 지적 활동의 중요성을 충분히 강조하고, 의미의 다양성을 강조해야 하며, 심화된 내용과 고차원적인 사고 기능을 자극하고 학문적 차원에서 개인적 삶의 차원까지 전이가 일어날 수 있어야 한다.
영재교육이란 무엇인가?
영재를 위한 통합교육과정이 어떠한 특징을 가져야 하는지를 탐색하기 위해 먼저 영재의 특성과 영재교육과정의 특징을 고찰하였다. 우리나라 영재교육진흥법 제2조에 의하면 영재란 “재능이 뛰어난 사람으로서 타고난 잠재력을 계발하기 위하여 특별한 교육이 필요한 사람”이고, 영재교육이란 “영재를 대상으로 각 개인의 능력과 소질에 맞는 내용과 방법으로 실시하는 교육”이다. 법에 명시된 영재의 정의 중 재능이 뛰어나다는 것은 여러 의미를 지닌다.
영재란 무엇인가?
영재를 위한 통합교육과정이 어떠한 특징을 가져야 하는지를 탐색하기 위해 먼저 영재의 특성과 영재교육과정의 특징을 고찰하였다. 우리나라 영재교육진흥법 제2조에 의하면 영재란 “재능이 뛰어난 사람으로서 타고난 잠재력을 계발하기 위하여 특별한 교육이 필요한 사람”이고, 영재교육이란 “영재를 대상으로 각 개인의 능력과 소질에 맞는 내용과 방법으로 실시하는 교육”이다. 법에 명시된 영재의 정의 중 재능이 뛰어나다는 것은 여러 의미를 지닌다.
참고문헌 (37)
교육과학기술부 (2012). 고등학교 교육과정. 교육과학기술부.
김경자 (2010). 초등학년 통합교육과정의 의미 분석과 개선 방향 탐색. 초등교육연구,23(2), 121-151.
김경자, 온정덕 (2011). 이해중심 교육과정. 서울: 교육아카데미.
맹희주 (2013). 융합영재교육의 발전 과제와 연구 방향에 대한 논의. 영재교육연구, 23(6),981-1001.
토론토 지역학교위원회 홈페이지. http://www.tdsb.on.ca/ (검색일: 2013. 11. 4)
Drake, S. M. (1991). How Our Team Dissolved the Boundaries. Educational Leadership, 49(2), 21-22.
Drake, S. M. (2007). Creating standards-based integrated curriculum. Thousand Oaks, CA:Corwin press.
Drake, S. M. (2013). 통합교육과정 개발과 평가의 기초 [유제순, 장인한 역]. 파주: 교육과학사. (원본출간년도: 2007).
Fogarty, R. (1991). The Mindful School: How to integrate the curricula. Pallantine, IL: Skylight.
Grossman, P., Wineburg, S., & Beers, S. (2000). When theory meets practice in the world of school. In S. Wineburg & P. Grossman. (Eds.), Interdisciplinary curriculum: Challenges to implementation (pp. 1-16). New York: Teachers College Press.
Kliebard, H. M. (1995). The struggle for the American curriculum 1893-1958. (2nd ed.). New York: Routledge.
Mansilla, V. B., Miller, W. C., & Gardner, H. (2000). On disciplinary lenses and interdisciplinary work. In S. Wineburg & P. Grossman, (Eds.), Interdisciplinary curriculum: Challenges to implementation (pp. 17-38). New York: Teachers College Press.
McTighe, J., & Wiggins, G. (2004). Understanding by design: Professional development workbook. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Ontario Ministry of Education. (2002). The Ontario Curriculum Grades 11 and 12:Interdisciplinary Studies. Toronto, Ontario: Ministry of Education.
Public and Catholic District School Board Writing Partnerships. (2003). Interdisciplinary Studies: Introduction to Information Studies. Ontario: Public and Catholic District School Board.
Tanner, L. N. (1997). Dewey's laboratory school: Lessons for today. New York: Teacher's College Press.
Van Tassel-Baska, J. (1998). Excellence in educating gifted and talented learners, (3rd ed.). Denver, CO: Love Publishing Company.
Van Tassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2006). Comprehensive curriculum for gifted learners. (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Ward, V. (1961). Educating the gifted: An axiomatic approach. Columbus, OH: Merrill.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.