$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

아트마케팅을 기반으로 한 프라다의 패션커뮤니케이션 유형과 가치
Case and value on the Prada's fashion communications through art marketing 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.22 no.2, 2014년, pp.258 - 272  

김선영 (순천대학교 패션디자인학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims at comprehending the characteristics of fashion communications through case study about an art marketing that Prada develops in the field of modern fashion and providing theoretical materials on creativity-based art marketing and communication spread as expression strategy for brand ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
고감도 감성 마케팅 전략으로서 아트마케팅서이 부각되고 있는 이유는 무엇인가요? 21세기는 첨단 정보화 시대를 넘어 무형적 요소인 감성이 중요시 되는 시대라 할 수 있다. <새로운 미래가 온다>의 저자 Daniel Pink는 “최근 기업 경영에서 예술 관련 학위가 가장 인기 있으며, MFA(Master of Fine Arts)가 MBA(Master of Business Admini- stration)를 대체하고 있다(Jeon, 2009).”고 밝힌 바 있듯이, 현 시대는 소비자들에게 꿈과 감성적인 측면을 제공해 주는 아트 비즈니스의 차별화 전략이 요구되는 시대인 것이다. 이에 따라 문화와 예술을 이용해 기업의 이미지나 인지도를 높여 나가는 고감도 감성 마케팅 전략으로서 아트마케팅이 부각되고 있다.
패션마케팅 커뮤니케이션이란 무엇인가요? Ko et al.(2009)은 패션마케팅 커뮤니케이션의 개념에 대해 마케팅 기능을 통해 제품 혹은 서비스를 식별하고, 차별화, 정보제공 및 제품의 사용을 유도 또는 재사용을 권유하게 하는 것이라 하였다. 이와 같은 패션 커뮤니케이션의 기능이 과거 마케팅적인 기능에 중점을 두었다면 오늘날에는 디자이너의 감성과 창작 전개과정, 소비자 체험 등 감성적인 기능을 부각시키는 경향을 나타내고 있어, 표현 매체 역시 광고, 패션 쇼, 매장 디스플레이와 같은 전통적인 매체 대신 패션필름과 같은 인터넷 기반의 영상매체를 도입하여 감성적인 측면을 부각시키기도 한다.
패션 커뮤니케이션이란 무엇인가요? 커뮤니케이션이 인간 사이는 물론 하나의 사회를 유지시켜 나가는 필수적인 요소인 것과 같이 패션 커뮤니케이션 역시 패션이라는 큰 영역을 구축하고 지배하고 있는 것으로 다양한 경로를 통해 메시지를 전달하게 된다. 즉, 패션 커뮤니케이션이란 패션이 메시지 전달의 주체이며, 개인이나 집단 사이의 의사전달 수단이 되는 그 자체인 것이다. Lee and Lee(2011)는 패션기업이나 디자이너와 같은 발신자가 패션 메시지를 중심으로 소비자와 커뮤니케이션하는 일련의 과정을 패션 커뮤니케이션이라고 하였으며, 그 기능은 패션브랜드나 디자이너, 소비자 간의 원활한 커뮤니케이션 지원, 마케팅 기능, 소비자의 의식수준을 높이는 사회적 기능, 소비자 의식을 고취시키는 교육적 기능이라고 하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (51)

  1. AdworkerRU.(2008, February 7). Prada trembled blossoms. Youtube. Retrieved June 1, 2012, from http://www.youtube.com/watch?vV5W_gII_fLQ 

  2. Choi, D. Y.(2010, February 8). Buying Prada is to feel the brand. Asia Business Daily. Retrieved June 1, 2012, from http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno2010020810092217708 

  3. Choi, S. Y.(2009, December 1). Fashion theater. Luxury. Retrieved June 1, 2012, from http://luxury.design.co.kr/in_magazine/sub.html?atview&c_id00010001&info_id50218 

  4. Christian, M.(2005). Brand lands, hot spots & cool spaces (K. C. Choi, & S. S. Park, Trans.). Seoul: Miraebook Publishing. (Original work published 2004) 

  5. Conditions of luxury proposed Prada. (2012, June 1). Chanel Yes. Retrieved June 1, 2012, from http://ch.yes24.com/Article/View/19015 

  6. Dan, F.(2012, June 1). Untitled. Fondazione prada. Retrieved June 1, 2012, from http://fondazioneprada.org/ 

  7. Eom, K, H.(2005). A study of brand imge effects to Prada's brand marketing strategy. Journal of the Korean Society of Design Culture, 11(2), 21-28. 

