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중·고등학교의 교사업무공간에 관한 연구 - 교과교실형 설계기반 중·고등학교를 중심으로 -
A study on Teacher's Work Space in Middle and High School - Focus on Plan Based Department System Management in Middle and High School - 원문보기

교육시설 : 한국교육시설학회논문집 = Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, v.21 no.1, 2014년, pp.23 - 32  

서붕교 (가천대 건축학과) ,  곽준혁 (가천대 건축학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Aim of this research is suggesting a satisfied studying space for lecturer, student and curriculum by abstraction of improvement plan which based on investigation and analysis of the space that teacher is using in lecturer and study support facility in school which managed in 'Department system'. Th...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 교과교실제 운영 학교의 교수ㆍ학습지원 시설에 대하여 현재 교사들이 사용하고 있는 공간을 건축 계획의 효율적 측면에서 구체적으로 분석하였다. 이를 통하여 교사연구실의 효율적 운영 측에서 공간의 문제점 및 개선방안을 도출하여 개정된 교육과정이 만족하는 조건의 교사공간을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다.
  • 본 연구에서는 교과교실제 운영 학교의 교수ㆍ학습지원 시설에 대하여 현재 교사들이 사용하고 있는 공간을 건축 계획의 효율적 측면에서 구체적으로 분석하였다. 이를 통하여 교사연구실의 효율적 운영 측에서 공간의 문제점 및 개선방안을 도출하여 개정된 교육과정이 만족하는 조건의 교사공간을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학교의 교사연구실의 배치 형태의 유형은? 첫째, 국어, 수학, 사회, 영어 등 교과별로 공간적 그룹핑을 하여 교과군을 설정하고 해당 교과를 담당하여 관리할 수 있도록 배치한 교과형배치가 있다. 둘째, 학년군을 층별 혹은 구역별 계획하고 해당 학년을 담당하는 교사연구실교과 교무, 기획, 상담 등의 부서를 나누어 편성한 교사연구실을 분산한 업무형배치가 있다. 셋째, 기본 업무형배치의 틀에 일부 과목을 집중 관리하여 교육할 수 있도록 특정 과목의 교과연구실을 설치하여 운영하는 교과/업무형 있다.
업무형 배치 교사연구실은 어떤 이점이 있는가? 각 부서에 배치되어 있는 교사들은 본인의 담당과목과 무관하게 업무중심으로 배치되어 있어 교사와 교실의 연계성이 없다. 하지만 업무형 배치 교사연구실은 학년군으로 업무편성이 가능하기 때문에 조회, 종례, 자율학습 등의 담임업무는 효율적으로 관리가 가능하다.
각 부서에 배치되어 있는 교사들은 본인의 담당과목과 무관하게 업무중심으로 배치되어 있어 생기는 결과는? 각 부서에 배치되어 있는 교사들은 본인의 담당과목과 무관하게 업무중심으로 배치되어 있어 교사와 교실의 연계성이 없다. 하지만 업무형 배치 교사연구실은 학년군으로 업무편성이 가능하기 때문에 조회, 종례, 자율학습 등의 담임업무는 효율적으로 관리가 가능하다.
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참고문헌 (8)

  1. Lee, Sung-Joong, Study on teachers' place plan for an effective teaching and learning system, Korea university of education, master's thesis, 2010. 

  2. Ha, Seung-Min, study on present status of using space in middle and high schools in the nearst built, master's thesis, 2008. 

  3. Rieu, Ho-Seoup, An Analysis of the Change of the Plan Composition in High School through the Checking of Present Use of Migratory Class by Level, Korean Institute of Educational Facilities, 16(3), 2009. 

  4. Jeong, Joo-Seong, An Analysis about Factors on the Facilities Relocation Based on Variation Type in Middle and High Schools, Korean Institute of Educational Facilities, 18(4), 2011. 

  5. Kim, Chae-Chun, Analysis of 'Department classroom' environment which reflect subject characteristics and improvemnet plan of teaching.learning method, Seoul Metropolitan office of education, Policy Research, 2011. 

  6. Kim, Kwang-Ha, Department System Management Introduction Manual, Report of special Research Project, Seoul education research & information institute, 2010. 

  7. Kim, Seung-Je, A Study of the Satisfaction Index on the Variation Type in Middle School, Architectural institute of Korea, Vol.27 No.1, 2011 

  8. Terukazu Takeshita, A study of the teachers' room in junior-high-school building from the view point of characteristics of activities of teachers , J.Archit.Plann, AIJ, Vol.73, No.632, 2008 

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