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전차선의 집전상태 판단 알고리즘 구현
On the Implementation of an Advanced Judgement Algorithm for Contact Loss of Catenary System 원문보기

전기학회논문지 = The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, v.63 no.6, 2014년, pp.850 - 854  

박영 (High-speed Railroad Infrastructure System Research Team, KRRI) ,  정호성 (Intermodal Transfer Systems Research Team, KRRI) ,  윤일권 (DHCNI) ,  김원하 (Department of Electronics and Radio Engineering, KHU)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Analyzing dynamic performance between pantograph and contact wire depends on mechanical and electrical conditions such as contact force, currents, aerodynamics of pantograph and tension of overhead contact wire. For the characteristic of dynamic performance between pantograph and overhead contact wi...

주제어

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문제 정의

  • 본 논문에서는 전차선의 전류 값을 이용하여 집전상태를 판단하는 분석 기술에 대하여 기술하였다. 특히 아크가 발생될 때의 다양한 전류 값을 모의하여 아크 발생에 따른 전류 변화를 실험하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
실험에서 집전상태 판단을 위한 전류 측정은 무엇으로 검출하는가? 집전상태 판단을 위한 전류 측정은 25 kV의 고전압 전차선로에 전류계를 이용하여 검출한다. 전류계의 검측 값은 전차선로 지지점인 가동브라켓에 설치한 검측장치를 디지털화 하여 비 가압구간으로 2.
집전상태란? 집전상태는 전차선과 팬터그래프간의 상호운영에 따른 성능의 지표로 이선율 (Percentage of arcing)을 식 1에 따라 계산하여 나타내는 것이 일반적이다[7,11]. 식 1에서 나타난바와 같이 이선율은 이선아크의 측정시간과 유효이선시간의 총합에 따라 달라지므로 검출된 파장의 이선 시간에 따라 민감하게 된다.
실험에서 집전상태 판단을 위하여 25 kV의 고전압 전차선로에 전류계로 검측한 값은 무엇을 이용하여 사용자에게 전송되는가? 집전상태 판단을 위한 전류 측정은 25 kV의 고전압 전차선로에 전류계를 이용하여 검출한다. 전류계의 검측 값은 전차선로 지지점인 가동브라켓에 설치한 검측장치를 디지털화 하여 비 가압구간으로 2.4 GHz의 무선공유기를 이용하여 사용자에게 전송된다[10]. 본 논문에서 제안한 집전상태 판단알고리즘은 팬터그래프와 전차선간 비 접촉에 따른 전류파형을 분석하게 되므로 전류계의 응답 속도가 이선상황에서의 주파수 변화에 충분히 민감한 특성이 나타나도록 하여야 한다.
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참고문헌 (12)

  1. "Fundamental Research on Maximum Speed Improvement of HEMU-430X", KRRI research report, 2013 

  2. "Development of interface technology on vehicle/track and pantagraph/catenary for high speed train", KRRI research report, 2010. 

  3. K. Y. Um, Y. G. Park, S. H. Lee, "Development of Test-bed and Infra Technologies for 400 km/h High Speed Railway", Railway Journal, Vol. 15, No. 4, pp. 55-60, 2012. 8. 

  4. I. K. Kang, "Contact Lines for Electric Railways", Sungandang, p. 5, 2006. 

  5. K. Lee, "A Experimental Study on Train Speed and Wave Propagation Speed of Contact Wire according to the Speed-up", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 62, No. 12, pp. 1820-1823, 2013. 

  6. Y. Park, Y. H .Cho, K. Lee, H. S. Jung, H. Kim, S. Y. Kwon, H. J. Park, "Development of an FPGA-based Online Condition Monitoring System for Railway Catenary Application", WCRR 2008, I.2.1.1, 2008. 

  7. IEC 62486:2010, "International Standard, Railway applications-Current collection systems- Technical criteria for the interaction between pantograph and overhead line", 2010. 

  8. H. J. Kim, Y. Park, Y. H. Cho, C. J. Cho, I. C. Kim, "Development of Image Processing Technology for Interaction between Pantograph and Overhead Contact Wire", Journal of the Korean institute of electronic material engineers, Vol. 22, pp. 1084-1088, 2009. 

  9. A. Bobillot, L. M. Cleon, A. Collina, O. Mohamed, R. Ghidorzi, "Pantograph-catenary: A high-speed European couple", UIC, 2008. 

  10. S. Y. Oh, Y. Park, Y. H. Cho, K. Lee, J. T. Song, "Implementation of Electrical Property Assessment System for Overhead Contact Lines", Journal of the Korean institute of electronic material engineers, Vol. 24, pp.497-503, 2011. 

  11. EN 50317:2001, "The European Standard, Railway applications-Current collection systems - Requirements for and validation of measurements of the dynamic interaction between pantograph and overhead contact line", 2001. 

  12. Y. Park, S. Y. Kwon, J. M. Kim, "Analysis of Arcing Measurement System Between Pantograph and Catenary", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, Vol. 61, No. 8,, pp. 1216-1220, 2012. 

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