  8. Fashionologie.(2008, September 12). Fallen shadow. Youtube. Retrieved June 1, 2012, from http://www.youtube.com/watch?vyqaXxSBZTZc 

  9. Hoanbee.(2009, May 13). Thunder perfect mind. Youtube. Retrieved June 1, 2012, from http://www.youtube.com/watch?v0BBwZKWL4ss 

  10. Ibici.(2010, May 5). Prada store, the world's most poor. The HADA design institute. Retrieved June 1, 2012, from http://ibici.net/zbxe/?document_srl30445&midbrand_study 

  11. Jang, R. Y., & Yang, S. H.(2010). 21 century video image fashion communication. The Research Journal of the Costume Culture, 18(6), 246-258. 

  12. Jeon, E. K.(2009, September 22). Art marketing. Chosunbiz. Retrieved June 1, 2012, from http://chosunpedia.com/index.php?title%EB%B9%84%EC%A6%88%EB%8B%88%EC%8A%A4%EC%97%90+%EC%95%84%ED%8A %B8%EB%A5%BC+%EC%9E%85%ED%98%94%EB%8B%A4%2C+%EC%95%84%ED%8A%B8+%EB%A7%88%EC%BC%80%ED%8C%85&urlcc 

  13. Jeon, S. Y., Seoi, J. E., & Lee, J. H.(2007). A study on continuity of a fashion retail shop by emotional design. Proceeding of the 2007 Annual Convention of The Architectural Institute of Korea, 1, 269-272. 

  14. Jin, J. H.(2009). Culture marketing. Seoul: Korean Studies Information Co. Ltd. 

  15. Jung, S. H.(2006). A study on the aesthetics in Prada sports fashion. The Research Journal of the Costume Culture, 14(4), 529-541. 

  16. Kim, E. H.(2008, December 11). Prada, a second peak. Fashionbiz. Retrieved June 1, 2012, from http://fashionbiz.fashionscout.co.kr/WW/?cate2&idx110612&ste%BE %C7%B8%B6%B4%C2%20%C7%C1%B6%F3%B4%D9%B8%A6%20%C0% D4%B4%C2%B4%D9&styT 

  17. Kim, H. J.(2011). A study on art marketing strategy of luxury fashion brand through contemporary art. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul. 

  18. Kim, M. O.(2007). A study on the spacial characteristics in fashion epicenters focused on Prada epicenters. Bulletin of Korean Society of Basic Design & Art, 8(3), 51-59. 

  19. Kim, S. J.(2010). A study on the effect art marketing has on consumers' responses and behaviors. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul. 

  20. Kim, S. M.(2010, June 18). Evolution of Prada artistic DNA. Donga.com. Retrieved June 1, 2012, from http://news.donga.com/3/all/20100617/29170204/1?utm_sourcefeedburner&utm_mediumfeed&u tm_campaignFeed%3A+donga+%28donga%29 

  21. Kim, S. W.(2009, May 1), Guerrilla fashion film. Style.com. Retrieved March 1, 2012, from http://www.style.co.kr/style/search/search_view.asp?c_idx010105030000776 

  22. Kim, S. W.(2012, February 1), You're art. W Korea. Retrieved March 1, 2012, from http://ebook.style.co.kr/viewer/wysiweb_win_viewer.asp 

  23. Kim, S. Y.(2009). A study of the art mode in modern fashion. Journal of the Korean Society of Costume, 59(8), 1-14. 

  24. Kim, S. Y.(2013). Aesthetic characteristics reflected in Gareth Pugh's fashion films. Journal of the Korean Society of Costume, 63(1), 1-15. 

  25. Kim, Y. K.(2009). A study on the characteristic of modern fashion reflecting architectural molding. Journal of the Korean Society of Design Culture, 15(4), 98-107. 

  26. Ko, E. J., Kim, E. K., Park, E. K., Park, E. J., Sung, H. W., Lee, M. Y., Lee, S. H., & Lee, Y. J. (2009). Fashion marketing. Seoul: Pakyoungsa. 

