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토빗모형을 이용한 가로구간 보행자 사고모형 개발
Developing the Pedestrian Accident Models Using Tobit Model 원문보기

한국도로학회논문집 = International journal of highway engineering, v.16 no.3 = no.65, 2014년, pp.101 - 107  

이승주 (충북대학교 도시공학과) ,  김윤환 (충청북도청 교통물류과) ,  박병호 (충북대학교 도시공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

PURPOSES : This study deals with the pedestrian accidents in case of Cheongju. The goals are to develop the pedestrian accident model. METHODS : To analyze the accident, count data models, truncated count data models and Tobit regression models are utilized in this study. The dependent variable is t...

주제어

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문제 정의

  • 이 연구는 청주시 간선도로에서 발생한 보행자 사고를 대상으로 하여 보행자 사고모형을 개발한다. 기존의 연구가 전체사고를 대상으로 이루어졌던 반면, 이 연구는 전체사고가 아닌 보행자 사고모형을 개발한다.
  • 이에 이 연구는 청주시를 사례로 도시내 가로구간의 보행자 사고자료를 수집하여, 보행자 사고모형을 개발하는데 그 목적이 있다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교통사고의 추세는 어떠한가? 중요한 사회문제 중 하나인 교통사고는 물적인 피해 뿐 아니라 정신적인 피해를 주게 되는데, 이러한 사고는 꾸준히 증가하는 추세이다. 우리나라 자동차 등록대수는 2012년 기준 1,887만대로 연평균 2.
우리나라 자동차 등록대수 현황은 어떠한가? 중요한 사회문제 중 하나인 교통사고는 물적인 피해 뿐 아니라 정신적인 피해를 주게 되는데, 이러한 사고는 꾸준히 증가하는 추세이다. 우리나라 자동차 등록대수는 2012년 기준 1,887만대로 연평균 2.9%의 증가율을 보이고 있다.
보행자 사고모형으로 Tobit 모형과 음이항모형 중 더 적합한 것은? Tobit모형과 가산자료모형의 비교를 위해 포아송 및 음이항모형을 구축하여 RMSE, %RMSE, MPB, MAD 및 상관계수를 이용해 모형을 비교한 결과 음이항모형보다 Tobit모형이 적합한 것으로 분석된다.
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참고문헌 (15)

  1. Anastasopoulos, P. C., Tarko, P. T., Mannering, F. L., Tobit analysis of vehicle accident rates on interstate highways, Accident Analysis & Prevention, Vol. 40, 628-633. 

  2. Anastasopoulos, P. C., Mannering, F. L., Shankar, V. N., Haddock, J. E., 2012. A study of factors affecting highway accident rates using the random-parameters tobit model, Accident Analysis & Prevention, Vol. 45, 628-633. 

  3. Anastasopoulos, P. C., Shankar, V. N., Haddock, J. E., Mannering, F. L., 2012. A multivariate tobit analysis of highway accidentinjury-severity rates, Accident Analysis & Prevention, Vol. 45, 110-119. 

  4. Choi, J. S., Kim, S. Y., Hwang, K. S., Baik, S. Y., 2009. Severity Analysis of the Pedestrian Crash Patterns Based on the Ordered Logit Model, International Journal of Highway Engineering, Vol. 11, No. 1, 153-164. 

  5. Derry, D. J., Ebel, E. B., Mock, N. C., Afukaar, F., Donkor, P., 2010. Pedestrians Injury Patterns in Ghana, Accident Analysis & Prevention, Vol. 42, Issue 4, 1080-1088. 

  6. Ha, O. K., Hu, E., Won, J. M., 2008. A Development of Models for Analyzing Traffic Accident Injury Severity for Signalized Intersections, Journal of Korea Society of Safety, Vol. 23, No. 2, 65-71. 

  7. Han, S. S., Park, B. H., 2012. Accident Models of Circular Intersections by Weather Condition in Korea, Journal of the Korean Society of Safety, Vol. 27, No. 6, 178-184 

  8. Kim, J. Y., Na, H., Park, B. H., 2012. Traffic Accident Analysis of Link Sections Using Panel Data in the Case of Cheongju Arterial Roads, Journal of the Korean Society of Safety, Vol. 27, No. 3, 141-146 

  9. Kim, K. K., Park, B. H., 2013. Analysis of Accident Factors at Arterial Road Using Tobit Model, International Journal of Highway Engineering, Vol. 15, No. 2, 131-138. 

  10. Na, H., Park, B. H., 2012. Accident Models of Circular Intersection by Cause Using ZAM, Korean Society of Road Engineers, Vol. 14, No. 2, 101-108 

  11. Park, B. H., 2013. Developing the Accident Models of Pedestrian in Roundabout Using ZAM, Journal of the Institute of Construction Technology, Vol.32, No.1, 75-82. 

  12. Rosen, E., Sander, U., 2009. Pedestrian fatality risk as a function of car impact speed, Accident Analysis & Prevention, Vol. 41, Issue 3, 536-542. 

  13. Simon P. W., Matthew G. K., Fred L. M., 2003. Statistical and econometric methods for transportation data analysis, CRC Press. 

  14. Traffic accdent analysis system, Road Traffic Authority(TAAS). 

  15. Xie, Y., Zhang, Y., Liang, F., 2009. Crash Injury Severity Analysis Using a Bayesian Ordered probit Model, Journal of Transportation Engineering, Vol. 135, No. 1, 18-25. 

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