  27. Kwon, H. T., & Yoon, J. E.(2011). A study on the characteristic of fluid program in Prada space by Rem Koolhaas. Bulletin of Korean Society of Basic Design & Art, 12(2), 37-46. 

  28. Lee, D. E.(2011, February 16). Prada. Joongandilbo. Retrieved June 1, 2012, from http://article.joinsmsn.com/news/article/article.asp?total_id5061230&clocolink|article|default 

  29. Lee, J. H., & Lee, E. H.(2011). Augmented reality as an emotional communication media on fashion communication. Journal of Korea Design Forum, 32, 7-20. 

  30. Lee, Y. R.(2010a, April 1). The fashion show, a movie theater transformed into a Prada Transformer. Heraldbiz.com. Retrieved June 1, 2012, from http://biz.heraldm.com/common/Detail.jsp?newsMLId20090310000253 

  31. Lee, Y. R.(2010b, April 1). Miuccia Prada first appeared in Korea. Heraldbiz.com. Retrieved June 1, 2012, from http://biz.heraldm.com/common/Detail.jsp?newsMLId20090428000449 

  32. Lee, Y. R.(2011, December 19). Who? power of 30 trillion global art market. Heraldbiz.com. Retrieved June 1, 2012, from http://biz.heraldm.com/common/Detail.jsp?newsMLId20111219000324 

  33. Mark, D. S.(2012, June 1). Mark di Suvero a Venezia. Fondazione prada. Retrieved June 1, 2012, from http://fondazioneprada.org/ 

  34. Meeting of art and business.(2008, March 3). Fashion Insight. Retrieved June 1, 2012, from http://www.fi.co.kr/main/view.asp?NewsDate2008-03-03&SectionStrPlan&idx23392 

  35. Nestosjp.(2006, June 9). Prada unspoken dialogue. Trendencias. Retrieved June 1, 2012, from http://www.trendencias.com/vestidos/prada-camisetas-unspoken-dialogue 

  36. Park, J. H.(2010). A study on art marketing trends to improve brand awareness. Korea Science & Art Forum, 7, 1-10. 

  37. Prada.(2012a, June 1). Wall paper-vomit. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/en#!/wallpapers 

  38. Prada.(2012b, June 1). Wall paper-futurama. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/en#!/wallpapers 

  39. Prada.(2012c, June 1). Fantasy look book 2008S/S. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/assets/real_fantasies_fw11/pdf/springsummer-2008.pdf 

  40. Prada.(2012d, June 1). The 2010S/S look book. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/assets/real_fantasies_ss12/pdf/springsummer-2010.pdf 

  41. Prada.(2012e, June 1). Real fantasies 2011S/S. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/assets/real_fantasies_fw11/pdf/spring-summer-2011.pdf 

  42. Prada.(2012f, June 1). Advertising campaign 2012S/S.Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/ 

  43. Prada.(2012g, June 1). Prada transformer. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.pradatransformer.com/assets/pdf/project.pdf 

  44. Prada.(2012h, June 1). Prada 2011F/W manswear. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.prada.com/en#!/fashion-shows/fw11-man 

  45. Prada.(2012i, June 1). Waist down New York. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.pradatransformer.com/assets/pdf/waistdown-full.pdf 

  46. Prada.(2012j, June 1). Waist down Shanghai. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.pradatransformer.com/assets/pdf/waistdown-full.pdf 

  47. Prada.(2012k, June 1). Prada phone by LG. Prada. Retrieved June 1, 2012, from http://www.pradaphonebylg3.com/ 

  48. Rhee, S. C., & Lee, E. K.(2011). A study on characteristics of luxury brands'art marketing through flagship store. Journal of the Korean Society of Design Culture, 17(1), 400-412. 

  49. Song, J. L.(2007, October 1). Fashion & beauty brands, meets the beautiful legend. Design.co.kr. Retrieved June 1, 2012, from http://www.design.co.kr/section/news_detail.html?category000000010001&info_id41935&pageno2 

  50. Successful profiles by Miuccia Prada.(2007, December 27). Elle online. Retrieved June 1, 2012, from http://old.elle.co.kr/brand/brandOverview_Inspiration.html?BL_IDX13&B_IDX124 

  51. Yun, J. Y.(2007). A study on the influence of the reaction psychological and behavioral of consumer in art marketing. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로